Aviseringar
Rensa alla

Är rosa en kill- eller tjej-färg?


Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jag tycker inte färger har kön (Du röstade på detta alternativ)

Färg bara.
Blir så irriterad när folk på tradera lägger upp bebiskläder och benämner dem som könslåsta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte vilket kön som föredrar vilken färg genetiskt sett.

men då männen for till havs för att kriga och erövra och fånga späckfyllda vidunder kanske de älskade böljans majestät emedan kvinnorna tydde sig till de varma, trygga färgerna vid härdens flammor. där satt de och väntade på männen - kanske stickade de ett par sockar, kanske sjöng de en vaggvisa, men i huvudsak förblev de passiva och avvaktande.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Jag tycker inte färger har kön (Du röstade på detta alternativ)

förknippar iofs rosa oftare med tjejer än killar, men har väl mer att göra med att alla jävla tjejkläder/tjejleksaker är rosa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:men då männen for till havs för att kriga och erövra och fånga späckfyllda vidunder kanske de älskade böljans majestät emedan kvinnorna tydde sig till de varma, trygga färgerna vid härdens flammor. där satt de och väntade på männen - kanske stickade de ett par sockar, kanske sjöng de en vaggvisa, men i huvudsak förblev de passiva och avvaktande.
Vad säger du om jag säger:

mynona:Rosa ansågs ju vara en killfärg fram till cirka 1950, och blått en tjejfärg, sedan blev det tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Vad säger du om jag säger:

skärt; ärans, hjältemodets och handlingskraftens färg.

blått; underdånighetens och förslappningens färg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

skärt; ärans, hjältemodets och handlingskraftens färg.

blått; underdånighetens och förslappningens färg

Hehe. Typ så ja. [sad] Så ärre sämst att du ser det så osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Hehe. Typ så ja. Så ärre sämst att du ser det så osv.

förstår inte vad du skriver.

allt detta är enbart hypotetiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jag tycker inte färger har kön (Du röstade på detta alternativ)

Jag är inte känd för att rösta PK så när jag får ur mig en åsikt är det för att jag verkligen tycker det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

förstår inte vad du skriver.

allt detta är enbart hypotetiskt.

Typ att det är sämst att det hypotetiskt sett är/har varit/kommer vara så. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Typ att det är sämst att det hypotetiskt sett är/har varit/kommer vara så.

men om det finns färger som kvinnor respektive män trivs bättre med naturligt så är det väl inget problem att använda de färgerna?


   
SvaraCitera

xyz123:

Jag är inte känd för att rösta PK så när jag får ur mig en åsikt är det för att jag verkligen tycker det.

Tanken har inte slagit dig att människor som enligt dig har "pk" åsikter faktiskt kan ha lika starka åsikter som dig?


   
SvaraCitera
mynona

Jr. HBT:

men då männen for till havs för att kriga och erövra och fånga späckfyllda vidunder kanske de älskade böljans majestät emedan kvinnorna tydde sig till de varma, trygga färgerna vid härdens flammor. där satt de och väntade på männen - kanske stickade de ett par sockar, kanske sjöng de en vaggvisa, men i huvudsak förblev de passiva och avvaktande.

^^[love]

Jr. HBT:

skärt; ärans, hjältemodets och handlingskraftens färg.

blått; underdånighetens och förslappningens färg

Ja, det var ju mer eller mindre så:

mynona:

oatsreuvaue:

var det för att blått är ''passivt och lugnt'' medan rosa är ''blodfyllt och köttigt''?

Ja ungefär, antar jag: blått var Jungfru Marias milda färg, medan rosa ansågs vara en "omogen" version av rött, som var blodets och krigets och därför männens färg. Rosa skulle därför vara en färg för pojkar som ännu inte mognat till män och deras röda färg

thumbs up för det[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:men om det finns färger som kvinnor respektive män trivs bättre med naturligt så är det väl inget problem att använda de färgerna?
Tycker att det mesta pekar på att det inte finns några färger som män/kvinnor trivs bättre med naturligt, t.ex. det faktum att fler tycker rosa är en tjejfärg idag:

Ensamvargen:Killfärg
3.6% (1 st)

Tjejfärg
21.4% (6 st)
Samtidigt som det för inte mer än hundra år sedan var en typisk, om inte killfärg så pojkfärg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Tycker att det mesta pekar på att det inte finns några färger som män/kvinnor trivs bättre med naturligt, t.ex. det faktum att fler tycker rosa är en tjejfärg idag:

social och kulturell inverkan är förstås en stor felkälla. men antagandet att inga underliggande statistiska skillnader alls finns är ohållbart. kanske fanns någon ört som lämpade sig väl för att höja fertiliteten och sexualdriften hos kvinnor, varför den mortlades och stöttes under rituella omständigheter för att sedan torkas till ett djupgrönt pulver - och än idag finns en markant fäbless för just denna färg, som vi känner som mintgrön och som är överrepresenterad på hov, i handelskamrar, i salar - platser där kvinnans naturliga diplomatiska färdigheter kommer väl till pass. måhända att blått och skärt har fått ombytta roller men det kanske finns andra färger som uppstått ur andra omständigheter och behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notera att mitt perspektiv är strikt hypotetiskt och varje historisk specificitet anlagd endast för att skänka ett mått av inlevelsepotential.


   
SvaraCitera