Aviseringar
Rensa alla

Aggressiv av spel


Ämnesstartare

kosjka:

ett brutaliserat samhällsklimat både socialt, kulturellt och ekonomiskt leder till ökat våldsanvändande...

Alltså... vi lever inte i medeltiden och vi har inga religiösa eller ideologiska extremister som härjar i vårt svenska samhälle. Vi snackar om dataspels påverkan i Sverige - håll dig till ämnet, hatar filosofiska ordbajsare.


   
SvaraCitera

Är det något nytt att allt i ens omgivning påverkar än och att allt som går att bruka går att missbruka, nej. Är det en lösning att inskränka på mänskors frihet än mer, nej. Mänskan kommer alltid att sträva efter att kunna lösa problem genom att belöna sig med annat. om det är kicken av att röka på eller av att döda något som inte finns, må så vara så. Att ett ytterst fåtal missbrukare av denna sort sedan går bärsärkagång är inte ok. Men Att på så vis hitta en lösning är som att säga att alla muslimer är terrorister och därför ska dem behandlas lika.

Dessutom ska det ofta till mer än en parameter för att utlösa våldsbrott av den typen.

Så länge dem inte utsätter någon annan än sig själv för fara så är det ju bara låta dem vara.


   
SvaraCitera

Everclear88:

Alltså... vi lever inte i medeltiden och vi har inga religiösa eller ideologiska extremister som härjar i vårt svenska samhälle. Vi snackar om dataspels påverkan i Sverige - håll dig till ämnet, hatar filosofiska ordbajsare.

vad i helvete snackar du om?

när har jag pratat om religiösa eller ideologiska extremister och var frångår jag ämnet.

jag förstår inte på vilket sätt jag är en "filosofisk ordbajsare" för att jag vägrar tralla med i er visor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

Jag ber verkligen om ursäkt för att jag inte ser människan som fullständigt frikopplad sin kontext, eller tror på någon tanke om "att summan av alla laster är konstant". Jag ber också om ursäkt för att jag vägrar använda anekdotal bevisföring.

Är du 18 eller 55? Du vet att folk inte pratar så?

Jonnybravo91:

Det är en viss typ av personer som flippar ur och de hade flippat ur gott på egen hand om inte spelen funnit till hands.

Håller med helt och hållet. "forskarna" kring detta ämne verkar sakna helt förankring. De har aldrig spelat själva och spel är något som blomstrat upp under de senaste 25 åren (i större skala), de problem forskarna kan är det som de själva har läst om - problem som funnits alltid och som det finns mycket forskning kring.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jedi:

TV-spel kan göra folk aggressiva. Precis som att Johnny Depp kan lägga av med skådespeleriet och börja städa toaletter.

lol... att välja något eller bli något på grund av något är inte samma sak.


   
SvaraCitera

Everclear88:

Är du 18 eller 55? Du vet att folk inte pratar så?

på vilket sätt menar du att människor inte pratar så. skrev fel i fallet anekdotal bevisföring där jag menade anekdotisk bevisföring men jag är övertygad och att alla andra ord både går att hitta på det här forumet och i SAOL.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Så länge dem inte utsätter någon annan än sig själv för fara så är det ju bara låta dem vara.

Eller hur! Var är alla finniga 27-åringar med blek hy som bor hemma? Varför är inte de på stan med köttyxan och slår ner alla människor som de vet egentligen är zombies som kommer ta över världen.

P.S. aim for the head


   
SvaraCitera

Everclear88:

Är du 18 eller 55? Du vet att folk inte pratar så?

Skärp din ton. Ingen anledning att vara otrevlig.

Everclear88:

Håller med helt och hållet. "forskarna" kring detta ämne verkar sakna helt förankring.

Det finns väl också sin anledning att det bara går att läsa om detta i kvällsblaskorna.

Och lets face it, allt som verkar vara farligt, säljer tidningar. Föräldrar som ser sina barn sitta framför burken dagarna i enda utan att nånsin testa själva, är per definition oroade och hajar till när de ser denna typen av rubriker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

på vilket sätt menar du att människor inte pratar så

Hade en klasskamrat på psykologprogrammet som pratade så. Han hade läst filosofi i 4 år. Ingen förstod någonsin vad han sa förutom 1/10 lärare och någon enstaka som delade hans intresse. Alla andra störde sig på honom och framförallt får den typen av tal andra att känna sig underlägsa eftersom de inte förstår personen. Att anpassa språket efter målgruppen (i detta fall UM 10-30) är något av det viktigaste att göra när man pratar med någon. Annars skapas ingen debatt, endast klustrar där vissa har en avancerad debatt och där andra står bredvid, kliar sig i skallen och inte förstår någonting. Inte bra för en debatt/samtalsämne som sagt...


   
SvaraCitera

min partner blir ofta aggressiv när det går dåligt på typ bubble island.

själv hade jag nästan sönder ett tangentbord i frustration när internet stängde av sig hela tiden under en raid i wow. dom sista banorna i tvådimesionella super mario spel kan också få en så arg att man nästan lägger sig i fosterställning och gråter av ilska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Skärp din ton. Ingen anledning att vara otrevlig.

lol... läs kommentaren under.


   
SvaraCitera

Jag tror definitivt att det påverkar. Olika för olika personer, och sånna där extremfall görs av redan instabila människor.

Men påverkar gör det nog alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dräparen:

min partner blir ofta aggressiv när det går dåligt på typ bubble island.

Har en kompis som brukade heila mot datorn varje gång hans N64 frös när han var liten och han förlorade data.

Gå in på olganon.org som sagt om du gillar den typen av skräckhistorier.


   
SvaraCitera

Everclear88:

lol... läs kommentaren under.

Du har en feting till poäng. Dock no need för personangrepp.


   
SvaraCitera

det är bara bullshit och aftonbladet är världens sämsta tidning som också skrev om forskare som sa att chips och duschar är farligt och kan orsaka cancer

åt helevete med bullshit tidningen och åt helevte med bullshit forskare som bara förstör


   
SvaraCitera

Jag tror att det påverkar hur vi ser på världen.

Här kommer spelberoendenas sång

http://open.spotify.com/track/6KKWVNp3X5o3oQyCMkho2T


   
SvaraCitera