Aviseringar
Rensa alla

Är svenska ett komplicerat språk?


Ämnesstartare

Många invandrare, oavsett land, tycker svenska är et svårt språk. Även många polare har problem med vissa uttal och liknande. Det brukar bli "hons" istället för "hennes". "Gädde" istället för "gav". Ni fattar säkert principen.
Vad tycker ni själva?

ÄNDRAT 2010-02-20 21:57


   
Citera
Ämnesstartare

Patric:

Vissa ord (Du röstade på detta alternativ)

Beror ju på vart man kommer ifrån också, är man typ Tysk, Holländare eller Islänning är det nog inte så jävla svårt men en som snackar Swahili till vardags kan ju få problem. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj jaha... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Oj jaha... [crazy]

va det här för KOMPICERAT för dej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aspie:

va det här för KOMPICERAT för dej

Javars


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patric:

Många invandrare, oavsett land, tycker svenska är et svårt språk. Även många polare har problem med vissa uttal och liknande. Det brukar bli "hons" istället för "hennes". "Gädde" istället för "gav". Ni fattar säkert principen.

du fomulerar dig inte så perfkt sjäblv

Patric:

Vad tycker ni själva?

svårt att avgöra som 100% stolt svensk viking..... män bortsett från de så finns de nog en del o läsa i www O google om du vill veta mer om hur svår svenska är i relation till andra språk
de är ganska mkt fakta o statestik baserat snarare än "va tkr du"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kan lätt bli problematiskt när man ska gå från t.ex. SOV till SVO. Ni vet vad jag menar.


   
SvaraCitera

Per definition så har jag för mig att det sägs att Svenskan faktiskt är ett rätt svårt språk att lära sig.
Åtminstonde att bli flytande i det.

Svenskan är fylld av betoningar, ord med dubbel betydelse, låneord, låneord som liknar ord som inte betyder samma sak (Chef/Chef), sen så är det inte helt lätt att få till det speciella "sjunget" som finns i det Svenska språket.

Att lära sig det när man kommer från ett helt annat land... skulle vara rätt svårt skulle jag säga. Inte det svåraste språket, man kan lära sig vilket språk som helst om man bara ger sig fan på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är det, allt pekar på det. Vi skandinaver tänker "vafan" men de flesta länder har svårt för svenska.
För övrigt tycker mina utlänska bekanta att svenska är åt helvete, haha, men de har försökt iallafall

Zittam:

Svenskan är fylld av betoningar, ord med dubbel betydelse, låneord, låneord som liknar ord som inte betyder samma sak (Chef/Chef), sen så är det inte helt lätt att få till det speciella "sjunget" som finns i det Svenska språket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patric:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det är ett väldigt lätt och flexibelt språk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kom till sverige i slutet av 2004, lärde mig språket i 6 månader.

kan man engelska lär man sig snabbt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patric:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patric:

kompicerat

du finner det uppenbarligen komplicerat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patric:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Inte för mig :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

lärde mig språket i 6 månader.


   
SvaraCitera