Aviseringar
Rensa alla

Äter fel, behöver hjälp!


Ämnesstartare

Hejsan, det är så att jag har ett problem, nämnligen min kost.
Jag äter oregelbundet, småäter konstant och trycker i mig fel saker.

Idag åt jag först frukost, sen åt jag inte innan drygt åtta på kvällen, då jag tryckte ett skrov.

Finns det kakor hemma, jag rensar allt. Jag tar helt enkelt allt som är onödigt och proppar i mig.
Istället för att sluta att äta när jag är mätt så fortsätter jag trycka, och detta påverkar mig både psykiskt och FYSISKT.

Hur ska jag helt enkelt bryta detta mönster? Jag har försökt men mitt sockerberoende är alldeles för högt för att jag ska lyckas ta mig ur detta. Hur ska jag helt enkelt få upp motivationen och vad ska jag tänka när jag ser att skafferiet är fullt med gosaker?

Något att notera, jag kan inte styra över om vi har onyttigheter i köket eller inte då mina syskon vill ha det, men vi har ju nyttiga alternativ och hur ska jag intala mig själv att ta dem istället?
Hur håller man sig helt enkelt till att ha en dag i veckan som man får äta något sött? Gaaaah. [smile]


   
Citera

Trind:

tryckte ett skrov

[love]


   
SvaraCitera

ta 1 steg i taget

t ex börja med att endast äta socker varannan dag, sen gå ner till en gång i veckan så småningom,

sen går du över till det där med maten, har med dig frukt osv och försöker äta var 3:e timme.

el tvärtom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, kanske överdrev en aning... inte så att jag är fet eller något, men känner att det börjar spåra ur.

Försöker ju hålla mig till grovt bröd/hårdbröd, men det är just hungern jag känner när jag kommer hem från skolan. Då kan vad som helst, och i mängder, slinka ner.

Det kan börja med att jag tänker, oh, jag tar en frukt till mellis (Guh så duktig jag är[rolleyes]) men sen så spårar det. Tar en kaka, tar glass, tar godis, tar macka och så fortsätter det. Förlorar mättnadsgränsen totalt. Jag vill vara lika nyttig som min kompis, hon äter frukost, lunch, mellis(frukt) och middag, sen är det nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

börja röka.


   
SvaraCitera
smisk

Mmm jag känner igen det där 🙁 Nu har det gått så långt att jag typ gått upp 10 kilo på ett år [zzz]
Men nu har jag försökt (notera försökt) ändra på vanorna, och det går faktiskt ganska bra! Minskar portionerna, äter nötter och grönsaker istället för godis (typ trycker in en morot i käften istället) och har börjat laga mat till familjen först, och sen till mig själv. Man får lite bättre kontroll då. Fast det får ju inte gå överstyr.
Jag tror nog att det går bra bara du försöker begränsa dig själv och ha disciplin, även om det kan vara svårt! Se till att inte ha kakor hemma, tex. Min mamma köpte ett paket idag trots att jag bad om cashewnötter, men det paketet gav jag bara till pappa, och vips var det borta [blush]
Sen har jag börjat röra lite mer på mig, vilket sätter igång förbränningen och håller energinivån mer jämn. Måste bara lära mig äta mer regelbundet så kommer jag bli ett riktigt snärtigt energiknippe snart [cool]

Det går! Ta det långsamt bara, så du inte rusar in i något.


   
SvaraCitera

Jag är exakt likadan. Det viktiga är att ha någonstans att gömma kakor och sånt och att alltid ha frukt och grönsaker hemma. Det har vi tyvärr inte så ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kanske skulle kunna få hjälp av en dietist att lägga upp en plan för hur och vad du ska äta. Rutiner är viktigt när det gäller mat, det hjälper väldigt mycket för att inte äta för mycket eller för lite om man faktiskt har en plan för hur man tänker äta.


   
SvaraCitera

Det är rekommenderat att äta minst 3 mål om dagen och följa tallriksmodellen(följer den inte själv så noga[blush]).
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

tallriksmodellen

finns ju 3 olika modeller, som varieras beroende på om man förbrukar mycket eller lite energi också [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjejer alltså[shake] är väl bara att äta vad du vill, istället för att äta vad du inte vill[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, tack för lite respons! 🙂 Ja, alltså ena stunden kan jag känna mig SUPERMOTIVERAD till att hålla mig borta från sötsakerna medan jag i nästa sekund känner suget och hinner på den tiden inte kontrollera mig föränn jag tryckt hela käften full.

Varje år/månad (dag) så tänker jag att nu fan ska det bli ändring, nu ska jag nå min vikt och hålla den, men klarar det ALDRIG. Hur kan man vara så otroligt meningslös? Varför lyckas jag aldrig? [sad]


   
SvaraCitera