Aviseringar
Rensa alla

Akne...


Dina föräldrar kan du ju omöjligt gömma dig för, och antagligen så har de sett att du har problem med akne. Klart att det är jobbigt att prata om, men någonstans måste man börja. Min mamma har hjälpt mig otroligt mycket, och jag har haft mina problem i över sju år nu. Vi har inte nån särskilt nära kontakt, och att prata om sånt med henne eller med läkare inför henne, då känslor och frustration svallar upp var inte lätt, men det var värt det. För tre år sen fick jag gå på tetralycal, det hjälpte ett tag, men aknen kom tillbaka sen. Nu går jag på Roaccutan, och hittils så går allt som det ska!

Lyd allas råd och ta hjälp av en läkare. De är inte så hemska som man tror och de tycker inte du är ful bara för att du har en hudsjukdom. De är mycket professionella och vet precis hur de ska ta emot dig och hur det känns för dig eftersom de möter folk som har samma problem som dig dagligen. Det kanske gör det lite lättare, att veta att man inte är ensam om det [smile] Lycka till!


   
SvaraCitera

kampfwurst:

Ja, i princip faktiskt!Dagens samhälle är så utseendefixerat så det är inte klokt, allt beror mer på utseende än vad man tror.Och det faktum att jag har testat tre stycken mycket populära lösningar till akne, och ingen av dem har fungerat har fått mig och tappa hoppet om att det går och lösa. Du får det och låta så lätt, bara ringa och säga det och det... Är man asocial så låter det värre än mycket annat.Jag kanske ska starta en Psykologisk ohälso-tråd med? Kan bara säga det att sommarlov är inte bra för mig.

Grejen med receprfria grejer är att de botar lindriga problem. Det är svaga läkemedel. Du kommer se tillbaka på din ungdom om 20 år och fråga dig vrf det var så svårt att ringa ett litet samtal. Hur ska det gå att gå i skolan sen? Folk ser ju din akne där med? Näru. Ringring. Själva läkarbesöket tog mig 10 min och sen var det bara att knats till apoteket och hämta ut och börja behandla


   
SvaraCitera

kampfwurst:

och dagligen i något år nu använt rengöringsmedel, "asolsprit".

har märkt att jag faktiskt brukar få mycket mer finnar när jag rengör med något sånt, typ ansiktsvatten osv. brukade ha massa finnar och badda med ansiktsvatten hela tiden. men sen slutade jag med det och nu har jag typ ganska fin hy.

tvättar bara med vanlig ansiktstvätt och ibland moisturizer om jag känner att jag behöver. känndes lite smutsigt först när man är van vid att använda typ 5 olika hudvårdsprodukter hela tiden, men nu har jag iaf mycket finare hy.


   
SvaraCitera
ohjens

kampfwurst:

Kan tillägga att jag just nu använder Mometason Glenmark (kortison) på eventuella finnar, men det är mest oren/jävlig hud jag har så jag kan inte använda det på hela ansiktet.

tror det kan bli värre om man håller på att mecka med ansiktet för mycket. jag har haft problem med finnar sen jag var typ 11/12. är 20 nu och har typ inga kvar. började med p-piller och slutade pilla i ansiktet. du kan ju inte ta p-piller men unvik att ha händerna i ansiktet. vet att det är svårt, men försök att tänka bort finnarna.. tvätta ansiktet med någon parfymfri mild ansiktstvål VARJE kväll och var ute mkt i solen!!

en skitviktig grej är att om du har fet hy använd inte nått som torkar ut! det blir bara värre. man ska använda något som balaserar hyn.

ve tinte vad du tycker om att använda smink. men täckstift som man täcker finna med är skitbra. har använt det i 5 år nu, vet inte vad jag hade gjort annars. kostar typ 80 kr på någon sminkaffär eller apoteket[y]


   
SvaraCitera

jag fick tetralysal utskrivet. vilket är antibiotika.
det funkade jättebra under tiden jag åt det. min hy blev hur fin som helst. men efter avslutad kur började jag få sämre hy igen. jag förlängde då kuren lite grann och idag har jag bättre hy än innan (man kan inte äta det i alla evighet, då blir man immun mot antibiotika). dock har det kommit tillbaka en del och i slutet på augusti ska jag till vårdcentralen, hoppas då på att få träffa en annan läkare som kan skriva ut roaccutan till mig. men, tror inte jag kommer få det ens. min hud är så pass bra just nu (mycket tackvare att det är sommar, man använder mindre smink och är i solen mer) så dom vill säkert inte ge mig det. men hoppas.

men trots att min hy inte blev helt bra av tetralysal så rekommenderar jag det. det blev ändå så pass mycket skillnad.


   
SvaraCitera

roaccutan det e grejer det


   
SvaraCitera

trubdruider:

hoppas då på att få träffa en annan läkare som kan skriva ut roaccutan till mig. men, tror inte jag kommer få det ens. min hud är så pass bra just nu (mycket tackvare att det är sommar, man använder mindre smink och är i solen mer) så dom vill säkert inte ge mig det.

Lite så var det för mig med, när jag väl lyckats få tid med en hudläkare så hade jag knappt en enda finne! Fast eftersom mina finnar är så ärrbildande så fick jag det endå, så ja, du kan ju säga det om inte annat!


   
SvaraCitera

hgih five all my roaccutan friends
hugs and kisses your acne free face


   
SvaraCitera

Isawien:

Lite så var det för mig med, när jag väl lyckats få tid med en hudläkare så hade jag knappt en enda finne! Fast eftersom mina finnar är så ärrbildande så fick jag det endå, så ja, du kan ju säga det om inte annat!

ja, har fan börjat tänka på att sova med smink och ta dåligt hand om min hy inför det där.. hahaa. fast, det vill jag ju helst inte. men, jag vill verkligen käka roaccutan. trots att det nämns läskiga biverkningar. min mamma åt det i alla fall som ung och det gick bra för henne.


   
SvaraCitera

trubdruider:

ja, har fan börjat tänka på att sova med smink och ta dåligt hand om min hy inför det där.. hahaa. fast, det vill jag ju helst inte. men, jag vill verkligen käka roaccutan. trots att det nämns läskiga biverkningar. min mamma åt det i alla fall som ung och det gick bra för henne.

Jag förstår det! Biverkningarna är ju inte så farliga trots allt, för de allra flesta. Jag har väldigt torra läppar och det kliar lite i hårbotten, och ont i ryggen ibland, men mer än så är det inte!


   
SvaraCitera

har en polare som hade så mycket att om man klämde ett ställe på hans rygg så kunde det spruta ut någon annan stans, han har då fan aldrig klagat.

Alla borde vara så, vem fan bryr sig om finnar.


   
SvaraCitera

Isawien:

Jag förstår det! Biverkningarna är ju inte så farliga trots allt, för de allra flesta. Jag har väldigt torra läppar och det kliar lite i hårbotten, och ont i ryggen ibland, men mer än så är det inte!

okej, äter du det fortfarande? eller har du avslutat det nu?

hoppas på att få det i alla fall. får förklara att min hy blev sämre efter att jag slutat med tetralysal men att det tillfälligt nu över sommaren är lite bättre igen.


   
SvaraCitera

trubdruider:

okej, äter du det fortfarande? eller har du avslutat det nu?hoppas på att få det i alla fall. får förklara att min hy blev sämre efter att jag slutat med tetralysal men att det tillfälligt nu över sommaren är lite bättre igen.

Jag äter nu, började för snart två månader sen. Första månaden så åt jag tre piller om dagen, då hade jag nästan inga biverkningar alls, lite torr här och där, och eftersom jag mådde så bra så fick jag öka till fyra piller om dagen. Då kände jag av "träningsvärk" i benen första veckan och har fått lite ryggsmärtor, samt att mina läppar är helt hopplöst torra ibland. Men det hjälper, fast det går långsamt och vid varje mens så får man en liten uppblossning, men mindre och mindre ju längre tiden går!

Jag tror att läkarna kommer förstå dig, de vet ju att solen hjälper till! Och om inte tetralycal hjälper, vilket det inte gjorde för mig heller, så ska det ju vara klart för dem att det inte ger sig av sig självt!


   
SvaraCitera

Isawien:

Jag äter nu, började för snart två månader sen. Första månaden så åt jag tre piller om dagen, då hade jag nästan inga biverkningar alls, lite torr här och där, och eftersom jag mådde så bra så fick jag öka till fyra piller om dagen. Då kände jag av "träningsvärk" i benen första veckan och har fått lite ryggsmärtor, samt att mina läppar är helt hopplöst torra ibland. Men det hjälper, fast det går långsamt och vid varje mens så får man en liten uppblossning, men mindre och mindre ju längre tiden går!

ah okej. du har alltså redan märkt skillnad?
skulle vara spännande att höra under tiden hur det går för dig [smile]

Isawien:

Jag tror att läkarna kommer förstå dig, de vet ju att solen hjälper till! Och om inte tetralycal hjälper, vilket det inte gjorde för mig heller, så ska det ju vara klart för dem att det inte ger sig av sig självt!

ja, jag hoppas att dom fattar! trots att finnar kan tyckas vara ett väldigt litet problem i världen så mår man bättre om man känner sig bekväm med sin hy..


   
SvaraCitera

trubdruider:

ah okej. du har alltså redan märkt skillnad?skulle vara spännande att höra under tiden hur det går för dig

Ja, lite smått! Vi kan ju hålla lite kontakt så kan jag berätta hur det går, och om du får roa utskrivet med så kan du ju dela med dig också! [smile]

trubdruider:

ja, jag hoppas att dom fattar! trots att finnar kan tyckas vara ett väldigt litet problem i världen så mår man bättre om man känner sig bekväm med sin hy..

Verkligen! Ansiktet är ju det första människor ser av en, jobbigt att problemen ska sitta just där då, även om inte alla tänker på det så känns det endå som om man är ensam om att vara ful och äcklig...


   
SvaraCitera