Aviseringar
Rensa alla

är sex mellan samtyckande parter någonsin fel?


Ämnesstartare

jag har märkt att flera umare tycker att sex mellan samtyckande parter i diverse olika fall är fel. nu vill jag reda ut hur många det är som faktiskt tycker det. om du röstar ja, ange gärna i vilka fall det är fel, och varför.


   
Citera
Ämnesstartare

Ja om den ena parten är för ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu ger du en noll insikt för vad de som säger så menar. Du får gärna ge ett exempel så att man förstår för utifrån den beskrivningen låter det bara jättemysko. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: ja

otrohet är ej ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klart det kan vara fel. det mesta är fel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TröttGalen Allting som sårar är ganska fel (kan också vara rätt, om det är konstruktivt, men utesluter inte att det innehåller vissa brister)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja om man vill se till externaliteter såsom tex bedragna, sårade partners så kan det vara det.


   
SvaraCitera
Draug

en fråga som känns jävligt svår att svara ja eller nej på. Finns för många berörande faktorer runtikring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill en egen kvinna som kan åtrå mig jag henne en koppling mellan oss som ingen annan får dela , dela hennes helighet och sinne med en annan är en felande länk xd 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Timmmmmmmmmm:
Ja om den ena parten är för ung.

om den är gammal nog att samtycka så är det väl knappast ett problem?

Fingerprints:
Nu ger du en noll insikt för vad de som säger så menar. Du får gärna ge ett exempel så att man förstår för utifrån den beskrivningen låter det bara jättemysko. 

mysko hur? jag undrar om folk anser att sex mellan samtyckande parter någonsin kan vara fel, och i så fall när och varför. att ge exempel hade inte uppfyllt syftet, med tanke på att jag inte funderar på vad folk tänker i någon specifik situation. jag funderar på vad folk anser rent principiellt.

df rqp:
klart det kan vara fel. det mesta är fel. 

intressant att höra det från dig.

dazed:
Ja om man vill se till externaliteter såsom tex bedragna, sårade partners så kan det vara det.

bara om man anser att de har rätt att bestämma i frågan. dvs, om man anser att andra ej närvarande/deltagande personers samtycke krävs.


   
SvaraCitera
mynona

Spontant tycker jag inte att genuint ömsesidigt sex är fel och skulle gärna vilja höra argument för när det kan anses vara det. Jag vet att det inte är accepterat i många fall, men det angår när allt kommer omkring endast de som faktskt har sex. Sedan kan man tala om otrohet i ett monogamt förhållande och därvid tycka att ömsesidigt sex där kan vara fel, men även med den frågeställningen är själva sexet som sådant inte fel utan sveket handlingen i den relationsformen innebär: själva akten mellan den otrogna och den andra parten blir fortfarande inte fel mot någon av dem som utför den. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: mysko hur? jag undrar om folk anser att sex mellan samtyckande parter någonsin kan vara fel, och i så fall när och varför. att ge exempel hade inte uppfyllt syftet, med tanke på att jag inte funderar på vad folk tänker i någon specifik situation. jag funderar på vad folk anser rent principiellt.

Anledningen till mitt önskemål efter förtydligande var att jag rent spontant tänkte, "men ja, såklart", sen kunde jag inte komma på något exempel. Men nu har jag fått lite exempel från andra.. men tänker ändå att det är beroende på hur man definierar vad som är fel och situation. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Draug:
en fråga som känns jävligt svår att svara ja eller nej på. Finns för många berörande faktorer runtikring.

det finns det väl inte? om båda parter (lås oss för enkelhetens skull anta att de är två) samtycker, och de har sex, finns det omständigheter som kan göra att det blir fel? utgå från att inga extrema situationer råder (exempelvis, det finns inte en terrorist i rummet som hotar med att mörda ett spädbarn om personerna har sex).


   
SvaraCitera
mynona

Jag råkade för övrigt trycka på fel knapp när jag röstade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Anledningen till mitt önskemål efter förtydligande var att jag rent spontant tänkte, "men ja, såklart", sen kunde jag inte komma på något exempel. Men nu har jag fått lite exempel från andra.. men tänker ändå att det är beroende på hur man definierar vad som är fel och situation. 

det är just det som är grejen, att folk ska komma med exempel. det hade inte varit samma sak om jag hade frågat om homosexualitet var fel, eller om engångsligg, kk-relationer, polygami, otrohet et cetra är fel.


   
SvaraCitera