Aviseringar
Rensa alla

”Afrikaner” pekas ut av polis


Ämnesstartare

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1601268/rdquoAfrikanerrdquo-pekas-ut-av...
”Det är absolut inte den typen av information som vi ska gå ut med. Viss information bygger på vad vittnen eller målsägande har sett eller tror sig ha sett. Det kan uppfattas som fakta men det är det inte.”

Varför blir det en nyhet om något sånt? Jag tycker det är självklart att man ska beskriva gärningsmän detaljerat, varför skulle man inte kunna säga att man tror att han är afrikan eller sydamerikan?

På nyheterna dessutom så när de beskriver en gärningsman säger de alltid typ "en man i 30-års åldern" det skulle ju vara mycket lättare att identifiera mannen om de beskrev honom bättre.


   
Citera
Ämnesstartare

HAHA absolut dummaste jag hört.

gillar hur folk vill de ska säja
"håll utkik (eller gör som du vill) efter en man (eller kvinna) ..." osv

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

skäms lite för hur jag själv beter mej, häromdagen vart det TVÅ tillfällen där jag wimpade ur. Nån pratade om en tjej i vår klass, jag visste ej vem det var så frågade hur hon såg ut.. Det finns i princip 2 tjejer i klassen. Ingen vågade säja "inte den feta bruden" [zzz]
vart är samhället på väg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Ingen vågade säja "inte den feta bruden"

Man kan ju säga den tjocka eller den stora för att vara lite snällare [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

Man kan ju säga den tjocka eller den stora för att vara lite snällare [crazy]

haha ne det ska man fan inte [crazy] det feta lata jävla aset heter det, det finlandssvenska kakmonstret


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

varför skulle man inte kunna säga att man tror att han är afrikan eller sydamerikan?

Därför svenska systemet har gått helt ur balans de senaste 15 åren. Och kommer förbli så och värre framöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

varför skulle man inte kunna säga att man tror att han är afrikan eller sydamerikan?

För att det inte är PK nog. Folk är rädda för rasiststämpeln om de säger något negativt om afrikaner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

För att det inte är PK nog. Folk är rädda för rasiststämpeln om de säger något negativt om afrikaner.

Jepp och det borde ändras!


   
SvaraCitera

Finns svarta som inte är afrikaner, finns vita som är afrikaner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

finns vita som är afrikaner.

Nej, däremot finns det vita som är afrikanska medborgare, men det är inte samma sak.


   
SvaraCitera

clickclack:

Nej, däremot finns det vita som är afrikanska medborgare, men det är inte samma sak.

Jo. Det finns svarta svenskar också. Fast du kanske inbillar dig att hela ens släktträd ska ligga inom Sverige.

Det är inte så specifikt att skriva afrikaner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emilsh:

p "en man i 30-års åldern" det skulle ju vara mycket lättare att identifiera mannen om de beskrev honom bättre.

har tänkt tanken av att när någon är efterlyst så råkar jag falla in bra på beskrivningen. då skulle antagligen jag bli oskyldigt anklagad. fy fan.... kanske vill nyhetsankarna överlåta sökandet o gripandet till polisen och inte allmänheten (blir lättare fel då).

jag är glad över att det är så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Jo. Det finns svarta svenskar också. Fast du kanske inbillar dig att hela ens släktträd ska ligga inom Sverige.

Nej, svensk, afrikan etc är en etnicitet och inte en juridisk benämning. Jag blir inte kines för att jag flyttar till Kina och får kinesiskt medborgarskap. En katt som föds i ett stall blir inte en häst osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

Nej, däremot finns det vita som är afrikanska medborgare, men det är inte samma sak.

Sydafrikaner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

Nej, svensk, afrikan etc är en etnicitet och inte en juridisk benämning. Jag blir inte kines för att jag flyttar till Kina och får kinesiskt medborgarskap. En katt som föds i ett stall blir inte en häst osv.

Isf r vi alla afrikaner lixx xDxd :PpPpPpPpPpPP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

clickclack:

En katt som föds i ett stall blir inte en häst

[smile]


   
SvaraCitera