Aviseringar
Rensa alla

Äta under 1500 kalorier och träna varje dag?


Ämnesstartare

Hejsan. Jag är en tjej som skriver detta i ren desperation eftersom jag inte kan om detta med någon. Jag är 13 år. Jag vill ha min drömkropp. 

Jag tänkte börja träna varje dag (främst Cardio, yoga och pilates) och äta under 1500 kalorier. Mitt totala intag av kalorier per dag får alltså inte överskrida 1500 kalorier. Det jag undrar nu är hur jag ska gå till väga med detta? Hur ska jag göra så mina föräldrar inte fattar misstankar? Kommer jag orka prestera som jag gör nu i skolan? Kommer jag växa normalt? 

Jag vill verkligen ha den där "modellkroppen". Så är det bara. Och jag bryr mig inte om hur mycket ni än skriver att jag är fin som jag är. Min självbild är skev, min självkänsla är inte stabil. Men jag bryr mig inte om det nu. 


   
Citera
torg1

Hur lång är du och vad är din vikt atm?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

torg1:
Hur lång är du och vad är din vikt atm?

160 cm 45 kg


   
SvaraCitera
torg1

Jag tycker absolut inte att du ska sänka ditt kaloriintag eftersom att jag anser att du NÄSTAN är underviktig(men man ska inte kolla på siffror då alla människor är uppbyggda på olika sätt osv, man ska mer kolla på hur man MÅR osv).
Det kan och är farligt att äta för få kalorier när man tränar och är så pass ung som du är så jag råder dig inte till att max äta 1500 kalorier per dag. Jag skulle i ditt fall snarare höja kaloriintaget från det du har i vanliga fall. Men vad vet jag.

När jag kör hård styrka så ökar jag mitt kaloriintag just för att kroppen ska kunna bygga lite extra muskler och för att den ska orka med hela dagen.


   
SvaraCitera

Satsa istället på äta tills du blir mät och motioner i lagom mängd. 


   
SvaraCitera

sessan707997: Jag vill verkligen ha den där "modellkroppen". Så är det bara. Och jag bryr mig inte om hur mycket ni än skriver att jag är fin som jag är. Min självbild är skev, min självkänsla är inte stabil. Men jag bryr mig inte om det nu.

Att vilja leva hälsosamt är alltid positivt men bra självkänsla och självbild får du inte genom att bli smal, men du kan alltid försöka.

Ditt BMI är redan väldigt lågt så det finns ingen anledning att sänka ditt kaloriintag, 1500 kcal om dagen låter dessutom väldigt lågt även för någon din ålder. Kom ihåg att en tjej i din ålder och med din kropp lär förbränna runt 1300-1500 kcal om dagen utan att göra någonting. Om du då OCKSÅ tränar så förbränner du ytterligare kalorier, det finns alltså ingen anledning för dig att sänka ditt kaloriintag.

Btw en modellkropp lär du inte kunna få ändå i din ålder då din kropp ännu är alldeles för outvecklad. Att bara satsa på att sänka sitt kaloriintag är dessutom väldigt idiotiskt. En cheeseburgare innehåller runt 300 kalorier vilket innebär att du hade kunnat äta 5 cheeseburgare om dagen men inget annat och ändå hålla ditt mål. Fast är det nyttigt? Inte direkt. Satsa istället på att skippa godis, chips, juice, läsk, snabbmat osv och ät dig MÄTT fast på nyttig mat. Då kan du äta hur mycket du vill utan att din kropp blir undernärd och du slipper ta skada både fysiskt och mentalt.


   
SvaraCitera

Alltså jag vet exakt vad du känner, exakt. För jag har själv känt så för några år sen. Och ärligt talat vem vill inte ha "modellkroppen"? Det är klart som fan att jag vill det men saken är att om du inte älskar din kropp, och dig själv innan du börjar med att försöka gå ner i vikt eller liknande, så kommer du garanterat inte älska den och dig själv senare. Efter ungefär 3 år med att försöka gå ner i vikt, från att jag var 11/12, så har jag inte börjat älska mig själv förns nu. Och det är nu jag kan gå ner i vikt hur mycket jag än vill, eller gå upp hur mycket jag vill och fortfarande älska mig själv. Jag känner nu för att vara vältränad och smal på ett hälsosamt sätt, inte extremt (har haft "ortorexi nervosa", so yeah jag vet vad extremt är).

Så om du känner att du älskar dig själv och din kropp men fortfarande vill liksom se "vad den kan bli", eller bara vill bli hälsosammare och vältränad, då skulle jag mer än gärna vilja hjälpa dig. Men ingen kan hjälpa dig med att älska dig själv och älska din kropp, utom dig själv. Låter som utdraget ur en disneyfilm men det är så jävla sant.

Kärlek, Vilma


   
SvaraCitera

Du, jag har dessa problem och det är inte kul. Jag har förlorat vänner p.ga av detta ( äns humör är helt åt helvete när man är som smalast och då blir det jävligt lätt bråk), har fått extremt mycket sämre betyg i skolan, och nej jag växte inte normalt, fick dålig hy och mitt hår började "falla av".
När jag väl nådde vikten jag ville ha och "modellkroppen" så jag fortfarande inte ut så. Vet du varför? JAG ÄR INTE BYGGD SÅ! Jag har fortfarande väldiga problem med detta och har haft sedan jag gick i 3:an / 4:an. Jag råder dig att sluta när du väl kan. Seriöst. När du väl nått ditt mål kommer de mata dig och du blir normal viktig igen.  inget av detta skulle vara värt det och du har bara förlorat på det.
Jag vet att jag häller inte vill / ville lyssna men försök ta in det. Det kommer aldrig någonsin vara värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessijess:
Att vilja leva hälsosamt är alltid positivt men bra självkänsla och självbild får du inte genom att bli smal, men du kan alltid försöka.

Ditt BMI är redan väldigt lågt så det finns ingen anledning att sänka ditt kaloriintag, 1500 kcal om dagen låter dessutom väldigt lågt även för någon din ålder. Kom ihåg att en tjej i din ålder och med din kropp lär förbränna runt 1300-1500 kcal om dagen utan att göra någonting. Om du då OCKSÅ tränar så förbränner du ytterligare kalorier, det finns alltså ingen anledning för dig att sänka ditt kaloriintag.

Btw en modellkropp lär du inte kunna få ändå i din ålder då din kropp ännu är alldeles för outvecklad. Att bara satsa på att sänka sitt kaloriintag är dessutom väldigt idiotiskt. En cheeseburgare innehåller runt 300 kalorier vilket innebär att du hade kunnat äta 5 cheeseburgare om dagen men inget annat och ändå hålla ditt mål. Fast är det nyttigt? Inte direkt. Satsa istället på att skippa godis, chips, juice, läsk, snabbmat osv och ät dig MÄTT fast på nyttig mat. Då kan du äta hur mycket du vill utan att din kropp blir undernärd och du slipper ta skada både fysiskt och mentalt.

Ju fler kalorier jag förbränner desto bättre


   
SvaraCitera

ett effektivt sätt att slita ut kroppen


   
SvaraCitera

Men unga flicka, varför skulle du tänka på kalorier? Ät gott, och njut av livet & ta en chokladbit eller två ibland bara för att du känner för det. Vikten behöver du inte tänka på förrän om många, många år. Om ens då.


   
SvaraCitera

Nej du kommer inte växa normalt. I din ålder kräver kroppen extra kalorier för tillväxten. Om du håller dig på en sådan låg kalorinivå kommer kroppen bromsa in växandet för att använda energin till annat.

Träningen varje dag är helt okej men då måste du ligga på en mycket högre mängd kalori. Om du äter bra nyttig mat och lyckas träna så regelbundet kommer du både må bättre och bli mer nöjd med kroppen.


   
SvaraCitera

hur hade du tänkt dig göra dig av med energi som du inte har

?

för lite intag och för mycket utlopp skulle inte ge dig en drömkropp utan ett mardrömspsyke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

payphonepimp:
hur hade du tänkt dig göra dig av med energi som du inte har

?

för lite intag och för mycket utlopp skulle inte ge dig en drömkropp utan ett mardrömspsyke

Hur ska jag få min drömkropp då?


   
SvaraCitera

sessan707997:

Hur ska jag få min drömkropp då?

Idealet går aldrig att uppnå. Mycket bättre att satsa på en god hälsa, eftersom det kommer få dig att må bättre både fysiskt och psykiskt. 


   
SvaraCitera