Aviseringar
Rensa alla

AJ, träningsvärk!!


Ämnesstartare

Igår hade vi temat "styrka" på idrotten, och jag dog nästan (...som vanligt, för jag har inte så jättemkt muskler), och idag sprang vi tre kilometer på tid, och jag stannade inte nån gång[bigsmile] Problemet är att jag hade träningsvärk igår (mkt), och så joggade jag med träningsvärken idag[shake] Det har blivit ännu värre, VAD SKA JAG GÖRA?

Och jag kan inte göra armhävningar så bra, eller 20 st som vi måste göra på idrotten[shake] E det ovanligt att en vanlig tjej i åttan inte kan det?


   
Citera
Ämnesstartare

DeGenius:

Och jag kan inte göra armhävningar så bra, eller 20 st som vi måste göra på idrottenE det ovanligt att en vanlig tjej i åttan inte kan det?

Nej, det är inte ovanligt, det är faktiskt svårt. Och jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ingen ideal styrka för någon ålder eller något kön, alla är olika.


   
SvaraCitera

Man ska ta det lugnt när man har träningsvärk, musklerna är möra och behöver vila 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miss Hayworth:

Nej, det är inte ovanligt, det är faktiskt svårt. Och jobbigt.

Fast det är typ bara jag som inte kan det i min klass[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stretcha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeGenius:

Fast det är typ bara jag som inte kan det i min klass

Men du, som Ignorant skrev, alla är olika! Du är absolut inte sämre än någon i din klass - på något sätt - bara för att du inte kan göra armhävningar. Himla tråkigt att det finns såna krav att man ska klara ett visst antal..
Var glad istället och fokusera på att du sprang 3km utan att stanna, inte alla som orkar det! [smile]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

stretcha

Det är inte bra när man redan har träningsvärk. Vila musklerna är det enda som hjälper.


   
SvaraCitera

Spoony:

Det är inte bra när man redan har träningsvärk. Vila musklerna är det enda som hjälper.

Ju det har hjälp mig flera gånger fast då var det mest axlarna eller nåt sånt [smile] väldigt bra om du håller på att få nackspärr me [wink]


   
SvaraCitera

Gah, sitter i samma sits!
Min förra idrottslektion i tisdags så skulle vi först jogga 500 meter, sen en annan jobbig spring/hopp uppvärmning, sen längdhopp, stöta kula, springa 100m, sen springa 400 m i terräng direkt efter (så fort vi kunde dessutom). Och glömde stretcha. Kunde nätt och jämt gå dagen efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeGenius:

Det har blivit ännu värre

fel, det har blivit bättre

träningsvärk botar du nämligen med mer träning!!!


   
SvaraCitera

DeGenius:

Problemet är att jag hade träningsvärk igår (mkt), och så joggade jag med träningsvärken idag[shake] Det har blivit ännu värre, VAD SKA JAG GÖRA?

Det enda som, av egen erfarenhet, lindrar träningsvärk är massage. Eftersom massage ökar blodgenomströmningen till de masserade musklerna kan återhämtningstiden på så sätt förkortas.

Själv tycker jag träningsvärk är en härlig känsla! Det känns som ett kvitto på att man gjort lite nytta. [smile]

/R


   
SvaraCitera

Massera för att öka blodcirkulationen i muskeln, stretcha funkar också bra. Man ska vila muskeln man har värk i, men det betyder inte att du ska slappa i soffan hela dagen. Gå ut och jogga lite lätt eller cykla för att snabbare få bort träningsvärken då fysisk träning påskyndar läkningen. Att äta proteinrik mat och snabba kolhydrater direkt efter träning är också väldigt bra, ta en banan eller liknande.
För att undvika träningsvärk hädanefter kan du efter träningen jogga eller gå i lugnt tempo för att öka blodcirkulationen och 'nedvarva'. Innan träningen bör du värma upp för att inte anstränga musklerna när 'kroppen är kall'. Då ökar syretransporten till musklerna och lederna smörjs. Och stretcha efter träning. Alltid bra med stretch 🙂


   
SvaraCitera

twikkie:

Alltid bra med stretch

Nja..det där har diskuterats. På senare tid har man börjat komma fram till att stretching inte alls är särskilt bra eftersom det rubbar muskelns naturliga sammansättning och struktur.

Läs mer om stretching här:
"..stretching​en kommer inom en femårsperiod kommer att försvinna inom tävlings- och elitidrotten."

/R


   
SvaraCitera

Virtus:

Nja..det där har diskuterats. På senare tid har man börjat komma fram till att stretching inte alls är särskilt bra eftersom det rubbar muskelns naturliga sammansättning och struktur.

för det första vill jag fråga hur pålitlig din källa är. För det andra är det självklart inte bra att stretcha sig till den nivån överrörliga personer är på. Stretching kan vara dåligt om man inte gör det rätt, men när man stretchar rätt är det bara bra för kroppen. Korta och stela muskler minskar rörligheten och man borde helt enkelt stretcha för att motverka muskelförkortningarna och öka rörligheten. Vad man tränar för sport bestämmer mycket hur man ska stretcha och använda sig av musklerna. Det kan, har du rätt i, uppstå skador i muskeln om man förlänger dem mer än tio procent. Men det har jag redan sagt att det aldrig är bra att överdriva stretchen. Utan stretch blir det svårare att träna upp muskelstyrkan ordentligt då du inte kan träna i hela muskelns längd, och det är bara onödigt när man kan stretcha.


   
SvaraCitera