Aviseringar
Rensa alla

Aktie/fond/obligations-tråden - FAQ - Så gör du en bra investering


Ämnesstartare

Jag kan ju inte annat hurra över att ha investerat i Lundin Mining när aktien låg på 31kr. Vilket ryck det har varit den senaste månaden!!

Jag tippar att aktien tack vare stigande koppar-priser kommer gå över 60kr innan året är slut, med tanke på Tenke-avtalet de lyckades få igenom nere i Afrika.

Delårsrapport nu i veckan. Det ska bli spännande!

Gentlemannen:

Eller för att citera Warren Buffett

Har du själv något investerat?


   
SvaraCitera

Statslös:

Har du själv något investerat?

Ett par hundratusen. Ingen enorm summa men mer än vad de flesta i min ålder har skulle jag gissa på. Inga ärvda pengar då utan eget hoptjänade och förvaltade till tillväxt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Ett par hundratusen. Ingen enorm summa men mer än vad de flesta i min ålder har skulle jag gissa på. Inga ärvda pengar då utan eget hoptjänade och förvaltade till tillväxt.

Är uppe i samma just nu, fast jag började ifrån ett 4-siffrigt belopp för tre år sedan, istället för att jobba och spara ihop.

Är du själv aktiv eller följer du med både i med och motgång? Jag måste tips dig om en eventuell lite djupare rekyl (10%) de närmsta veckorna. Dow Jones och OMX indikerar på det. Senaste veckan var nog bara början. Många vinsthemtagningar i de större företagen nu! Lundin Mining är ett företag som jag tror kan dubbla upp sin aktiekurs på 1-2 år. Tips!


   
SvaraCitera

Statslös:

Är du själv aktiv eller följer du med både i med och motgång?

Jag följer de tips och råd som ges i The Intelligent Investor så gott jag kan och försöker hålla samma investeringsstrategier och investeringshorisont. Framförallt framförallt försöka jag hålla mig så mycket som möjligt till investerande och till så stor del som möjligt undvika spekulerande, även om jag brukar ha en liten del av mitt kapital i en så kallad lekpot, dvs som är mer spekulationsinriktad och därmed också betydligt större risker inblandade.

Det har visat sig mycket givande. Gick plus under 2008 trots finanskrisen och 2009 var mitt bästa år någonsin. Var 2010 slutar är för tidigt att avgöra än annat än att det ska mycket till för att det inte ska sluta ordentligt mycket på plus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Jag följer de tips och råd som ges i The Intelligent Investor så gott jag kan och försöker hålla samma investeringsstrategier och investeringshorisont.

Nu har jag inte läst The Intelligent Investor så jag kan inte säga så mycket om vad som står där. Men även om du har läst den och utgår ifrån den så utgår jag ifrån att du även sätter dig in företagen/länderna och utifrån deras siffror, kassaflöden, tillväxttakt, konsumtion osv och SPEKULERAR i hur framtiden kommer att gå. Eller?

Annars är det ju omöjligt att få en portfölj som går plus under en global finanskris. Så vida man inte har riktig tur och prickar tillväxtmarknaderna.


   
SvaraCitera

Statslös:

Men även om du har läst den och utgår ifrån den så utgår jag ifrån att du även sätter dig in företagen/länderna och utifrån deras siffror, kassaflöden, tillväxttakt, konsumtion osv

Givetvis, det är just sådant som den handlar om.

Statslös:

och SPEKULERAR i hur framtiden kommer att gå.

Mycket av tankarna kring att minska risken av spekulation till förmån för tryggheten av investering. Låt oss ta ett exempel på tex ett skogsföretag:
Säg att dess kurs står i 60 kr. Företaget är välskött, har inga stora skulder, har en god historik bakom sig med stabila utdelningar osv. Tittar man på företagets tillgångar, skogen så är den värd 80 kr per aktie. Dvs vi har ett företag som är värt mindre än dess tillgångar. Detta bör då långsiktigt bli en god affär förutsatt att då alla andra faktorer också ser bra ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Detta bör då långsiktigt bli en god affär förutsatt att då alla andra faktorer också ser bra ut.

Dock är det just sådant som är svårt att förutspå. Vad händer om skogsindustrierna runt om i världen ökar sin skövling och sänker priserna på marknaden? Du spekulerar ju om att marknaden kommer att se ut som den gör nu även framöver och att värdet på tillgångarna kommer vara som de är nu/stiga.

Lindin Mining är ju ett intressant investeringsobjekt just nu. Kopparpriserna ökar och ökar tack vare Kinas behov, och man har nyss fått avtal om 24% i världens största och relativt nyupptäckta koppargruva i Kongo. Men vad händer om något annat företag om 1-2 år hittar en koppargruva som är ännu större och såldedes sänker kopparpriserna? Eller om den geopolitiska situationen i och runt om Kongo förändras?

Som sagt, investera/spekulera.. det är två sidor av samma mynt. Du kan inte komma ifrån spekulation eftersom att det mesta om framtiden är just spekulationer om situationer som kommer bestå, eller om situationer som kan komma att förändras.

För att tydliggöra vill jag säga att jag håller med dig på det mesta. Gör man en sådan analys som du har gjort så gör man i de flesta fallen en bra affär och investering. Men samtidigt spekulerar man också mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här är ytterligare ett exempel på att om man sätter sig in i företag och intresserar sig så kan man göra stora vinster med små belopp.

För två dagar sedan gick jag in med 10 000kr i Taurus Energy efter att ha läst på mig om företaget och vad som är på gång. Idag köpte jag ytterligare för några tusen.

Depåutveckling

Observera att det här inte är i något syfte att skryta. Det är bara att visa vad man kan åstadkomma som småsparare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har sett många sånna här trådar, därför den blev klistrad eller?

Åtta:

eller vad säger du???:P:P.pP:PPPPp


   
SvaraCitera
Åtta

m3lis:

Har sett många sånna här trådar, därför den blev klistrad eller?

Nej, utan därför att det är en utmärkt samling information.


   
SvaraCitera

Statslös:

För två dagar sedan gick jag in med 10 000kr i Taurus Energy efter att ha läst på mig om företaget och vad som är på gång. Idag köpte jag ytterligare för några tusen.

Antar att du har sålt dem vid det här laget? När gick du ur :)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Antar att du har sålt dem vid det här laget? När gick du ur :)?

Jag sålde mina på 4,85. Om man får vara efterklok så skulle jag ha sålt när den var uppe på 5,40. Jag kommer troligtvis gå in i företaget igen när volymen har stabiliserats till normala nivåer. Att det sker vinsthemtagningar efter att kursen rusat flera hundra procent på några månader är helt naturligt. Men på sikt har Taurus ENORM potential.

SEKAB visar att Taurus Energys jäst fungerar i stor skala – Viktig milstolpe för framställning av etanol ur cellulosahaltiga råvaror.

SEKAB E-Technology och Taurus Energy har framgångsrikt genomfört en tre veckor lång utvärdering i industriell demoskala av Taurus Energys jäst. Jästen är specialutvecklad och kan till skillnad från normal jäst förutom sexkolssocker även jäsa femkolssocker. Taurus Energy och SEKAB ser detta som ett mycket viktigt steg på vägen mot kommersialisering av en process för framställning av etanol ur cellulosahaltiga råvaror.

​Taurus Pressmeddelande

Men just nu får jag nöja mig med en vinst på ca 19 000kr på en veckas handel[smile]

Den närmsta framtiden rekommenderar jag starkt företaget C-rad


   
SvaraCitera

Har funderat en del på att börja handla med valuta, missade dollaruppgången av ren feghet kombinerat med en förhoppning om ytterligare en tids nedgång. Men vad jag istället funderat på är Kinesiska yuan. Som bekant har Kina fast växelkurs mot dollarn, samtidigt vill USA Kina bör skriva upp värdet på valutan. Även om det inte är alltför troligt att Kina kommer att göra detta den närmsta tiden bör man väl ändå ha i åtanke att möjligheten att de kommer att hända finns. Därför bör man kunna spekulera i Kinas valuta utan risk.

Säg att man köper Yuan idag till fast växelkurs. I det ena fallet står kursen kvar och man kan sälja tillbaka till samma pris man köpte för. Men om nu Kina mot förmodan skulle släppa växelkursen fri eller skriva upp värdet bör Yuanen stiga och man har plötsligt gjort en vinst. Enligt detta resonemang kan man göra en möjlig vinst utan någon risk.

Jag förstår att detta inte kan stämma då det är alldeles för enkelt, men kan inte komma på vad som är fel. Så jag undrar helt enkelt, var i mitt resonemang brister det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Därför bör man kunna spekulera i Kinas valuta utan risk.

"Kina" och "utan risk" skulle jag personligen aldrig vilja koppla samman. Speciellt inte i tider när Nordkorea härjar vilt och krig står med halva foten inne i farstun.

Att Kina skulle skriva upp valutan inom närmsta tiden känns även det väldigt långt borta. De kommer inte skriva upp sin kurs under det pågående explosionsartade expansiva skede. Att släppa lös kursen är också något som, om det skulle bli aktuellt, ligger flera, flera år in i framtiden.

Även om du köper idag när Kina har fast växelkurs gentemot dollarn så har du ju fortfarande USD/SEK eller CNY/SEK-förhållandet kvar att tänka på. Den svenska kronan har gått väldigt bra jämfört med övriga valutor under finanskrisen. Det är mycket tack vare det som vi har klarat oss relativt bra jämfört med exempelvis EURO-medlemsländer.

Som jag har uppfattat det brister resonemanget i att du glömmer bort att Yuan och USD är rörliga gentemot andra valutor.

Rent tekniskt så ser det bra ut just nu om du vill göra en kortsiktig vinst. Nedan följer en förklaring.

1. Du ser övre linjen. Den markerar den generella trenden för topparna. Bryter vi igenom där linjen och kursen är för tillfället så är det fritt fall ner mot motstånden vid 0,9100 som du ser längs den horisontella linjen under. Om de motstånden bryts så är vi i en trend ner mot 0,8500

2. Du ser även volymen längst ner och kan själv relatera trenden. Ökad volym, stärkt krona.. minskad volym som just nu, försvagad krona.

Lycka till![smile]

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lite fler tips:

om man är ung och vill börja spara i aktier rekommenderar jag unga aktiesparare. mkt bra information.

deras bok "ung privatekonomi" är superbra.

för inspiration, kolla på "wall street warriors" timothy sykes typ coolaste coolingen i coolingbyrån

har varit på en föreläsning av tobias schildfat och fått hans bok http://minpengamaskin.se/om-boken/ som verkar vara väldigt bra.

sedan kan det nog vara smart att skaffa en fiktiv portfölj på tex di.se för att bevaka vissa aktier och se deras utveckling.

och investera regelbundet, då sprider man risken. 10-15 bolag i 5-6 branscher är det ultimata för att vara safe

kan kanske även tilläggas att de flesta som uttalar sig om aktier har en agenda [crazy] så man borde ta reda på så mkt info om företaget osv. själv

Statslös:

så kan man göra stora vinster med små belopp.

finns ngn riktigt bra miljonkarta över hur mkt och hur ofta man behöver investera och sedan efter vilken tid man borde vara uppe i 1 miljon


   
SvaraCitera