Aviseringar
Rensa alla

Akne...


Ämnesstartare

Nu är jag sjukt less på just "Akne".
Har haft det mer eller mindre sen jag var 13~14 år, och det har inte slutat än (är snart 18)
Det tär på mitt självförtroende som fan, och jag gör allt vad jag kan för och slippa offentliga platser.
Jag har försökt med Basiron, Differin, och dagligen i något år nu använt rengöringsmedel, "asolsprit".
Inget har hjälpt överhuvudtaget, och jag vill inte gå till en läkare, gissa varför? Självförtroendet.

Jag har sökt som in i helvete på internet om det och det enda jag inte har utforskat alls är Vitamin B5, på denna länk, jag undrar om någon annan här har haft nytta av detta?
Jag har tittat lite allmänt på FASS och liknande, där är ALLA läkemedel med B5 borttagna, och det finns inga koncentrat på Apoteket eller så, utan den sidan jag länka är den enda jag har hittat man kan köpa B5 ifrån, men då vill jag först ha andras erfarenheter av det, är det något och satsa på eller inte?

Kan tillägga att jag just nu använder Mometason Glenmark (kortison) på eventuella finnar, men det är mest oren/jävlig hud jag har så jag kan inte använda det på hela ansiktet.


   
Citera

kampfwurst:

jag undrar om någon annan här har haft nytta av detta?

Fungerade för mig.

Dock är det billigare på vekk.se. Det är något man får ta under en längre tid, slutar man så kommer aknen tillbaka, dock inget som hänt mig(någon enstaka ibland) - jag har i och för sig aldrig haft någon svår akne, bara lite dålig hy ibland.

Testa i alla fall.


   
SvaraCitera

kampfwurst:

försökt

Nu har du haft det så i flera år och antagligen har hud ändrats mycket under den här tiden även om du inte märkt det under alla behandlingar.

Jag hade försökt "nollställa" huden genom att endast tvätta den med väldigt mild tvål typ Reporia.
Det kanske inte fixar din hud men då får du reda på hur din hud är idag utan alla kemikalier så kan du utgå från det.


   
SvaraCitera

Gå till en läkare. Du lär få snabbare resultat på så sätt än om du fortsätter med receptfritt och huskurer utan vetenskaplig grund.

Och kom ihåg att återfukta huden. Och byt alsolspriten mot en vettig mild ansiktstvål. Tror dina talgkörtlar jobbar på högvarv delvis pga du dränker det i sprit varje dag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan ju tillägga det att jag har i princip "fullt" utav röda prickar/vissa ser ut som finnar på bröstet och ryggen med... Jag har aldrig brytt mig om och smörja/behandla där, eftersom det är bara jag som någonsin har sett det,
Men om jag ska jämföra så ser det mycket värre ut där än i ansiktet.

Och gå till läkare kommer inte på fråga.


   
SvaraCitera
höna

roaccutan funkar har jag hört


   
SvaraCitera

kampfwurst:

Jag kan ju tillägga det att jag har i princip "fullt" utav röda prickar/vissa ser ut som finnar på bröstet och ryggen med... Jag har aldrig brytt mig om och smörja/behandla där, eftersom det är bara jag som någonsin har sett det, Men om jag ska jämföra så ser det mycket värre ut där än i ansiktet.Och gå till läkare kommer inte på fråga.

höna:

roaccutan funkar har jag hört

Gå till läkare eller lid i evighet


   
SvaraCitera
höna

elverpigen:

Gå till läkare eller lid i evighet

juste d e receptbelagt.


   
SvaraCitera

höna:

juste d e receptbelagt.

Precis som allt annat som vetenskapligt bevisat funkar mot akne

Receptfria grejerna är till för lätta-måttliga besvär. Vrf vill du hellre lida än gå till läkare? Inte som att undersökningen är plågsam direkt, läkaren ser ju vad alla andra också ser. Men till skillnad från alla andra kan läkaren skriva ut medicin som faktiskt kommer hjälpa dig :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Precis som allt annat som vetenskapligt bevisat funkar mot akneReceptfria grejerna är till för lätta-måttliga besvär. Vrf vill du hellre lida än gå till läkare? Inte som att undersökningen är plågsam direkt, läkaren ser ju vad alla andra också ser. Men till skillnad från alla andra kan läkaren skriva ut medicin som faktiskt kommer hjälpa dig :s

Det har du rätt i.
Jag som sagt gör allt jag kan för och skita och gå ut i allmänheten med, så det blir inte alls så många som ser, men jag har aldrig pratat med någon om problemet, inte ens mina föräldrar, för det är alledes för "pinsamt"


   
SvaraCitera

kampfwurst:

Det har du rätt i.Jag som sagt gör allt jag kan för och skita och gå ut i allmänheten med, så det blir inte alls så många som ser, men jag har aldrig pratat med någon om problemet, inte ens mina föräldrar, för det är alledes för "pinsamt"

Så du låter aknen ge dig social fobi? Tycker nog att du ger små utslag på kroppen lite väl stor makt i ditt liv, när det finns hjälp att få rätt lätt. Ring vårdcentralen idag och säg att du har problem med akne och att de sänker ditt självförtroende. Vårdpersolalen är förstående!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Så du låter aknen ge dig social fobi? Tycker nog att du ger små utslag på kroppen lite väl stor makt i ditt liv, när det finns hjälp att få rätt lätt. Ring vårdcentralen idag och säg att du har problem med akne och att de sänker ditt självförtroende. Vårdpersolalen är förstående!

Ja, i princip faktiskt!
Dagens samhälle är så utseendefixerat så det är inte klokt, allt beror mer på utseende än vad man tror.
Och det faktum att jag har testat tre stycken mycket populära lösningar till akne, och ingen av dem har fungerat har fått mig och tappa hoppet om att det går och lösa.
Du får det och låta så lätt, bara ringa och säga det och det... Är man asocial så låter det värre än mycket annat.
Jag kanske ska starta en Psykologisk ohälso-tråd med? [wink]

Kan bara säga det att sommarlov är inte bra för mig. [mad]


   
SvaraCitera

När jag var en stressad tonågring hade jag också problem med detta. Hade inte ett så grovt problem men fick stark medicin utskriven som jag åt i ett halvår. Av den blev jag helt torr i huden och speciellt läpparna, vilket såg läskigt ut och jag var tvungen att smörja in mig. En annan nackdel var stt jag var tvungen att ta blodprov varje månad och att jag var tvungen att äta p-piller. Men det hjälpte, framförallt när jag slutade med medicinen. Jag tycker att du ska prata med en läkare, tänk på hur bra självförtroende du kommer att få om du faktiskt tar dig i kragen och gör det!

Men om du verkligen inte vill så säger jag nåt som alla läkare fruktar: Sola som fan. [cool]


   
SvaraCitera
Lounge

kampfwurst:

Ja, i princip faktiskt!Dagens samhälle är så utseendefixerat så det är inte klokt, allt beror mer på utseende än vad man tror.Och det faktum att jag har testat tre stycken mycket populära lösningar till akne, och ingen av dem har fungerat har fått mig och tappa hoppet om att det går och lösa. Du får det och låta så lätt, bara ringa och säga det och det... Är man asocial så låter det värre än mycket annat.Jag kanske ska starta en Psykologisk ohälso-tråd med? Kan bara säga det att sommarlov är inte bra för mig.

Du måstw göra.ngt åt din sociala fobi.. går inte att ha det sådär att du inte ens klarar av att ringa vårdcentralen Du kan inte må särskilt bra av det.


   
SvaraCitera

jag tycker du verkar cool iaf.


   
SvaraCitera