Aviseringar
Rensa alla

Aftonbladet: Därför är Kvotering av invandrare positivt!


Ämnesstartare

Därför är det positivt med särbehandling

För några år sedan skrev jag en artikelserie om etnisk diskriminering på arbetsmarknaden i Norrbotten. Jag träffade bland annat en lärare med bosniskt ursprung....

Hur löser man det här?

Ja, ett kraftfullt och effektivt sätt är ju kvotering. Invandrare får helt enkelt företräde till vissa jobb.

På lång sikt – eftersom diskriminering ju bygger på okunskap – förstår svenskarna att invandrare är inte bara bra på att röka vattenpipa och baka baklava. De kan också vara bra arbetskamrater och kompetenta chefer.

Men här droppar han bomben...

När vi ser svarta poliser på gatan, när sekreteraren kommer in med en baklava till chefen, när svenskläraren har en spansk brytning, när efternamnen på valsedlarna inte går att uttala och det står vattenpipor på fikarummet på kontoret – då har vi börjat bryta vi-och-dem mentaliteten. Först då kan integrationsägget befruktas.
Men fram till dess – kvotering!
Martin Ezpeleta [bigsmile]

För hela artikeln: Af​​​tonbladet

När även utlänningar ska kunna undervisa oss svenskar på vårat egna modersmål.. då har vi brutit "vi-och-dem-mentaliteten"

Vad tycker ni?

Ska svenskar komma i andrahand när det kommer till arbetstillfällen i sitt egna hemland?

Skulle det gynna integrationen och sätta stop för det "vi-och-dem"-tänk mellan invandrare och svenskar?


   
Citera

Usch, är det här ett rasistforum eller vad är detta egentligen? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Ska svenskar komma i andrahand när det kommer till arbetstillfällen i sitt egna hemland?

Nej istället ska vi försöka värdera deras förmågor mera så inte läkare börjar jobba som taxi-chaufförer.

Sming:

Skulle det gynna integrationen och sätta stop för det "vi-och-dem"-tänk mellan invandrare och svenskar?

Verkligen. Stoppa segregationen osv.


   
SvaraCitera

Sming:

Skulle det gynna integrationen och sätta stop för det "vi-och-dem"-tänk mellan invandrare och svenskar?

Tror det skulle bli värre. Ingen sorts kvotering kommer att fungera[n]

Och det här:

hemlig:

Nej istället ska vi försöka värdera deras förmågor mera så inte läkare börjar jobba som taxi-chaufförer.


   
SvaraCitera

Skentrevlig:

Tror det skulle bli värre. Ingen sorts kvotering kommer att fungera

Kvotering funkar tämligen bra, ska du se. [smile]

http://www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article5979345.ab
http://www.dn.se/dnbok/kvotering-utmarkt-redskap-for-nytandning-1.1143224


   
SvaraCitera

Fresterskan:

Kvotering funkar tämligen bra, ska du se.

Så att ta in kvinnor bara för att ta in kvinnor är bra? Men att ta in killar för att ta in killar är dåligt(se veterinärsutbildningsdebatten)? Ingen kvotering är bra, man bör gå på meriter istället för kön eller härkomst.


   
SvaraCitera

Skentrevlig:

Så att ta in kvinnor bara för att ta in kvinnor är bra? Men att ta in killar för att ta in killar är dåligt(se veterinärsutbildningsdebatten)

Nu pratar/tänker du osammanhängande och lägger in ord i munnen på mig?

Jag är motståndare till alla former av diskriminering, som nämnt i Smings artikel, men av någon anledning inte citerat:

Så jag gick och pratade med dåvarande gymnasiechefen i Luleå.
Frågade henne hur det kom sig att det inte fanns en enda lärare i Luleå med utomnordisk bakgrund. Trots att det fanns högkvalificerade sökare.
Med förvånansvärd ärlighet erkände hon att de fortfarande var rädda för invandrare.
Men hon klargjorde, ”det är ju inte så att vi diskriminerar , vi låter bara bli att anställa dem”. Sug på den.
Artikelserien hette ”Under ytan”, eftersom diskriminering är dold och svår att bevisa.


   
SvaraCitera
Correh

Sming:

Ska svenskar komma i andrahand när det kommer till arbetstillfällen i sitt egna hemland?

Självklart inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med kvotering så blir det ju "vi och dem" mentalitet. Vad alla är glada att dela in människor i grupper D:


   
SvaraCitera

Fresterskan:

Jag är motståndare till alla former av diskriminering

Skentrevlig:

man bör gå på meriter istället för kön eller härkomst.

En kvoteringslösning skulle möjligen kunna tumma på kvaliteten på de som blir anställda eftersom ett företag blir tvingat till att anställa människor som egentligen inte är aktuella. Dessutom skapar det ganska mycket känslor och som artikeln nämner så blir det en sorts omvänd diskriminering.

Tolka mig inte fel nu, jag vill ha en jämn fördelning oavsett kön eller etnicitet men tror ej kvotering är bästa sättet. En anonym ansökan är visserligen inte perfekt är att föredra och jämnar på ett ganska bra sätt ut spelplanen.

Sen hur stort är detta problem egentligen dock? Känns som att aftonbladet blåser upp någonting som var på agendan 1999.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aftonhoran i all ära, men hör de inte själva hur förbannat dumt det låter?

Sverige? Urholkat sedan länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hemlig:

Nej istället ska vi försöka värdera deras förmågor mera så inte läkare börjar jobba som taxi-chaufförer.

Gammalt och slitet "alla invandrare är egentligen raketforskar"-argument. Vad dom säger är en annan sak än vad den egentligen är, en doktorsexamen tagen från en hydda i somalia väger inte tungt på ens CV här i sverige, även om han säkert var uppskattad där han kom ifrån. Sedan finns det en aspekt till som kan ligga för denna sällsynta diskrimineringen av invandrare, nämligen språket. Kan man inte tala språket (någorlunda bra) så spelar det ingen roll hur kompetent man är, man måste kunna kommunicera också. Det är något som väldigt sällan, för att inte säga aldrig - Tas upp i debatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fresterskan:

Usch, är det här ett rasistforum eller vad är detta egentligen? [confused]

Den enda som är rasist i det här sammanhanget är ju Artikelförfattaren som tycker att det är bra att svenskar diskrimineras, i sitt egna hemland dessutom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Ska svenskar komma i andrahand när det kommer till arbetstillfällen i sitt egna hemland?

Nej.
Den som är bäst lämpad för jobbet ska få det.
Oavsett o det är svensk eller invandrare.

Sming:

Den enda som är rasist i det här sammanhanget är ju Artikelförfattaren som tycker att det är bra att svenskar diskrimineras, i sitt egna hemland dessutom.

Sen att du är rasist har inget med saken att göra 🙂
Tror att du missförstod vad han menade med det han sa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fresterskan:

Kvotering funkar tämligen bra, ska du se. [smile]

Här är andra artiklar angående ämnet [zzz]
​​ http://corner.nationalreview.com/post/?q=MjdhODliMjQ2NGFiMmFjOGE2M2IyY2YwYTcwO​WM5ODc=​

​​ http://www.nytimes.com/2010/01/28/world/europe/28iht-quota.html?pagewanted=1&_r=1 ​​

​​ http://www.svensktnaringsliv.se/kommentaren/lat-oss-inte-folja-norges-exempel_​13436.h​tml

Dessutom hörde jag något om att Norge var tvungen att hämta in kvinnor från bl.a sverige för att möta kvoteringssystemet det fanns för få kvinnor som ens kunde ta arbetet (alla oerfarna och unga var redan tagna, men inte ens dom räckte till) Men detta kan jag tyvärr inte backa upp med någon källa.

Men men, jag vill inte gärna halka in på Offtopic så jag ser helst att diskussionen angående kvinnokvoteringen slutar här.


   
SvaraCitera