Aviseringar
Rensa alla

Akrylmålningsteknik


Ämnesstartare

hej,
jag ska söka bild och form nu till gymnasiet, och håller därför på med mina arbetsprover som ska vara inne om lite mindre än två månader. Allt har har hittills gått bra tills jag kom till målaruppgiften.....
Jag har aldrig målat förut på riktigt, och det går dåligt som in i helvete.
Iallafall.
Har ni några tekniker//tips att erbjuda?
Till arbetsprovet tänkte jag måla väldigt skarpt och utan övergångar,
likt exempelvis detta (jag vet att dessa högst för modligen inte målade, men ni förstår poängen)
http://ffffound.com/image/adfd062f07db97b02b5aebbcbdfe6fd49f913652
http://ffffound.com/image/c8fdc80014e135774079553a9e98a104e580593e
hittade nu en som faktist är målad med akryl:

hur får man färgen att bli perfekt överallt, och alltså inte skifta eller ha smala linjer åt den riktning man målade?
hur målar man tunna linjer som inte ser ut såhär, utan såhär?
hejdå


   
Citera

Måla inte med arcyl utan övergångar skulle jag säga. Specielt INTE med olja. Sådan färg gör sig inte så bra på de bilder du visade.


   
SvaraCitera

Mitt tips är dock att måla till exempell himmel över hela ducken först, så du slipper pilla in den mellan grenarna om du till exempel ska måla ett träd. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

jag ska söka bild och form nu till gymnasiet

[party][party][party]

Les voleurs:

Har ni några tekniker//tips att erbjuda?

Så vitt jag vet kollar lärarna (eller vilka det nu är som bestämmer om man får komma in) mycket på penselföre och färgkunskap.
Försök visa tydligt att du förstår dig på färgharmonier och hur man blandar för att få fram "rätt" färg.
Det kan också vara bra att visa att man kan få djup i bilderna samt måla texturer(utan att pilla en massa alltså).
Sen är såklart komposition och perspektiv viktigt.

Ett lätt sätt att få med alla dessa aspekter är att måla ett stilleben föreställande olika material. Tyg som veckar sig, en frukt, plåt, lådor och former, rep eller kanske en blomma.
Säger nu inte att det måste vara på detta sätt, jag vet bara att det var vad mina lärare använde sig mycket av.

Les voleurs:

http://ffffound.com/image/adfd062f07db97b02b5aebbcbdfe6fd49f913652
http://ffffound.com/image/c8fdc80014e135774079553a9e98a104e580593e
hittade nu en som faktist är målad med akryl:

Rekommenderar inte att du gör något sådant, men du ska såklart göra vad som känns bäst.

Gick bild och form, så är det något mer du undrar äre bara att fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Så vitt jag vet kollar lärarna (eller vilka det nu är som bestämmer om man får komma in) mycket på penselföre och färgkunskap.
Försök visa tydligt att du förstår dig på färgharmonier och hur man blandar för att få fram "rätt" färg.
Det kan också vara bra att visa att man kan få djup i bilderna samt måla texturer(utan att pilla en massa alltså).
Sen är såklart komposition och perspektiv viktigt.

Var gick du? I stockholm verkar det vara en jury från flera olika skolor som bedömer.
Jag har aldrig målat förut, så är väldigt dålig på allt du nämnde, hur får man till skuggor och övergångar etc.? Försökte med en övergång (vilket jag tyckt varit jättelätt i skolan med akvarell), men det blev jättefult [sad]

antrax:

Rekommenderar inte att du gör något sådant, men du ska såklart göra vad som känns bäst.

[sad]

antrax:

Gick bild och form, så är det något mer du undrar äre bara att fråga.

tack!!

Bajskorv:

Mitt tips är dock att måla till exempell himmel över hela ducken först, så du slipper pilla in den mellan grenarna om du till exempel ska måla ett träd.

ska "Måla dig själv i en specifik miljö. Använd din fantasi! Teknik: Akryl, akvarell, gouache eller olja – inte färgpennor eller kritor!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Var gick du?

Norrköping

Les voleurs:

I stockholm verkar det vara en jury från flera olika skolor som bedömer.

Tror att de skickade upp allas arbetsprover till Sthlm när jag sökte. Någon slags jury där som bedömer allt kanske. [shake]

Les voleurs:

hur får man till skuggor och övergångar etc.? Försökte med en övergång (vilket jag tyckt varit jättelätt i skolan med akvarell), men det blev jättefult [sad]

Oj, det är rätt svårt att förklara teoretiskt... Få se.
Ok, ett starkt tips som låter rätt självklart, men det är väldigt viktigt.
Om du målar av något.. Titta på det! På riktigt
Är skuggorna grå? Nej, oftast inte. Det finns färg i allt. Målar du ett porträtt av någon kan du använda allt från grön till lila för att få till rätt känsla i hyn.
Försök sätta varmt mot kallt.
Och sen kan du självklart inte vara duktig om du aldrig testat förut. Gör ditt bästa bara och öva.
Hur menar du med övergångar?

Les voleurs:

[sad]

Gör som du vill! Det är ju inte så att det jag säger är den enda sanningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Om du målar av något.. Titta på det! På riktigt
Är skuggorna grå? Nej, oftast inte. Det finns färg i allt. Målar du ett porträtt av någon kan du använda allt från grön till lila för att få till rätt känsla i hyn.

detta är det bästa tipset!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Är skuggorna grå? Nej, oftast inte. Det finns färg i allt. Målar du ett porträtt av någon kan du använda allt från grön till lila för att få till rätt känsla i hyn.
Försök sätta varmt mot kallt.
Och sen kan du självklart inte vara duktig om du aldrig testat förut. Gör ditt bästa bara och öva.

tack för tips!

antrax:

Hur menar du med övergångar?

såhär​ typ.
Heter säkert något annat. [blush]
hur arbetar du fram dessa? jag försökte med att använda lite vatten med det blev bara en stor blöt ful smet....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

hur arbetar du fram dessa? jag försökte med att använda lite vatten med det blev bara en stor blöt ful smet....

Ahaa. njaa, man kan använda vatten, men bättre är nog att arbeta med färgen och blanda till rätt nyanser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Ahaa. njaa, man kan använda vatten, men bättre är nog att arbeta med färgen och blanda till rätt nyanser.

ok, tack. ska försöka mig på det....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

ok, tack. ska försöka mig på det....

Lycka till! Ge inte upp. [y]


   
SvaraCitera

Les voleurs:

ska "Måla dig själv i en specifik miljö. Använd din fantasi! Teknik: Akryl, akvarell, gouache eller olja – inte färgpennor eller kritor!

Jag tror du måste tänka naturalism i den här uppgiften, så dina bilder som du hänvisade är inte något bra att gå efter när man arbetar med ovanstående material. Om inte du får kombinera med en vattenfast tusch. Akvarell och tusch tillsammans blir en väldigt vacker stil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajskorv:

Jag tror du måste tänka naturalism

det tror jag inte, däremot är det viktigt att i sin representation interagera med motivets former och nyanser i stället för att tänka snävt symboliskt och direkt reduktivt

dvs, tänk mer på motivets visuella attribut i sammanhanget, mindre på att rita din abstrakta sinnebild av objektet

sedan kan man lika gärna dra mer åt impressionism/expressionism och alltså öppna upp för något icke-naturalistiskt (ofta mer intressant då det visar förmåga att strukturera upp och själv skapa en vacker bildkomposition, snarare än tålamod)

mina 2 cent (gick ej bild men tecknar&målar en del)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajskorv:

Jag tror du måste tänka naturalism i den här uppgiften, så dina bilder som du hänvisade är inte något bra att gå efter när man arbetar med ovanstående material. Om inte du får kombinera med en vattenfast tusch. Akvarell och tusch tillsammans blir en väldigt vacker stil.

Varför måste jag det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Varför måste jag det?

skit i det och läs det jag skrev i stället, tror det var ungefär det hon menade..


   
SvaraCitera