Aviseringar
Rensa alla

Ätstörning? Vad är svält?


Ämnesstartare

Gått ner från 90 till 58,5 på några månader. Genom att äta mindre, räknar kalorier, håller mig till 1000 kcal om dagen. Ofta blir det mer, typ 1200 kcal, eller ibland mindre.
Jag har vart i ätstörningsträsket sen 2003, då jag svälte ner mig till 48, från 62 kg. Nu har åren gått.
Ätstörningsenheten säger att jag har en ätstörning.
Jag avbokade tiden jag hade idag.
Jag orkar inte ta tag i det.
Dem sa på första samtalet att en tjej ska äta 2000 kalorier om dagen, jo jag vet detta.
Men jag vill ju bli smal. Jag vill väga 45 eller mindre.
Varför?
Det bara är så, om det är något jag ska klara här i livet så är det att bli smal.
Jag är inom psykiatrin. Haft tvångsvård, pga fara för mig själv, men maten spelade inte in då. Nu blev jag av med LPT i september. Nu är jag fri.
Jag går på dagsjukvård varje dag. Hämtar medicin en gång i veckan på öppenpsyk.

Vad fan är svält? Vad räknas? Är 1000 kcal svält? Är 1200 kcal svält?


   
Citera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Kroppen och Sjukdomar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt under 1300kcal räknas som svält om man har normala aktivitet om dagarna och alltså inte rör på sig mer eller mindre än normalt. Är man sängliggandes så är 1300kcal inte svält, coh tränar man hårt så kan mer än 1300kcal vara svält, beroende på hur mycket man tränar.
så har jag fått det förklarat av läkare, men generelt brukar man säga att under 900 kcal alltid är svält.


   
SvaraCitera

Entr0py:

Är man sängliggandes så är 1300kcal inte svält

jag vill minnas att sängliggande patienter på svenska sjukhus blir ipetade lite drygt 2000 kalorier om dagen, och för de flesta så är väl grundförbränningen högre än så. sen är "svält" ett väldigt diffust begrepp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borderlinedisorder:

Det bara är så, om det är något jag ska klara här i livet så är det att bli smal.

Vad är det som du tycker är positivt med att förstöra sin kropp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det tror jag att du har missuppfattat.
Enligt min mor som är sjuksköterska på miva är de 1300 som gäller för dom som är helt stilla.


   
SvaraCitera

det går åt ca 1400-2000 kalorier per dag bl.a på grund av att hjärtat slår, lungarna andas och håret växer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hmm okej.. ja nu måste jag vägas 1 gång i veckan säger läkaren.. hot om lpt om jag inte följer vad dem säger... prover ska tas... sjuksköterskan sa ungefär att man får sond eller dropp om värdena är kassa fastän man äter... men jag vet inte.. jag tror mina prover är bra.. jag vill ju bara bli smal... det är svårt det här..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

och för de flesta så är väl grundförbränningen högre än så

alltså, pff. ta din vikt gånger 24 (timmarna på dygnet) så får du fram din grundförbränning om du skulle ligga ner helt stilla en hel dag. jag har t.ex 1080, skulle jag käka nåt mer än det skulle jag vart ganska fet nu


   
SvaraCitera

borderlinedisorder:

jag vill ju bara bli smal... det är svårt det här..

Testat att träna dig smal? Det brukar ge snyggast resultat. Visst, man kanske inte väger 45 kg, men man kan få till det så snyggt att man ser ut att göra det. Och dessutom ha råd att unna sig diverse godsaker.
Och visste du att om du inte får i dig fett någon gång under dagen (helst redan vid frukosten) så kommer du inte heller att förbränna något fett, utan istället förbränna musklerna.


   
SvaraCitera

anarkistkola:

alltså, pff. ta din vikt gånger 24 (timmarna på dygnet) så får du fram din grundförbränning om du skulle ligga ner helt stilla en hel dag. jag har t.ex 1080, skulle jag käka nåt mer än det skulle jag vart ganska fet nu

nej.


   
SvaraCitera

anarkistkola:

jag har t.ex 1080, skulle jag käka nåt mer än det skulle jag vart ganska fet nu

xD


   
SvaraCitera

anarkistkola:

ta din vikt gånger 24 (timmarna på dygnet) så får du fram din grundförbränning om du skulle ligga ner helt stilla en hel dag. jag har t.ex 1080, skulle jag käka nåt mer än det skulle jag vart ganska fet nu

Eh, nej. ^^


   
SvaraCitera

anarkistkola:

alltså, pff. ta din vikt gånger 24 (timmarna på dygnet) så får du fram din grundförbränning om du skulle ligga ner helt stilla en hel dag. jag har t.ex 1080, skulle jag käka nåt mer än det skulle jag vart ganska fet nu

[bigsmile][tard][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min förbränning är nog nere på 0 i vilket fall som helst


   
SvaraCitera