Aviseringar
Rensa alla

är sverige ett kristet land?


Ämnesstartare

hur ser du på Sverige är det ett kristet land?


   
Citera
Ämnesstartare

qazedctgb:

nej för att... (Du röstade på detta alternativ)

vi har ingen statsreligion


   
SvaraCitera
Bakric

Då definitionen av "kristen" kan ses som någorlunda subjektiv tycker jag inte ens att svenska kyrkan är särskilt kristen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YaBasta:

vart har du hört detta, skulle vara intressant och veta?

för att förut hade vi svenska kyrkan som statsreligion och sedan separerade kyrkan och staten och gjorde staten sekulär


   
SvaraCitera

qazedctgb:

för att förut hade vi svenska kyrkan som statsreligion och sedan separerade kyrkan och staten och gjorde staten sekulär

läste detta 3sec sedan!

qazedctgb:

ja för att... (Du röstade på detta alternativ)

finner sverige ett kristet land efter som de alltid varit det!(inte troende själv dock) för vi är defenetivt inte något muslimskt land!


   
SvaraCitera

qazedctgb:

ja för att... (Du röstade på detta alternativ)

De lutheranska värderingarna sitter hårt inmejslade i folksjälen se valresultaten 2006 och 2010.


   
SvaraCitera

qazedctgb:

nej för att... (Du röstade på detta alternativ)

sekularisering osv


   
SvaraCitera

qazedctgb:

ja för att... (Du röstade på detta alternativ)

beror väl lite på vad man menar och hur man definierar det och vilket sammanhang osv.


   
SvaraCitera
mynona

Nej, därför att Sverige är en ateistisk och sekulariserad stat. Visst finns det ett kristet arv som har byggt mycket av den nuvarande kulturen, men även den förkristna asatron har lämnat mycket efter sig och ingen påstår att Sverige dyrkar asagudarna för det. För att man ska vara kristen måste man vara religiös.


   
SvaraCitera
höna

qazedctgb:

vet ej (för att...) (Du röstade på detta alternativ)

kyrkan har ju ej makt längre men den spelar ändå stor roll i vårt samhälle på något sätt. men det är ändå okej att vara kristen och okristen. inget är fel liksom. men ändå... liksom religion osv


   
SvaraCitera

mynona:

För att man ska vara kristen måste man vara religiös.

...
nej det måste man inte vara.


   
SvaraCitera
mynona

Knarko:

nej det måste man inte vara.

Tråden säger: "Vad tycker du?" Så tycker jag! [y]


   
SvaraCitera

Det finns gott om sekulära länder, det betyder dock inte att nationen skulle sakna någon klar religiös representation. Sverige är ett kristet land fullt med kristna traditioner. Vi döper oss, gifter oss och håller begravningar i religiös regi. De allra flesta utan att vara religiöst lagda dessutom. Kristendomen har ett förflutet på över tusen år och det är vad som gör vårt land till kristet.


   
SvaraCitera

mynona:

Tråden säger: "Vad tycker du?" Så tycker jag! [y]

Fast nu var det huruvida landet var kristet eller ej 😉
Nu menade du att för att något/någon ska kallas kristet/kristen så måste man vara religiös?


   
SvaraCitera
mynona

Knarko:

Nu menade du att för att något/någon ska kallas kristet/kristen så måste man vara religiös?

Det kan gälla för både personer och nationer. Nationer består trots allt av dess innevånare. Att mycket av Sveriges traditioner och kultur har kristen grund stämmer. Men de flesta följer dessa seder för att det är tradition, inte av religiös övertygelse. Jag firar själv jul, och det gör jag enbart för att jag är van vid att göra det. Det är en tradition, och den innehåller inget religiöst för de flesta längre. Om man inte följer dessa traditioner av religiösa skäl, då anser jag inte att man är religiös. Sveriges nuvarande traditioner har en kristen grund, men folk följer dem inte av religiösa skäl. Därför anser jag inte att folk är religiösa, och därför anser jag inte att Sverige är kristet.

Man måste vara religiös för att vara kristen. Så tycker jag. Det vore lite brist på respekt att påstå att folk är religiösa utan egen vetskap.


   
SvaraCitera