Aviseringar
Rensa alla

Ätstörning hjälp?


Ämnesstartare

Hej jag är 14.5 år jag har de lite jobbigt kring mat osv. Har gått ner ca 7 kg (nu 41kg 162cm lång.) Finns det risk att man bli inlagd? Tror mitt BMI ligger på 15. Eller när/var går gränsen? I början var min önskan att bara bli lite smalare men nu så känns det som att det är de ändå jag tänker på och det börjar ta extremt mycket tid och energi... 


   
Citera

Oj, det låter verkligen jobbigt!

Jag uppmanar dig att så fort som möjligt uppsöka en vuxen du känner dig bekväm och trygg med, och dela med dig av dina bekymmer. Av det du har skrivit så låter det som att du har behov av akut hjälp.

Ätstörningar tillhör de dödligaste av alla psykiska störningar, och konsekvenserna för en yngre individ såsom dig själv kan sträcka sig mellan allt i från avstannad tillväxt, försämrad kognitiv utveckling till framtida infertilitet och tidig osteporos.

Snälla se till att ta hand om dig. Du förtjänar så mycket mer än det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men kan man bli inlagd? Vill verkligen inte de men har hört om de men det känns som om de bara är dem väldigt undeviktiga som behöver de?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet någon vilket BMI man behöver för att en vuxen säger att man måste bli inlagd eller så?


   
SvaraCitera

Lovisa1203:
Men kan man bli inlagd? Vill verkligen inte de men har hört om de men det känns som om de bara är dem väldigt undeviktiga som behöver de?

Du är väldigt underviktig. Du tycker säkert inte själv det, men det är väl en del av din sjukdomsbild.

Inläggning har hur som helst lika mycket att göra med ens mentala tillstånd som ens kroppsvikt. Och bara det faktum att du svälter dig själv, oavsett ditt BMI, är nog för att hamna i ett livshotande tillstånd.


   
SvaraCitera

Lovisa1203:
Vet någon vilket BMI man behöver för att en vuxen säger att man måste bli inlagd eller så?

Den lägre gränsen för ett hälsosamt BMI är 18,5. Ditt BMI är 15,62.
Hade du haft ett BMI på 18,5 med din längd så hade du vägt 48,55kg.

Hade jag varit du hade jag siktat på ett BMI runt 20-21 ungefär, någonstans mellan 52 och 55kg enligt mina beräkningar.


   
SvaraCitera

Jag skrev ett program lite snabbt för att se olika BMI-värden och hur mycket man väger vid ett visst BMI-värde beroende på ens vikt.

Jag matade in din längd. Här är en mer utförlig lista på olika BMI-värden om du vill ha ett högre BMI än säg 19 t.ex:
bmi_range.JPG


   
SvaraCitera

Lazarus:
Jag skrev ett program lite snabbt för att se olika BMI-värden och hur mycket man väger vid ett visst BMI-värde beroende på ens vikt.

Jag matade in din längd. Här är en mer utförlig lista på olika BMI-värden om du vill ha ett högre BMI än säg 19 t.ex:
bmi_range.JPG

Fint arbete, men att ta upp siffor rörande vikt bör man egentligen undvika när man handskas med en ätstörning.


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Fint arbete, men att ta upp siffor rörande vikt bör man egentligen undvika när man handskas med en ätstörning.

Det var inte meningen, jag är oerfaren.


   
SvaraCitera

Lazarus:

Det var inte meningen, jag är oerfaren.

A for effort iaf 🙂


   
SvaraCitera

Bananlåda:

A for effort iaf 🙂

Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lazarus:

Den lägre gränsen för ett hälsosamt BMI är 18,5. Ditt BMI är 15,62.
Hade du haft ett BMI på 18,5 med din längd så hade du vägt 48,55kg.

Hade jag varit du hade jag siktat på ett BMI runt 20-21 ungefär, någonstans mellan 52 och 55kg enligt mina beräkningar.

När jag vägde 48 var jag inte nöjd någon stans så vill helst inte gå upp så mycket. Vill försöka bli "bra" igen men så fort jag äter något så tänker jag hut många kcal de innehöll och vill helt bli av med det. Men är lite orolig att när sommarlovet tar slut kommer skolsyster kolla mig igen? Finns det någon risk att hon tar in mig på någon slags behandling mot min vilja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har även varit iväg lite nu med familjen och dem äter ofta glass och lite nyttigare mat typ tacos utemat och sånt får då väldigt mycket tankar men känner att det tar över. Men känns som att det kommer bli ännu värre om jag går upp 5 kg för då kommer jag känns mig tjock vilket jag inte vill. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har även hört att BMI inte fungerar så bra på barn/tonåringar då dem växer så hörde att man kunde ha BMI 17 utan att man var underviktig 


   
SvaraCitera

Lovisa1203:

När jag vägde 48 var jag inte nöjd någon stans så vill helst inte gå upp så mycket. Vill försöka bli "bra" igen men så fort jag äter något så tänker jag hut många kcal de innehöll och vill helt bli av med det. Men är lite orolig att när sommarlovet tar slut kommer skolsyster kolla mig igen? Finns det någon risk att hon tar in mig på någon slags behandling mot min vilja?

Snälla du, prata med dina föräldrar om det här. Det är närmast omöjligt att behandla en ätstörning på egen hand.

Ätstörningar är onda spiraler, du kommer aldrig känna dig nöjd, aldrig känna att du gjort tillräckligt. Du behöver stöd för att ta dig ur den spiralen.


   
SvaraCitera