Aviseringar
Rensa alla

Äta djur


Smilen

Ät allt. 


   
SvaraCitera

b1son:
om det är fråga om ren överlevnad ja
annars nej

hur skulle man kunna svara något annat egentligen

+1 Tumme upp

Orange:
Varför är djuren goda att äta om man inte ska äta dessa?

Typiska sällskapsdjur känns som ett stort nejnej att äta men sedan finns det djur som man aldrig skulle vilja äta ändå, t.ex grodor, sniglar och annat slemmigt.

+1 Tumme upp


   
SvaraCitera

Vi människor har ätit djur från första början så varför är det ''fel'' nu?

Jag är köttätare men man ska ju äta mer grönt än kött så att man får i sig så mycket näring som möjligt. Jag kommer aldrig att sluta äta kött för jag tycker att det är jättegott.
Men ingen ska ju tvingas till att äta kött om man inte vill!


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe:
Vi människor har ätit djur från första början så varför är det ''fel'' nu

människor odlade mycket förr. i och med att resurserna såg annorlunda ut antar jag att det man åt till största del berodde på utbud och därmed säsong. 

sen är det väl en viss skillnad om en gård har kanske 5 grisar som lever i en någorlunda bra miljö och "ha det bra" jämfört med massproduktionen som sker idag. grisar lever under avskyvärda förhållanden, då det ska födas upp mycket på liten yta. köttindustrin likväl som hela mejeriindustrin är bedrövlig. sen hela grejen med miljöpåverkan bidrar väl till människors uppvaknande.


   
SvaraCitera
reben

nej
om man inte dör annars


   
SvaraCitera
reben

trevlig-snubbe:
Vi människor har ätit djur från första början så varför är det ''fel'' nu?

Jag är köttätare men man ska ju äta mer grönt än kött så att man får i sig så mycket näring som möjligt. Jag kommer aldrig att sluta äta kött för jag tycker att det är jättegott.
Men ingen ska ju tvingas till att äta kött om man inte vill!

människor höll på häxjäkt o sånt förr med. 


   
SvaraCitera
reben

Schism:
tycker man kan dra en gräns nånstans mellan darwinistiska och skinnerska varelser. kräftor och musslor och sill sånt går möjligen bra. smärtimpulser har alla djur, men det betyder inte nödvändigtvis att de lider. för att lida krävs någon slags inre värld (vilken rimligtvis inträder hos de popperska varelserna - se "daniel dennets torn"). lidande är inget jätterimligt argument om man ser till naturen i dess helhet. eller? min kärlek för djur överskrider dock allt sånt där, kan knappt döda en mygga (tramsigt)... äter enbart vegetariskt hemma sen ett år tillbaka.

ingen snacka väl ens om känslor o sånt hos djur fr början


   
SvaraCitera
reben

dock tkr jag ej man kan göra skillnad


   
SvaraCitera

reben:

människor höll på häxjäkt o sånt förr med. 

Och vad har det med detta att göra?


   
SvaraCitera

sinnessjuk uns:

människor odlade mycket förr. i och med att resurserna såg annorlunda ut antar jag att det man åt till största del berodde på utbud och därmed säsong. 

sen är det väl en viss skillnad om en gård har kanske 5 grisar som lever i en någorlunda bra miljö och "ha det bra" jämfört med massproduktionen som sker idag. grisar lever under avskyvärda förhållanden, då det ska födas upp mycket på liten yta. köttindustrin likväl som hela mejeriindustrin är bedrövlig. sen hela grejen med miljöpåverkan bidrar väl till människors uppvaknande.

Det är jag mycket väl medveten om.

Jo visst är det så men det är inte så i alla länder! Det må va så i Tyskland, Danmark, Polen, Vitryssland, Ryssland m.f. men inte i Sverige, där har vi faktiskt lagar när det handlar om djurskötsel och vi klämmer inte ihop djuren som man gör i de länderna som jag nyss nämnde.
Det är vidriga förhållanden för djuren i t.ex. Vitryssland och Polen och sådant kött vill jag varken köpa eller äta, jag bryr mig om djurens rätt så pass att de aldrig ska behöva leva i en ren misär, sådant är sjukt.


   
SvaraCitera

reben:
dock tkr jag ej man kan göra skillnad

Till vem riktar du detta till? För du har ju inte inte till en avsändare. (undrar bara allmänt) Glad


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe:
Jo visst är det så men det är inte så i alla länder! Det må va så i Tyskland, Danmark, Polen, Vitryssland, Ryssland m.f. men inte i Sverige, där har vi faktiskt lagar när det handlar om djurskötsel och vi klämmer inte ihop djuren som man gör i de länderna som jag nyss nämnde.
Det är vidriga förhållanden för djuren i t.ex. Vitryssland och Polen och sådant kött vill jag varken köpa eller äta, jag bryr mig om djurens rätt så pass att de aldrig ska behöva leva i en ren misär, sådant är sjukt.

va? vad lever du i för värld? 

"Djurrättsalliansen har olovligen besökt 15 gårdar i Syd- och Mellansverige under oktober och november för att dokumentera hur grisproduktionen ser ut.
Tre eller fyra personer iklädda skyddskläder har kvälls- och nattetid gått in i olåsta stallar.

Det här visar filmerna som Djurrättsalliansen hävdar kommer från de 15 gårdarna:

  • Döda grisar som ligger kvar i boxarna där andra grisar försiktigt tuggar och nafsar på kropparna.
  • På flera ställen har döda grisar lyfts ut ur boxarna och lämnats i gången.
  • På en gård fanns en avlivad, blodig gris med inälvorna utanför kroppen liggande i gången.
  • I en box har flera grisar såriga öron och saknar svansar. Det kan bero på att de har bitits av.
  • På många ställen saknas halm eller strö på golvet.
  • En gris tuggar på en avhuggen grisklöv.
  • På flera gårdar finns containrar utomhus som saknar lock fyllda med slaktavfall och döda djur. Det är mot reglerna och innebär en smittorisk.
  • På ett par ställen är golvet täckt av avföring, trots att det ska vara torrt. I en box vadar grisarna i en decimeter med dynga."

är väl ett av många exempel. gå inte på bilden av någon slags svensk idyll med söta grisar som luffsar runt i gräset.


   
SvaraCitera

tror ingen gris någonsin tänkt "vilken tur att jag föddes i sverige"..... 🙂 


   
SvaraCitera

reben:

ingen snacka väl ens om känslor o sånt hos djur fr början

det var en spontan text bara. många snackar så


   
SvaraCitera

Det är nog bra om man försöker avstå åtminstone till viss del från att göra det när det kanske inte riktigt behövs. Men det är ju också upp till var och en, däremot är det bra när skolbespisning, hemkunskap och liknande kan verka tuktande å statens vägnar för att lära skolungdom om näringsriktiga vegetariska alternativ.


   
SvaraCitera