Forumet - Aktie/fond/obligations-tråden #2 - FAQ - Så gör du en bra investering

Aktie/fond/obligations-tråden #2 - FAQ - Så gör du en bra investering

6351 1 44

Chibibbi:
Grymt! Jätteschysst, det var sådant här jag önskade mig. Tack så mycket, frukt! :)
Det är lugnt, passa på att läsa medans världsekonomin kommer till underfund med sin överbelåning och börserna sin övervärdering.

En till: http://rikatillsammans.se/

edit: och kom ihåg att en bra privatekonomi inte börjar med investeringar utan en buffert på typ 5 antal månadsinkomster för uförutsedda utgifter.

frukt:
Det är lugnt, passa på att läsa medans världsekonomin kommer till underfund med sin överbelåning och börserna sin övervärdering.

En till: http://rikatillsammans.se/

edit: och kom ihåg att en bra privatekonomi inte börjar med investeringar utan en buffert på typ 5 antal månadsinkomster för uförutsedda utgifter.
önskar jag visste mer vad överlåningen och övervärderingen innebär för världens ekonomier. när vi ändå är inne på det,  råkar du inte har några tips angående nationalekonomi också? nybörjare även där. tänker att det är lika bra att lära sig det. 

tack för tipset - får jobba på det!

Spana också in:

Chibibbi:
önskar jag visste mer vad överlåningen och övervärderingen innebär för världens ekonomier.
Jag är knappast något utbildat proffs men tror resonemanger, i stora drag, går såhär:

Låga räntor för att stimulera ekonomier efter 2008 (trots krisens orsak) ->

Lån är billiga och traditionella sparformer ger låg avkastning (rentav negativt i form av avgifter o. dyl.) ->

Billiga pengar flödar in i börsen och investeringar ->

Värdet ökar med den tilltagande efterfrågan snarare än faktisk tillväxt ->

Risk för bubblor och tilltagande skulder utan proportionerlig stabil tillväxt för att betala igen lånet ->

Krasch / korrigering.

Vad är lösningen på detta? Jo:

Chibibbi:
när vi ändå är inne på det,  råkar du inte har några tips angående nationalekonomi också? nybörjare även där. tänker att det är lika bra att lära sig det.
Bara skolböcker som jag behöver :(