Aviseringar
Rensa alla

Agerar man antifeministiskt om man tycker att utseende är viktigt för vad för partner man vill ha?


Asha
 Asha
Ämnesstartare

Det anses ofta som fult att bry sig om utseende på andra. Att lägga stor vikt vid utseende. Jag brukar tycka så om andra ofta. Jag brukar också nästintill skämmas och försöka medvetet ändra mitt beteende när jag märker att jag lägger stor vikt vid utseende. Men varför? Det är väl inte mitt ansvar varken vad jag tycker är attraktivt, eller hur människor är i förhållande till detta? 

Visst kan man öppna upp för att vissa utseenden kan vara attraktivt det med, men vissa kommer man tycka ser bättre ut an andra. Och är det fel att bry sig om detta? Även om det skulle vara så (vilket inte är sant) att vad vi tycker är attraktivt är helt socialt konstruerat så spelar det ju ingen roll, då det betyder att vi som individer eller enskilda fortfarande har begränsad makt i den processen när vi gör individuella val. Att reducera det till att vi som individer ska göra "rätt" val känns som svår väg att gå. 

Sedan, är det verkligen rimligt att anta att andra ska ha samma måttstock som man själv har? Kanske värdesätter man andra saker, jag vet att jag värdesätter andra saker utöver utseende. Mycket saker som jag själv är dålig på värdesätter jag i andra. 

Jag säger inte att ens värde som människa ska bero på hur man ser ut, eller något annat för den delen. 


   
Citera
Kudhos

Alla är olika. Vissa har många preferenser, vissa har få. Man ska inte skämmas för att veta vad man tycker är attraktivt. Personligen tycker jag inte det är ofeministiskt att vilja ha en partner som är inom ens preferenser. Attraktion är viktigt i ett förhållande. 


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

om man ställer höga krav på tjejers utseende men inte på killars, då stöder man patriarket


   
SvaraCitera

nej det är inte fel så länge du inte försöker tvinga människor att se ut på ett visst sätt, alla har olika preferenser och så kommer det alltid vara, det har inte med feminism att göra.


   
SvaraCitera

inom några år


   
SvaraCitera
time
 time

Jag tror att du har missförstått vari problematiken ligger när man pratar om utseendefixering ur ett feministiskt perspektiv. Det handlar inte om att man inte får ha preferenser eller lägga värde i att man finner någon attraktiv. Det handlar om att kvinnors värde ofta klumpas ihop med just deras utseende. Så svaret på din fråga är nej.


   
SvaraCitera
Exner

Nej, men det är ett hate fact.


   
SvaraCitera

På ett rent individuellt plan nej, men det kan ju bli ett problem när dessa åtminstone till viss mån konstlade och kulturellt betingade preferenser blir en en del i struktur som förstärker och återskapar normer som kan bli destruktiva för människor i stort. När vissa skönhetsideal blir allt som en kvinna kan vara.


   
SvaraCitera