Aviseringar
Rensa alla

Aktie/fond/obligations-tråden #2 - FAQ - Så gör du en bra investering


LolololollolololololololLolololollolololololololLolololollo


   
SvaraCitera

Investera i guld. Och då inte i papper utan i rikig guld. Börserna är helt beroende av tillväxtekonomin som nu, eller inom mycket kort, har nått max. Då kommer allt falla tillbaka till sina riktiga värden = enorma börsras.

För guld får du alltid tillbaka värdet av vad du köpte det för. Tryggt och fint för framtiden.


   
SvaraCitera

shulle:

För guld får du alltid tillbaka värdet av vad du köpte det för. Tryggt och fint för framtiden

Just ja, den magiska metallen guld som inte kan rasa i pris. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Marmoth:

Lycka till med era framtida investeringar

Jadu, hur ser din situation ut nu i och med denna smått galna börssommar? Själv hoppade jag av och blev i princip helt likvid i början av juni, vilket känns enormt betryggande för tillfället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Jadu, hur ser din situation ut nu i och med denna smått galna börssommar? Själv hoppade jag av och blev i princip helt likvid i början av juni, vilket känns enormt betryggande för tillfället.

Ser helt ok ut. Inte allt för blodigt, men rött för året. Har handlat med korta (negativa) derivat för mina likvider sedan nyheten om skuldtakssituationen blossades upp. Så det har typ hållit mig över ytan.

Har inte riktigt tid för marknaden nu i höst. Så jag avvaktar ett tag till. Ser dock dyster ut med tanke på Goldman Sachs anställning av en ganska bra advokat idag. En advokat som var med i Enron-fallet... yaayks


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lättförståelig litteratur, någon? Eller bra länkar med information för nybörjare. Vad som helst där jag kan lära mig mer om aktier och aktiehandel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hett tips: lyssna ej på bankerna 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
hett tips: lyssna ej på bankerna 

Det sista bankerna vill är att hjälpa dig. Ju djävligare du har det desto bättre för dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det sista bankerna vill är att hjälpa dig. Ju djävligare du har det desto bättre för dem.

mhmm


   
SvaraCitera
reben

va e detta för sjuk tråd
pengar pengar tänkte jerry alltid massa pengar


   
SvaraCitera
frukt

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

länkar

Grymt! Jätteschysst, det var sådant här jag önskade mig. Tack så mycket, frukt! 🙂


   
SvaraCitera
frukt

Chibibbi:

Grymt! Jätteschysst, det var sådant här jag önskade mig. Tack så mycket, frukt! 🙂

Det är lugnt, passa på att läsa medans världsekonomin kommer till underfund med sin överbelåning och börserna sin övervärdering.

En till: http://rikatillsammans.se/

edit: och kom ihåg att en bra privatekonomi inte börjar med investeringar utan en buffert på typ 5 antal månadsinkomster för uförutsedda utgifter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

Det är lugnt, passa på att läsa medans världsekonomin kommer till underfund med sin överbelåning och börserna sin övervärdering.

En till: http://rikatillsammans.se/

edit: och kom ihåg att en bra privatekonomi inte börjar med investeringar utan en buffert på typ 5 antal månadsinkomster för uförutsedda utgifter.

önskar jag visste mer vad överlåningen och övervärderingen innebär för världens ekonomier. när vi ändå är inne på det,  råkar du inte har några tips angående nationalekonomi också? nybörjare även där. tänker att det är lika bra att lära sig det. 

tack för tipset - får jobba på det!


   
SvaraCitera
frukt

Chibibbi:

önskar jag visste mer vad överlåningen och övervärderingen innebär för världens ekonomier.

Jag är knappast något utbildat proffs men tror resonemanger, i stora drag, går såhär:

Låga räntor för att stimulera ekonomier efter 2008 (trots krisens orsak) ->

Lån är billiga och traditionella sparformer ger låg avkastning (rentav negativt i form av avgifter o. dyl.) ->

Billiga pengar flödar in i börsen och investeringar ->

Värdet ökar med den tilltagande efterfrågan snarare än faktisk tillväxt ->

Risk för bubblor och tilltagande skulder utan proportionerlig stabil tillväxt för att betala igen lånet ->

Krasch / korrigering.

Vad är lösningen på detta? Jo:

Chibibbi:

när vi ändå är inne på det,  råkar du inte har några tips angående nationalekonomi också? nybörjare även där. tänker att det är lika bra att lära sig det.

Bara skolböcker som jag behöver 🙁


   
SvaraCitera