Aviseringar
Rensa alla

Aggressiv av spel


Ämnesstartare

Nu har forskare än en gång bevisat att vi blir psykopatiska mördare av dataspel...

Visserligen menar de att detta har störst effekt på folk med sociala hinder.

Mina frågor är dessa:

Tror ni att spel gör folk mer aggressiva?

Är inte socialt handikappade redan benägna att vara emotionellt avvikande från första början? (duh)

Och slutligen: Vilka dataspel spelade Hitler...?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8300666.ab


   
Citera
Ämnesstartare

Eller som en person påpekade om den här typen av forskning: Det är troligare att du dödar någon om du läser bibeln/koranen för mycket...


   
SvaraCitera

Men förra månaden var det en som visade på att det inte gjorde en aggresivare [tard]


   
SvaraCitera

Lite då och då med jämna mellanrum dyker de upp. De obehagliga rapporterna om hur dåligt barn och ungdomar mår av att spela dator- och TV-spel. Hur en tonårspojke har misshandlat sin pappa för att han stängt av hans dator. Det diskuteras om det i någon vecka för att sedan läggas på is i någon månad tills nästa chockerande rapport publiceras. Så går det runt och runt och runt. Med tiden gör denna melodi att de flesta av oss spelare, eller gamers, helt enkelt tröttnar på att argumentera emot de som ivrigt påstår sig veta vilka psykoptiska mördare vi blir av vårt spelande. Vi lämnar då helt enkelt över snöret till en yngre generation som får börja försöka övertyga denna grupp om att vi bara har roligt när vi spelar. Men inte roligt i den grad att vi smälter in i den artificiella verkligheten och har sen svårt att skilja på vad som är målat och omålat.

Något som ofta tas upp när detta blåser över sjöarna är hur den ”spelmissbrukande” gamern eller heroinmissbrukaren behöver sina timmar med sitt spel respektive silen till hans arm. I våras kunde man ur en rapport utläsa ”50 % fler missbrukar datorspel än narkotika” Jag tänker inte fördjupa mig i denna studie, bara nämna att den inte är helt utan problem.
Ibland är man i alla fall lite mer försiktig med att dra dessa paralleller. Även om oron finns där på samma sätt som när vissa andra fiktionsformer (t.ex. rollspel) gav ett upphov till rädslan till den tidens uppfostrare: fruktan av att av att spel ska ta över deras barns uppväxt och till och med deras hela liv.
Fast det är klart, oron är antagligen mer befogad nu när man kan ta del av stora gillen, gå med i klaner och klättra på rankinglistor, tävla på ett helt annat sätt än det var på asteroids och battle-pongs tidsepok. Nu är det så mycket mer än bara själva spelet, det är väldigt mycket runt omkring som ska tänkas på också, och då tänker jag framförallt på det sociala med dina med- samt motspelare för att du inte ska bli ett utmobbat offer.
Men vad menas nu egentligen med orden ”spelberoende” och ”spelmissbruk”? Är dessa rapporter tillräckligt giltiga för att få nå ut till dessa mängder av miljoner läsare? Spelar vi gamers våra spel för att vi tycker det är roligt och givande eller för att vi har fått ett virtuellt beroende som de hemska spelföretagen har gett oss i form av tangentbord och spelkontroller? Men nu får vi inte glömma att vi pratar om en grej som flera miljoner individer världens över ägnar sig åt och så gott som alla mår bra av det. När läste du senast en rubrik i aftonbladet som löd någonting i stil med ”99.7% av Ultima Online-spelarna mår bra av det”?
”Men vad är problemet då?” Tänker kanske några av er. Låt tidningarna ta några skräckexempel och sälja några lösnummer. Jo visst, det gör väl ingen större skada bara sådär, men om de hela tiden ska fortsätta med att lyfta fram dessa extremexempel som inte representerar medelspelaren i sig utan några få enstaka stackare som kommit snett, hittar på egna slagkraftiga uttryck för att karaktärisera det de skriver om, fuskar med statistik och undersökningar för att få framställa spelandet som en sjukdom och ett missbruk för att läsaren som själv inte är insatt i spelvärlden ska få bilden av att det verkligen är fruktansvärt farligt att låta deras barn spela deras älskade spel. Det är klart det blir enorma och förhållandevis onödiga konflikter då.

Enligt min mening har då massmedian lyckas med sin skrämselpropaganda och satt upp sneda hotbilder. Det är ju självklart att den som skjuter flest insatsstyrkor i Counter-Strike kommer även i den verkliga världen att bli skapare av nästa Malexanderrubriker, eller? Ett faktum däremot är faktiskt att en som spelar mycket lättare uppfattar små detaljer och hur många objekt det finns på en bild, vi lär oss engelska bra mycket bättre än ickespelare och vi utvecklar en enorm kreativitet. Men detta tas aldrig upp. Medierna konstruerar allt som oftast bilder av verkligheten som slår rot i de mindre insatta och okällkritiska läsaren. Ok, vi kan ju inte begära att alla läsare ska ta reda på en hel drös med saker innan den läser en gammal skiten tidning men vi kan, och ska begära att tidningarna ger mer nyanserade rapporter om ämnet. Anledningen till att tidningarna fortsätter och klanka ner på TV- samt datorspel är att den stora massan som läser dessa tidningar inte själva spelar och tar lättare till sig denna (des)information. Men än så länge speglar de flesta rapporterna som om man behandlar ett symptom (t.ex. en spelare känner sig ensam och söker kontakt via ett MMORPG²) anses alltid som negativt, alltså att han är ensam på grund av detta spel, inte att han blivit mindre ensam sen han började spela det.

Vi skulle kunna göra en liten jämförelse till varför inte fotbollen? Rent procentuellt sätt är det fler som dör på planen eller framför TV:n av rena hjärtattacker när laget i deras drömmar åker på en straff i slutminuterna av en cupfinal än folk som dör framför sin datorskärm. Varför är det då inte fler som är upprörda över denna fasansfulla sport? Antagligen för de alla har spelat fotboll i sina dagar. Så jag säger som såhär: låt journalisterna leva som vi gamers gör under några år, efter det kan de gladeligen få skriva om sina upplevelser för då kommer de garanterat inte vara likadana. Jag tänker härmed avsluta mina tankar med ett citat som Marshall McLuhan sa: ”En människa eller ett samhälle utan spel och lek har sjunkit ner i automationens zombie-trans. Konst och spel hjälper oss att kunna stå vid sidan av rutinens och konventionens materiella påtryckningar, hjälper oss att se oss omkring och undra över ett och annat, fly bort från verkligheten en stund för att sedan komma tillbaks och se den med öppnare ögon”.

Edit:
tl;dr - Missbruk av ord, inte av spel.


   
SvaraCitera

Everclear88:

Tror ni att spel gör folk mer aggressiva?

Nej, tvärtom. Genom spel så får man utlopp för sina aggressioner.

Everclear88:

Är inte socialt handikappade redan benägna att vara emotionellt avvikande från första början? (duh)

Socialt handikappade är en väldigt stor grupp av varierande personligheter, så det skulle jag säga är omöjligt att veta.

Everclear88:

Och slutligen: Vilka dataspel spelade Hitler...?

"Kill Ze Jews! 2: Revenge of da motherland"

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Budolicious:

Wall o' text

Kopiera klistra in, eller skriver du bara galet fort? [cute]


   
SvaraCitera

Everclear88:

Tror ni att spel gör folk mer aggressiva?

Beror på hur man definierar aggressiva
Jag blir lätt sur/arg om det går dåligt på FIFA men inte av andra spel
Dock går detta över efter 2sek så inget långvarigt.

Everclear88:

Är inte socialt handikappade redan benägna att vara emotionellt avvikande från första början?

Beror väl på om de får hjälp eller inte, man ska i alla fall inte dra alla över en kant.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Kopiera klistra in, eller skriver du bara galet fort? [cute]

Hade ett gammalt svensktal i ämnet [blush]
Men ja, jag skriver rätt fort också iofs[wink]


   
SvaraCitera

Everclear88:

Tror ni att spel gör folk mer aggressiva?

Vissa gör säkert, beror nog på vilket spel. Men handlar nog mer om hur folk spelar, typ om man spelar för mycket och slarvar med mat och liknande är det klart man blir aggressivare. Känns ju dock som att det mest är moralpanik som vanligt.

Everclear88:

Är inte socialt handikappade redan benägna att vara emotionellt avvikande från första början? (duh)

Jo. Men finns ju såklart poänger i att inte förstärka det. Frågan är ju om att förbjuda dem från att spela datorspel verkligen är en lösning, kanske snarare borde bygga ett samhälle där människor inte blir socialt handikappade.

Everclear88:

Och slutligen: Vilka dataspel spelade Hitler...?

Förmodligen Age of Empires.


   
SvaraCitera

I någon mån är jag övertygad om att ett brutaliserat samhällsklimat både socialt, kulturellt och ekonomiskt leder till ökat våldsanvändande och att därför ett allmänt mer våldsamt kulturliv normaliserar våldsamt beteende även utanför skärmen. Däremot tror jag att just tv-spel är en ganska marginell faktor och jag tror överlag att de sociala och ekonomiska faktorerna här är viktigare än de kulturella.

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag inte ser människan som fullständigt frikopplad sin kontext, eller tror på någon tanke om "att summan av alla laster är konstant". Jag ber också om ursäkt för att jag vägrar använda anekdotal bevisföring. Spel är något heligt för mig också men jag kan inte motivera en idealistisk hållning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Något som ofta tas upp när detta blåser över sjöarna är hur den ”spelmissbrukande” gamern eller heroinmissbrukaren behöver sina timmar med sitt spel respektive silen till hans arm.

Besök gärna sidan www.olganon.org - anonyma gamers. Läs deras historier, efter det vill ni aldrig spela spel igen...

Det är också en sak man kan diskutera - fanatismen. Är en fanatisk gamer lika knasig som en fanatisk muslim?

(vet att videon är fake, men som en illustration...)


   
SvaraCitera

Everclear88:

Tror ni att spel gör folk mer aggressiva?

TV-spel kan göra folk aggressiva. Precis som att Johnny Depp kan lägga av med skådespeleriet och börja städa toaletter.


   
SvaraCitera

MAN BLIR FAN INTE AGGRESSIV AV DATASPEL, OM TRÄFFAR DEN DÄR S.K. "FORSKAREN" SKA JAG FAN BANKA SKITEN UR HONOM!!!!!111!!1!11!1!one1!!111!1!

Everclear88:

Tror ni att spel gör folk mer aggressiva?

nä, men möjligtvis finnigare och mindre sociala.....

för övrigt: aftonbladet [zzz]


   
SvaraCitera

Everclear88:

anonyma gamers. Läs deras historier, efter det vill ni aldrig spela spel igen...

Det är också en sak man kan diskutera - fanatismen. Är en fanatisk gamer lika knasig som en fanatisk muslim?

En fanatisk gamer hade lika gärna kunnat bli en fanatisk muslim. Det är en viss typ av personer som flippar ur och de hade flippat ur gott på egen hand om inte spelen funnit till hands.

Att skylla på att spel är problemet, bevisar man bara för sig själv att man är lat och inte kan grunderna i mänsklig psykologi.


   
SvaraCitera

Everclear88:

Besök gärna sidan www.olganon.org - anonyma gamers. Läs deras historier, efter det vill ni aldrig spela spel igen...

Been there, read that. Spelar som om det inte finns någon morgondag!


   
SvaraCitera

Alltså, hade det inte varit datorspelen som utlösts dessa människor så hade det varit något annat.


   
SvaraCitera