Aviseringar
Rensa alla

Är risken stor för cancer?


Ämnesstartare

Jag ska börja sola solarium snart och ska skaffa solkort vilket innebär att man kan sola 10 gånger, jag har bara solat solarium en enda gång innan i mitt liv, så nu undrar jag, hur stor är risken för hudcancer? Jag vet att man kanske egentligen inte direkt kan svara på det, men någon som kanske har nån aning?

Tacksam för svar!


   
Citera
Ämnesstartare

ca 63.5%

Nej men risken för cancer är långt större bland de som solar solarium än bland de som inte gör det.

Finns det något hälsoskäl för dig att göra det? Isåfall kan det ju hända att det är värt det. Annars tycker jag du ska låta bli. 🙂


   
SvaraCitera

Det må vara skitväder just nu, men varför sola solarium på sommaren?

Det är lite som att köpa vatten på dunk när man egentligen kan dricka direkt ur kran.
Jävla påfund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej, sola inte solarium! Du är fin som du är och de är ovärt att bli lite brun när man får en större risk för cancer. Gå ut i solen istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stor, ge fan i det! [mad]


   
SvaraCitera

Tycker man kan skita i och sola och vara blek som ett spöke, vilket är mycket mer awesome [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RakatKadaver:

Det må vara skitväder just nu, men varför sola solarium på sommaren?

Jag har solat ute nu när det varit fint väder, men det är skit svårt att bli brun så i början, så därför vill jag sola solarium nu så jag faktiskt är brun till sommaren så jag kan bli ännu brunare[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Tycker man kan skita i och sola och vara blek som ett spöke, vilket är mycket mer awesome

[chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Tycker man kan skita i och sola och vara blek som ett spöke, vilket är mycket mer awesome

rand000m:

[chocked]

[bigsmile][bigsmile][rolleyes]


   
SvaraCitera
Tyrael

rand000m:

Jag ska börja sola solarium snart

http://www.aftonbladet.se/halsa/hud/article14883799.ab

I jäm­förelse med som­mar­­solen i Oslo var UVB-strålningen i solarierna upp till 4 gånger högre och UVA upp till 26 (!) gånger högre.

Är det verkligen värt att få cancer?


   
SvaraCitera

rand000m:

Jag har solat ute nu när det varit fint väder, men det är skit svårt att bli brun så i början, så därför vill jag sola solarium nu så jag faktiskt är brun till sommaren så jag kan bli ännu brunare

Du kanske bara är dömd att vara ett blekansikte.
Spendera pengarna på en god glass eller nånting istället. Jag personligen är en stor sucker för Ben & Jerry's Nordic Water Peace.
Eller som den hette förut: Fossil Fuel.


   
SvaraCitera

Jag är inte så insatt, men jag har för mig att risken ökar markant om du solar solarium. Vill du verkligen öka risken att drabbas av cancer bara för att bli brun fortare?

Det är ju bara hud, herregud, förstår inte varför det är så viktigt. [shake] (OBS: Förstår verkligen inte, förklara gärna om ni känner er manade)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RakatKadaver:

Du kanske bara är dömd att vara ett blekansikte

Nej, har inte svårt för att bli brun, har bara inte tålamodet att bli brun från solen då det tar så mycket längre tid.

RakatKadaver:

Jag personligen är en stor sucker för Ben & Jerry's Nordic Water Peace.

Nä, jag hatar Ben & Jerry's [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skit i att bli brun.

Bättre att vara hälsosam än att försöka leva upp till något ouppnåeligt ideal om hur en "ska" se ut.


   
SvaraCitera

rand000m:

Nä, jag hatar Ben & Jerry's

Image


   
SvaraCitera