Aviseringar
Rensa alla

Är straffen för brott i Sverige för milda? Era åsikter


Ämnesstartare

Tjena!
Jag har fått i uppgift att ta reda på vad folk tycker om straffen för brott här i Sverige.
Så jag tänkte att det skulle vara en bra ide att fråga här på forumet.
Var ute på stan lite förut och "intervjuade"  en del (ställde denna frågan) och det är förvånansvärt många som tycker att Sverige har blivit aldelles för mesigt vad gäller bestraffning av brottslingar, t.o.m. några som tyckte att dödsstraff borde återinföras 😮 . Skulle vara kul och se om folk tycker likadant här 🙂
Så skriv gärna vad ni tycker om straffen här i Sverige om de är för låga, för hårda e.t.c.


   
Citera
Ämnesstartare

anonüm123: För milda

När man onykter sätter sig bakom ratten på en lastbil, kommer över på fel sida på motorvägen och kör ihjäl en hel familj på fyra pers så ska man inte bara få fyra år i fängelse och sen utvisning och dessutom strafflindring på grund av att man var onykter - exempelvis.

Att återinföra dödsstraffen är att ta i, men ja, vi har på tok för milda straff I sverige - speciellt med tanke på hur låg andelen uppklarade brott är. Sverige är bland dom länder i europa som har högst andel ouppklarade brott. När man kombinerar det med dom löjliga straffen är det ju inte så konstigt att kriminella kommer hit för att bara begå brottRullar ögonen

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För meningslösa.


   
SvaraCitera

Vi har för mycket regler och vissa regler är helt värdelösa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aziiima:
Vi har för mycket regler och vissa regler är helt värdelösa. 

Kan du utveckla? Ge exempel.


   
SvaraCitera

anonüm123:

Kan du utveckla? Ge exempel.

Här http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ , gå in och läs 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aziiima:

Här http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ , gå in och läs 🙂

aha, nu jag förstår vad du menar. Får väl lov o tacka för länken, mycket givande läsning 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fängelsestraff ska tas bort helt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En människa borde inte tas ifrån sin frihet för något som någon annan har bestämt att hen inte får göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:
En människa borde inte tas ifrån sin frihet för något som någon annan har bestämt att hen inte får göra.

Så om jag förstår dig rätt så tycker du att inte ens mördare borde få fängelsestraff? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill:
fängelsestraff ska tas bort helt

Hur ställer du dig till våra andra typer av straff då?
Vård?
Böter?
Bör dödsstraff införas istället för fängelsestraff?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonüm123:

Hur ställer du dig till andra typer av straff då?
Dödsstraff?
Vård?
Böter?

vet inte riktigt, tycker privat vedergällning bör få en renässans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonüm123:

Så om jag förstår dig rätt så tycker du att inte ens mördare borde få fängelsestraff? 

Nej inte fängelsestraff. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing:

Nej inte fängelsestraff. 

Vad skulle du säga är ett rimligt straff för mord, då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Straffen för där en annan människa blivit utsatt för våld eller dödats är alldeles för låga.

Straffen där det är pengar inblandade är i vissa fall för hårda.

Några exempel... utsätts en människa för ex våld som hot, misshandel, vållande till annans död, dråp, mord eller liknande så ska det vara hårdare straff än vad det är idag. Har man utsatt en annan människa för så mycket våld så att h*n avlidit ska livstids straff utdömas. Dvs livstid utan en enda permission. Dödsstraff? Nja, det är jag väldigt tveksam till.

När det gäller ekonomiska brott kan jag istället tänka mig en strafflindring.

När det gäller "brott" som ex att man kokar sin egen alkohol eller tillverkar alkohol över 20% liksom att man odlar sina egna cannabisplantor för eget bruk anser jag att det bör avkriminaliseras så länge man gör det för eget bruk.
Är samtidigt lite tveksam till om vi inte bör kriminalisera alkoholdrickande och avkriminalisera cannabbisrökande.

Fängelsestraffet har ju två sidor... dels att bestraffa brottslingen för att visa honom/henne att vi inte gör så i Sverige. Samt för att skydda de lagliga individerna från det olagliga våldsbenägna. Det är ju inte bra att det stryker omkring våldtäktsmän, barnaknullare, misshandlare och mördare på offentlig plats. Tumme ned

SAMT - de sk "nysvenskarna"... invandrarna... flyktingarna... araberna och afrikanerna ska dömas till betydligt hårdare straff med livstids utvisning ur EU.   Arg


   
SvaraCitera