Aviseringar
Rensa alla

Aktie/fond/obligations-tråden #2 - FAQ - Så gör du en bra investering


Marmoth:

Vi fick ju rätt. Har varit en hyffsad återhämtning!
Tror dock på en liten rekyl någon gång under de två närmsta veckorna. USA ser överköpt ut.

Yes, köpte på mig lite indexfonder när börsen nästan var som lägst, helt okej avkastning på två veckor. Bör väl vara dags att spana på japan på allvar nu, vågade mig inte in i något som hade direkt med japan att göra tidigare men nu känns det lite säkrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Yes, köpte på mig lite indexfonder när börsen nästan var som lägst, helt okej avkastning på två veckor. Bör väl vara dags att spana på japan på allvar nu, vågade mig inte in i något som hade direkt med japan att göra tidigare men nu känns det lite säkrare.

Jag ogillar faktiskt fonder ganska rejält. Sysslar du mycket med fonder? Jag tycker inte om när jag inte kan (kontrollera innehavet på vanliga aktiefonder) eller avyttra när jag vill.

Själv fick jag in en fin timing på Volvo när den gick ner till 95kr. Galet ras.. helt omotiverat.

Swedbank ser ruskigt stark ut just nu också.

Japan är också intressant, det har du rätt i. Det här borde ju få fart på deras BNP en aning. Även om deras BNP-tillväxt senaste decennierna har varit en sorlig historia. Vågar man?


   
SvaraCitera

Marmoth:

Jag ogillar faktiskt fonder ganska rejält. Sysslar du mycket med fonder? Jag tycker inte om när jag inte kan (kontrollera innehavet på vanliga aktiefonder) eller avyttra när jag vill.

Både ja ch nej. Jag håller med precis det du säger om att bristen på kontroll över innehavet är en negativ aspekt, vilket göör att jag inte har alltöfr mycket fonder. Dock gillar jag indexfonder, exempevis vid sånna här tillfällen, när det är uppenbart att hela marknaden överreagerat åt något håll utan att bolagen egentligen förändrats. Då känns det relativt riskfritt att sitta på en indexfond ett tag medans marknaden återgår till "normala" nivåer. Sedan är det ganska bekvämt på tillväxtmarknader, att låta en fondförvaltare hitta bra aktier då jag inte kan/orkar spana igenom en mängd uzbekistanska företag även om jag råkar tro på regionen i sig till exempel.

Marmoth:

Själv fick jag in en fin timing på Volvo när den gick ner till 95kr. Galet ras.. helt omotiverat.

Grattulerar, jo det var ett underligt ras som inte tycks lämnat något spår alls.

Marmoth:

Japan är också intressant, det har du rätt i. Det här borde ju få fart på deras BNP en aning. Även om deras BNP-tillväxt senaste decennierna har varit en sorlig historia. Vågar man?

Jo japan har väl inte varit det roligatse de senaste åren men vill ändå tro att det här är kan vara början på någon form av uppvaknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Jo japan har väl inte varit det roligatse de senaste åren men vill ändå tro att det här är kan vara början på någon form av uppvaknande.

Vi kan väl hoppas! Vad kikar du på i Japan? Eller är det fonder som gäller?

Horrorshow:

Då känns det relativt riskfritt att sitta på en indexfond ett tag medans marknaden återgår till "normala" nivåer.

Smart tankegång där. Inte för att jag tror att något liknande sker nära framöver, men kan vara en bra strategi att lägga på minnet.

Jag är hyffsat nöjd med min första seriösa TA i samband med FA inför en rapport. Kollade på Haldex i helgen och ritade in följande scenarion... köpte 300 aktier för 92,25 igår, bara för att "testa".

Gick ju jäkligt bra måste jag säga. Sålde dock lite för tidigt vid första motståndet vid 99-100.

Image


   
SvaraCitera

Marmoth:

Jag är hyffsat nöjd med min första seriösa TA i samband med FA inför en rapport. Kollade på Haldex i helgen och ritade in följande scenarion... köpte 300 aktier för 92,25 igår, bara för att "testa".

Grattulerar! Såg ju rätt klokt ut att sälja vid 100, beror ju såklart på vad de andra indikatorerna säger när du närmar dig 100, men utifrån denna graf ser det ut som en onödig risk att sitta kvar efter 100.

Håller faktiskt själv på med att sakta men säkert lära mig TA ordentligt, dock fortfarande på demopengarnivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Håller faktiskt själv på med att sakta men säkert lära mig TA ordentligt, dock fortfarande på demopengarnivå.

Trevligt! Mäklarhusen säger ju att de inte handlar efter TA och att det bara är trams. Frågan är om det bara är en dålig lögn för att de inte ska få mer konkurrens.

Så länge inget fundamentalt ändras i företagen tror jag stenhårt att de köper och säljer efter TA.

Har du någon koll och åsikter angående silver förresten? Jag gjorde en bild för några dagar sedan, bara för en jämförelse med IT-bubblan. Ganska intressant faktiskt. Vid ett ras kan man tjäna grova pengar på att shorta silver/köpa bear för små summor...

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Intressant bild på oljebubblan 2008 också.. Jag tycker att alla tre kurvorna är slående lika varandra.

Image


   
SvaraCitera

Marmoth:

Har du någon koll och åsikter angående silver förresten? Jag gjorde en bild för några dagar sedan, bara för en jämförelse med IT-bubblan. Ganska intressant faktiskt. Vid ett ras kan man tjäna grova pengar på att shorta silver/köpa bear för små summor...

Måste ju fråga om du slog till på något silver nu innan raset?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Måste ju fråga om du slog till på något silver nu innan raset?

Inte någon jättesumma och dum som jag var så litade jag inte på mitt eget tips och sålde alldeles för tidigt [crazy] Menmen, då vet man till nästa gång.

Själv då?


   
SvaraCitera

Marmoth:

Inte någon jättesumma och dum som jag var så litade jag inte på mitt eget tips och sålde alldeles för tidigt Menmen, då vet man till nästa gång.

Själv då?

Attans, men då fick du i alla fall bekräftelse påatt du hade rätt.

Själv hade jag tyvärr för fullt upp med annat för att hinna sätta mig och analysera mer, men nu efter detta kanske jag ska hoppa över att analysera själv och bara ska lita blint på dig och dina kurvor [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Attans, men då fick du i alla fall bekräftelse påatt du hade rätt.

Ja, jo.. iofs. Men det var nog mest tur att jag prickade in det sådär bara någon dag efter bilden. COMEX höjde ju marginalkraven tre gånger för att köpa silver-terminer, vilket gjorde att många fick sälja för att de inte hade tillräckligt pengar för att möta marginalkraven.

Men helt klart hade det rasat förr eller senare. Sådana kurvor är inte hälsosamma.

Horrorshow:

Själv hade jag tyvärr för fullt upp med annat för att hinna sätta mig och analysera mer, men nu efter detta kanske jag ska hoppa över att analysera själv och bara ska lita blint på dig och dina kurvor [cool]

Har också fullt upp egentligen. Ska lägga ner all handel fram tills sommarlovet nu.

Haha, nja.. jag har gjort ett par katastrofala trejds efter mina "kurvor" också. Det bästa är att läsa på själv oavsett[wink]

Är glad att jag inte sitter i Diamyd idag. Många som blivit ruinerade antagligen. Biotech är livsfarligt!


   
SvaraCitera

Vad tror ni om blackpearl? Tänkte själv gå in med lönen från sommarjobbet om läget ser bra efter sommaren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Vad tror ni om blackpearl? Tänkte själv gå in med lönen från sommarjobbet om läget ser bra efter sommaren.

Nja, jag tycker att det finns mer intressanta kandidater än BlackPearl. BlackPearl har haft sitt rally.


   
SvaraCitera

merva:

Vad tror ni om blackpearl? Tänkte själv gå in med lönen från sommarjobbet om läget ser bra efter sommaren.

Personligen har jag inga planer för vad jag ska göra så långt fram som efter sommaren, finns alldeles för mycket oroligheter som kan spöka till det under sommaren. Tror inte vi kommer ha samma marknadsläge om tre månader som vi har idag tyvärr så skulle inte ställa in mig på att köpa något specifikt innan något mer konkreta nyheter kring USA och Euron släpps.


   
SvaraCitera
Gifted

Marmoth:

Silvret känns grymt undervärderat jämfört med exempelvis guld.

Guld tror jag på, det har ökat typ 5-50% varje år de senaste 30 åren, och tenderar att gå upp då ekonomin är instabil. Nu när det verkar vara instabilitet i både EU och i mellanöstern, så stiger nog priset ytterligare.
Vad tror du?


   
SvaraCitera