Aviseringar
Rensa alla

ätstörningar


Ämnesstartare

Hej,

Om du vet något alls om ätstörningar kan du väl läsa detta. eller om du bara vill hjälpa en vän som vill hjälpa sin vän.

Min kompis har i flera månader börjat äta mindre och mindre. för ett par veckor sedan blev hon vegetarian men tänker ändå inte på att det är viktigt att tänka på att få i sig alla proteiner och liknande. hon har fått en sjukdom som gör att hon svimmar ibland. detta pga brister i olika mineraler och vitaminer och särskilt järn.

Ändå fortsätter hon att hålla strikt på dieten. hon tar inte upp mycket mat alls och äter aldrig upp den. vanligtvis en halv morotsbiff och en och en halv potatis. till lunch. varje gång jag ifrågasätter eller försöker få henne att äta mer eller så blir hon skitsur och äter ännu mindre.

jag vet inte vad jag ska göra. vi går tsm på en internatskola med hästprofil 1 1/2 dagar i veckan, och resten av tiden krävande nv. dessutom har vi båda egna hästar och mycket att stå i hela tiden. jag an lätt säg att jag äter mer än fem gånger så mycket som henne, och jag är ändå underviktig (försöker dock att gå upp i vikt). Hon är inte alls överviktig utan har ett BMI på 17. Hon är 17 år och väger 50 kg. är ca 173 cm lång. har gått ner fyra kilo detta året. jag har däremot gått upp fem, och vi äter (fram till ett par veckor sedan) samma mat.

Jag har även försökt snacka med hennes föräldrar men de tror mig ej. de frågade henne, men hon sa att allt var bra och så. de tror att svimningssjukdomen beror på en annan sak.

Vad ska jag göra? vill inte att det ska bli för seriöst. Jag och en till snackar mycket om det tillsammans och försöker komma på ett sätt att hjälpa henne. Men det går inte. varken att li arg på henne eller att påpeka det snällt eller att göra det retsamt eller snällt eller på något sätt. vad fan ska jag göra?!

Svara någon, jag blir snart rädd.


   
Citera

åt nyss pizza


   
SvaraCitera

Prata med nån. Nån som kan hjälpa er.
Gå till en ungdomsmottagning, vårdcentral, vad som helst. Dom kan i alla fall hjälpa er vidare.
Har en nära kompis som blev inlagd för anorexi, ett rent helvete så försök få stopp på det nu !


   
SvaraCitera

först och främst är det viktigast att du är där för henne och stöttar henne. även fast hon kanske inte visar att hon vill ha dej där så tro mig det är det enda hon vill. hon kanske är för rädd för att bli lämnad ensam. jag är yngre än henne och väger samma vikt det är inte normalt! först så kan du ta henne till en physkolog eller mottagning dom är bra på det dom gör. sen så få henne att inse att alla ser olika ut jag vet att det inte är det hon vill höra men det är sanningen. jag antar att det är anorexia eller en början på det. men killar vill ha tjejer med kurvor, tjejer med fina bröst. jag har haft problem med svält och deppritioner kring detta med smalhet, men min familj och vänner fick mig att inse att jag vill inte förstöra det fina jag har. jag menar man vill ju hellre krama en människa med lite fett som en björn , istället för en smalplanka. man kommer ingen vart med att vara smal, man kan inte göra något med sin kropp och då blir brösten mindre och det leder bara lite operationer, så få henne att inse att det är snyggt med lite kurvor och fett!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera