Aviseringar
Rensa alla

AIPAC, pro-israelisk lobbying i USA


Ämnesstartare

Vad har ni för åsikter och kunskap om pro-israelisk/sionistisk lobbying i USA? Hur stort inflytande över USA:s politik har till exempel AIPAC egentligen?

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Israel_Public_Affairs_Committee

Citerar en del av kritiken mot AIPAC, som det för övrigt har skrivits en kontroversiell bok​ om:

AIPAC's success is due to its ability to reward legislators and congressional candidates who support its agenda, and to punish those who challenge it. ... AIPAC makes sure that its friends get strong financial support from the myriad pro-Israel PACs. Those seen as hostile to Israel, on the other hand, can be sure that AIPAC will direct campaign contributions to their political opponents. ... The bottom line is that AIPAC, which is a de facto agent for a foreign government, has a stranglehold on the U.S. Congress. Open debate about U.S. policy towards Israel does not occur there, even though that policy has important consequences for the entire world.


   
Citera
Ämnesstartare

Är inte detta rätt sjukt egentligen? Tänk om det hade funnits lobbygrupper som representerade islamistiska intressen i Europa som trycker på länderna här att på ett synnerligen partiskt sätt blanda sig in i konflikter som sker i Mellanöstern! Det hade varit helt vidrigt.


   
SvaraCitera

Lämna myrorna i fred:

Tänk om det hade funnits lobbygrupper som representerade islamistiska intressen i Europa som trycker på länderna här att på ett synnerligen partiskt sätt blanda sig in i konflikter som sker i Mellanöstern!

Assyriska Demokratiska Organisationen

Nu är ju inte detta exakt samma sak, men väldigt likt det du beskriver.

Jag citerar:

"Tionde principen
Assyriska folket har, till följd av massakrer, med våld fördrivits i exil. Därför ska de ha sin fulla rätt att under internationellt beskydd återvända till de områden varifrån de blivit fördrivna, och återfå sina ägodelar och de jordar som fråntvingats dem."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väl inget förvånande då de bor en massa judar i USA. Dessutom så är väl inte USA diskreta i sitt stöd av Israel?

Självklart finns det en baksida av myntet då USA var med och hjälpte till och grundade landet Israel. Eller hur långt tillbaka har detta varit verksamt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Är väl inget förvånande då de bor en massa judar i USA.

Runt 2% judar bor det tydligen där, jag vet inte om jag skulle säga att det är en massa direkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Jews

köttfärssås:

Eller hur långt tillbaka har detta varit verksamt?

AIPAC verkar ha funnits sen 60-talet.

Du har givetvis rätt i att USA:s stöd av Israel, både omkring den tiden då staten Israel bildades och nu, är uppenbart. Frågan är ju varför de över huvud taget blandar sig in i en sådan konflikt som den mellan israeler och palestinier och pumpar in bränsle i den så att den kan fortsätta. Det känns inte helt omöjligt att den pro-israeliska/sionistiska lobbyingen har ett finger med i det hela och jag är mest nyfiken på hur stort detta finger i så fall är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Runt 2% judar bor det tydligen där, jag vet inte om jag skulle säga att det är en massa direkt.

Grejen är att USA kan ha fler judar än Israel, om inte annat så har de nästflest. Därför är det inte omöjligt att det finns en stor Israel-positiv grupp där.

Lämna myrorna i fred:

Det känns inte helt omöjligt att den pro-israeliska/sionistiska lobbyingen har ett finger med i det hela och jag är mest nyfiken på hur stort detta finger i så fall är.

Ja, självklart. Men det är väl inget konstigt? Då USA även i fler aspekter har väldigt starka band till judendomen. I t.ex. Amerikanska filmer så är det inte sällan en av huvudkaraktärerna är judisk. Många stora amerikanska vetenskapsmän är judar. Dessutom så är väl inte judekonspirationer något nytt under solen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Grejen är att USA kan ha fler judar än Israel, om inte annat så har de nästflest. Därför är det inte omöjligt att det finns en stor Israel-positiv grupp där.

Jo, och följden blir ju naturligtvis att de påverkar den icke-judiska befolkningens åsikter i frågan också. Sen finns där säkert många kristna sionister också, särskilt om man kollar bland de tokiga frikyrkorna och evangelisterna.

köttfärssås:

Dessutom så är väl inte judekonspirationer något nytt under solen?

Om det är en konspiration kan väl diskuteras, men uppenbarligen har de inflytande nog att få en stormakt att agera politiskt i en för dem önskvärd riktning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna myrorna i fred:

Om det är en konspiration kan väl diskuteras, men uppenbarligen har de inflytande nog att få en stormakt att agera politiskt i en för dem önskvärd riktning.

Sånt är läskigt. USA är bara en docka åt olika religiösa organisationer.[y]


   
SvaraCitera

Det är ganska bissart att en organisation med en stark koppling till en utländsk stat ska ha ett så stort inflytande över ett annat land.

AIPAC är toppen på ett isberg, det verkliga judiska inflytande är i att judarna är kraftigt överrepresenterade i många områden som tex media, politik, juridik och finans.


   
SvaraCitera