Aviseringar
Rensa alla

Ätstörningar och symptomer.


Ämnesstartare

Kan man har flera ätstörningar på en och samma gång? Jag har fått veta att jag har ortorexi, överdrift till att äta och leva sunt, sam att man tränar mycket, samt att man räknar kalorier. Jag har vid flertal gånger kräks upp mat som jag har fått dåligt samvete av att jag proppat i mig, alltså bulimi, dock har jag inte velat berätta detta för någon. Jag vill gärna veta mer om vad anorexi innebär, hur de olika symptomerna skiljs åt och liknelser eller förväxlingar. Jag är inte redo att få hjälp med mina ätstörningar och vill därför helst inte ha rådgivning till hur jag ska sluta med mitt beteende, jag vill bara ha en fördjupning i vad symptomerna innebär. Tack.


   
Citera

Såg en väldigt bra film tror det var en dokumentär till och med om Amy Daimonds liv. Minns inte vad filmen hette men grymt bra och något lärorik. Hon hade bulimi och tävlade i konståkning samtidigt som hennes syster upptäckte att något inte stämde. Den slutade lyckligt men kunde likaväl slutat på ett helt annat sätt. 


   
SvaraCitera

Det är ganska svårt att ta sig igenom något sådant själv. Om du har en ätstörning är det din hjärna som säger att du inte är redo men din kropp klarar det inte lika länge och skriker efter hjälp. Nåja anorexia är när du du inte äter över huvudtaget och vill gå ner i vikt oftast när du inte ens behöver gå ner i vikt och det kan leda till att du dör med tanke på näringsbrist. Symtomer är att du inte äter och att du känner dig trött och du förlorar muskler och du blir orkeslös du blir även väldigt underviktig. Du svälter alltså dig själv medvetet och det kan leda till värsta fall döden.


   
SvaraCitera

Bulimia är när man proppar i sig mat för att sedan spy upp det minst 3ggr i veckan.
Anorexia är när man är "rädd" för mat, man äter inget och man tappar mycket vikt snabbt.
Möter man inte alla kriterier för en ätstörning, eller om man möter från båda, så har man ednos (eating disorder not otherwise specified).
Sen så får vi inte glömma binge eating disorder som leder till viktökning. 

Att ha blanda ihop symptomen för ätstörningar är inte vanligt, är dock rätt vanligt (enligt min erfarenhet) att tonårstjejer med ednos tror de har anorexia


   
SvaraCitera

om du inte fått ngn sjukdomsdiagnos är d inte så värt men ae
finns ju andra ätstörningar än ortorexi (som man inte per definition har för att man räknar kalorier), bulimi och anorexi osv. d vanligaste är väl uns (utan närmate specifikation/unspecified)


   
SvaraCitera

Glad


   
SvaraCitera

Ingen här är någon expert på sjukdomar och likaså är jag knappast någon expert på området och kan inte ge något uttömmande svar.
Jag tror att du har flera ätstörningar. Det är som du säger att du förmodligen har bullemi men jag tror att du har anorexi också (rädsla för att ''väga för mycket''). Man kan ha flera ätstörningar precis som att man utan (eller snarare med problem) kan ha flera (sjukdoms-)diagnoser. Ingenting behöver utesluta det andra.
Såsom jag tror det brukar diagnoser gå in i varandra. Att ha anorexi (att vilja vara smal för att man tror att man är tjock och därmed rädslan för att äta ''för mycket fel mat'' eller ''för mycket mat trots att så inte är fallet)., med att man har bullemi. För bullemin kommer direkt till ''nytta'' när man fått i sig ''för mycket'' alternativt ''fel mat'' och man går och kräks upp maten.

Jag utesluter eventuellt hjälpande tips och åtgärder du kan ta till för att få bort dina ätstörningar och få ett bättre mående då du inte är beredd ännu. Jag finns här om och när du vill/känner dig redo att ta tag och bekämpa dina ätstörningar. Hjärta


   
SvaraCitera