Aviseringar
Rensa alla

Äter för mycket?


Ämnesstartare

Jag är en 13 årig tjej och tränar ganska mycket, 3 gånger i veckan och då friidrott där vi kör rätt hård träning. Jag tränar ibland på fritiden om det är möjligt och är otroligt aktiv och går mycket och rör på mig. Jag är inte den som gillar att sitta still. Jag har börjat äta mycket mer nu på det sista året. Nu ska jag fylla 14 om en månad och jag är 186cm (och har fotstrl 45!!). Jag äter otroligt mycket mat. Om jag ska beskriva om vad jag äter en dag kan det vara: Frukost, två ägg, 2 portioner kruskagröt(råg osv) med bär och växtbaserad mjölk och (ibland ersätter jag något med grövre bröd eller avokado). Sen i skolan äter jag ca 4 gånger mer än dom andra tjejerna som knappt äter musportioner. Jag kan äta det mesta och är vegetarian och i skolan så äter jag ofta mycket grönsaker och det ”nyttiga” som erbjuds. Jag undviker pannkakor och gluten överhuvudtaget. Även kolhydrater i form av pasta och ris och ibland potatis. Men det äter jag ibland för att få i mig dens vitaminer osv. Jag skippar helst bröd pågrund av vetemjölet och håller mig till linserna, bönorna soyaprodukterna osv. Jag har slutat äta godis men äter efterrätt någon gång ibland när det bjuds(typ Nån gång varannan månad eller så) och samma med godis fast mer sällan. Jag mår bra och är Välldigt pigg av mig och har inte mycket fett alls, snarare tvärtom: mina ben består mest av muskler och mina armar är ganska klena. Men min mage är vältränad och har lite fett. Saken är den att jag kan proppa i mig hur mycket mat som helst till mellanmål och kvällsmat. Som nötter, grovt knäckebröd, Naturell yoghurt ibland om det finns hemma, gröt, bananer med jordnötssmör, jag tror ni fattar: det mesta som finns hemma. Saken är den att det nästan aldrig tar stopp! Jag äter fast jag är mätt. Samma med kvällsmaten där jag kan äta många portioner... Dock är min kost Välldigt nyttig och jag älskar stekt råkostsallad och vanlig, linser, bönor osv. Men jag är rädd att jag ska gå upp jättemycket i vikt och sådär. Jag har aldrig sett någon i min ålder med samma problem som jag:( En Annan sak som kanske är bra och berätta är att jag också lyckas bra i skolan och håller ett bra fokus och inte blir trött eller liknande. En sak till är att jag varit vegetarian hela mitt liv:) OCH JAG följer tallriksmodellen. Hoppas någon har tid och orken att besvara och säga hur det är för er! Det är väldig intressant. Tack för mig!


   
Citera

Men vad fan, du har inte ens ett problem. Du har ju inte gått upp jättemycket i vikt "och sådär".

Låter bara som att du skryter.

Varför i fan undviker du gluten...

Vad betyder "fotstrl"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas: Vad betyder "fotstrl"?

Ett efterblivet sätt att berätta sin skostorlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur mycket väger du då? Går du upp i vikt? Så många frågor och så lite svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter väldigt normalt, när man börjar komma upp i tonåren så vill kroppen ha mer mat. Jag är likadan, kan trycka i mig massvis utan att jag går upp i vikt. Sen låter det som att du äter väldigt bra mat och tränar regelbundet, du har inget att oroa dig för.


   
SvaraCitera
Cobrak

tror problemet ligger i att du äter trots att du är mätt och att du känner att det aldrig tar stopp. för mig låter det som överätande/tvångsmässigt ätande, men det är ingen slutsats jag drar

kan också vara så att du har en snabb metabolism och därför finner det svårare att uppskatta mängden mat

ytterligare en faktor kan vara att du inte får i dig tillräckligt med fett från huvudmåltiderna och därför äter fler mellanmål. drar man ner på onödiga kolhydrater är det viktigt att kompensera dem på annat sätt, exempelvis fett i detta fallet


   
SvaraCitera
Haien

Det du äter innehåller lite kolhydrater och du tränar mycket och har relativt mycket muskelmassa vilket betyder att du kan äta väldigt mycket innan du går upp i vikt. Varför undviker du kolhydrater som ris och pasta?


   
SvaraCitera

elspels:

Förlåt om jag tar bort all din text när jag citerar dig. Jag har läst igenom allt du har skrivit så var inte orolig för det! 🙂

Alltså som vegetarian så måste man äta mycket eftersom att grönsaker knappt innehåller något. En köttbit på 250g innehåller mycket protein men ska man äta motsvarande i grönsaker så blir det en del. Tyvärr är det väl så att många tjejer idag äter väldigt lite för att de vill hålla sig väldigt smala. Jag tror att de tittar för mycket på photomodeller som dock är anorektiskt smala och de representerar inte hur befolkningen ska se ut i stort.
Att du känner dig hungrig kan ha att göra att det du äter inte mättar, jag vet inte vad du äter men får man inte i sig tillräckligt med kolhydrater, protein och annat så blir man inte mätt. Det är rätt speciellt att vara vegetarian då man måste ha en rätt sträng kost för att få i sig det man behöver, värre är det att vara vegan. Som vegetarian måste man äta mycket av vissa saker och ha en varierande kost (det behöver alla). Har du funderat på att bli flexitarian? Du äter lite kött men du äter inte kött varje dag men några dagar, resten av dagarna är det vegetarisk kost.

Dock undrar jag varför du undviker gluten? Du verkar inte vara glutenintolerant, är man det dör man om man äter gluten eftersom att det fräter i kroppen men utifrån vad du beskriver så är du inte glutenintolerant. Mår du dåligt av det eller är det som vissa påstår att man ''mår dåligt av gluten'' trots att personen inte ifråga är glutenintolerant och egentligen kan äta gluten.


   
SvaraCitera