Aviseringar
Rensa alla

Aktier


Ämnesstartare

Har tänkt att investera på aktier. Några tips?

Är det inte smart att till exempel lägga några lax på Apple när dem släpper en ny mobil? Och sedan avsluta aktien efter en månad eller så


   
Citera

Du borde läsa lite om ämnet. Själv hade jag nog investerat aktier i Volvo, Intel och AMD.


   
SvaraCitera

Använd Avanza (lättast så). 
Håll dig uppdaterad och läs på nyhetssidor som skriver om aktier.
Lade lite på ett kanadensiskt cannabis företag förra året som gick rätt så bra.


   
SvaraCitera

Aktier och aktiefonder kan vara ett superklipp om man prickar rätt bland alla aktier och aktiefonder. East Capitals Rysslandsfond har ju gått lysande liksom de flesta Småbolagsfonder (ex Swedbank/Robur). Apple förväntas bli en av världens största förlorare och kan med lite otur gå samma väg som Nokia dvs tyna bort till i princip ingenting enl vissa börsproffs. Förklaringen är väldigt enkel - folk är inte lika pigga att vart och vartannat år köpa nya mobiler för 10K kronor när det inte är så många nyheter i dom förutom att de blivit LÅNGSAMMARE p gr av att de måste spara energi dvs batteriet måste räcka längre.


   
SvaraCitera

Malonexd: Har tänkt att investera på aktier. Några tips?

Rent allmänt, investera inte mer än du har råd att förlora och lägg inte alla ägg i samma korg (speciellt inte om du är ny till det hela)


   
SvaraCitera

Malonexd:
Har tänkt att investera på aktier. Några tips?

Är det inte smart att till exempel lägga några lax på Apple när dem släpper en ny mobil? Och sedan avsluta aktien efter en månad eller så

tror inte det är så smart... 
apple är ju bra företag men inte riktigt så det funkar väl?

jag har också tänkt investera men tänker mer det som är bra i framtiden typ elenergi och miljö. 


   
SvaraCitera

politisk realist:
Aktier och aktiefonder kan vara ett superklipp om man prickar rätt bland alla aktier och aktiefonder. East Capitals Rysslandsfond har ju gått lysande liksom de flesta Småbolagsfonder (ex Swedbank/Robur). Apple förväntas bli en av världens största förlorare och kan med lite otur gå samma väg som Nokia dvs tyna bort till i princip ingenting enl vissa börsproffs. Förklaringen är väldigt enkel - folk är inte lika pigga att vart och vartannat år köpa nya mobiler för 10K kronor när det inte är så många nyheter i dom förutom att de blivit LÅNGSAMMARE p gr av att de måste spara energi dvs batteriet måste räcka längre.

nu var det länge sen du skrev o mycket händer på börserna på 1 år. men småbolag har du helt rätt i 🙂 jag hade rysslandsfond när jag var liten och det var inte kul. man måste vara tålmodig 😛 jag brukar kolla vilka de bästa fonderna är under året och sen välja.


   
SvaraCitera

Malonexd:
Har tänkt att investera på aktier. Några tips?

Är det inte smart att till exempel lägga några lax på Apple när dem släpper en ny mobil? Och sedan avsluta aktien efter en månad eller så

Det beror på om du ska investera långsiktigt eller kortsiktigt. Det är alltid bra att investera långsiktigt, kortsiktigt är inte lika lätt. Just nu har börsen gått ner kraftigt och lärt fortsätta att göra så, det kan vara ett bra tillfälle om några månader kanske, att investera på börsen då aktierna är billiga.

Några bra aktier som jag har följt som det går bra för är: Mycronic, Softtronic(kanske felstavat), Novotek, Tele2 och Industrivärden med flera.
Min Pappa tycker att jag ska investera i Atlas Copco, Scandia m.f. men jag har inte följt dem så jag vet inte riktigt. JAg ska nog investera i dem snart.


   
SvaraCitera

Du kanske ska satsa på fonder istället? 🙂

Jag tycker fonder är enklare då man får massa aktier genom att köpa en enda fond.

https://parapedia.se/aktier-eller-fonder-vad-ar-bast-2020/


   
SvaraCitera

Det beror på om du vill långtidsinvestera, korttidsinvestera eller daytradea.

Personligen så långtidsinvesterar jagi några riktigt bra aktier. Mycronic har växt från ca 20kr per aktie för 7 år sen till närmare 170kr idag. Securitas lär bli en framtidsaktie. Axfood, Ica-gruppen, Astra Zeneca (dock extremt dyra aktier), Softtronic, Novotek m.f. Det är några aktier som jag har. Ica-gruppen är en bra långtidsinvestering, därifrån kommer man definitivt få utdelning på aktierna även om aktien i sig kanske inte utvecklas riktigt så väl som man kan önska men det är ändå en bra investering. JM kan vara ett bra alternativ då de är ett byggföretag som alltid kommer att ha jobb att göra. Att köpa aktier i Handelsbanken, SEB och i Avanza är en riktigt bra långtidsinvestering. Tesla verkar vara en framtida aktie men för att köpa en aktie får du vaska fram 2000 dollar men de verkar vara en aktie som är en väldigt god framtida investering.


   
SvaraCitera

Att börja med aktier är väldigt stressande när Bogdanoff tvillingarna kontrollerar världsekonomin. 

Trevlig-Snubbe: Tesla verkar vara en framtida aktie

Skulle säga tvärtom att Tesla är ett riktigt luftslott. Det är ett företag som är alltför beroende av hur Musks handlingar tolkas av omvärlden. 2020-talets IBM. 

Till TS. Försök inte slå/förutse marknaden. Satsa på globala fonder med stor spridning och långsiktig spridning så kommer du tjäna pengar. 


   
SvaraCitera

Axel_von_Färsen:
Skulle säga tvärtom att Tesla är ett riktigt luftslott. Det är ett företag som är alltför beroende av hur Musks handlingar tolkas av omvärlden. 2020-talets IBM.

Ja, det kan nog vara så. Andra företag börjar att producera elbilar också så Tesla får en hel del konkurrens. Dock gör Tesla inte bara elbilar, de gör mycket mer än så. De har faktiskt ett rymdprogram där de faktiskt har byggt och fått iväg en raket.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Rent allmänt, investera inte mer än du har råd att förlora och lägg inte alla ägg i samma korg (speciellt inte om du är ny till det hela)

Aktier har väl en betydligt större riskfaktor än vad aktiefonder har. I synnerhet de breda aktiefonderna som väl i princip är totalt omöjligt att förlora sina slantar i förutsatt att man investerar på lång tid dvs minst några år. Enskilda aktier är väl däremot en betydligt större riskfaktor. I synnerhet de mindre lite mer okända värdepappren.

politisk realist: East Capitals Rysslandsfond har ju gått lysande liksom de flesta Småbolagsfonder (ex Swedbank/Robur).

Sant, i synnerhet Rysslandsfonden på längre sikt trots att den backat i år med nästan 20%.

En fond som gått lysande i år och de senaste åren är Swedbank Robur Ny Teknik som bara i år har gått 50% upp.

swedbank-robur-ny-teknik.png


   
SvaraCitera

stoner: Aktier har väl en betydligt större riskfaktor än vad aktiefonder har. I synnerhet de breda aktiefonderna som väl i princip är totalt omöjligt att förlora sina slantar i förutsatt att man investerar på lång tid dvs minst några år. Enskilda aktier är väl däremot en betydligt större riskfaktor. I synnerhet de mindre lite mer okända värdepappren.

På lång sikt (5-10 år eller mer) är man väl mer eller mindre garanterad att gå plus, men även breda aktiefonder kan sjunka väldigt mycket i värde väldigt snabbt i händelse av en finanskris. Under finanskrisen 2008 hade man kunnat se sina investeringar halveras i värde på mindre än ett år.

Men ja, jag skulle ändå rekommendera en bred indexfond (exempelvis Sverige och/eller global). Däremot måste man vara beredd på riskerna om man ska investera, och vara beredd på att börskrascher kommer att komma förr eller senare. 

Även Swedbank Robur Ny Teknik, som du nämner, är en fond jag personligen tror mycket på. Återigen gäller dock att vara beredd på riskerna, fonden är väldigt koncentrerad på ett fåtal marknader vilket innebär högre risktagande. Jag skulle därför kompletterat den med exempelvis indexfond(er) eller liknande.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

På lång sikt (5-10 år eller mer) är man väl mer eller mindre garanterad att gå plus, men även breda aktiefonder kan sjunka väldigt mycket i värde väldigt snabbt i händelse av en finanskris. Under finanskrisen 2008 hade man kunnat se sina investeringar halveras i värde på mindre än ett år.

Men ja, jag skulle ändå rekommendera en bred indexfond (exempelvis Sverige och/eller global). Däremot måste man vara beredd på riskerna om man ska investera, och vara beredd på att börskrascher kommer att komma förr eller senare. 

Även Swedbank Robur Ny Teknik, som du nämner, är en fond jag personligen tror mycket på. Återigen gäller dock att vara beredd på riskerna, fonden är väldigt koncentrerad på ett fåtal marknader vilket innebär högre risktagande. Jag skulle därför kompletterat den med exempelvis indexfond(er) eller liknande.

Naturligtvis är inte den längd som TS nämner i sitt inledande inlägg...

Malonexd: Är det inte smart att till exempel lägga några lax på Apple när dem släpper en ny mobil? Och sedan avsluta aktien efter en månad eller så

...något att satsa på. Oavsett vad man har för uppfattning om Apple eller aktier rent allmänt. Utan jag håller med dig om att aktier i synnerhet och aktiefonder i allmänhet är avsedda för långsiktigt sparande. Åtminstone för oss som inte har så där väldig stor erfarenhet av varken branschen "penningplaceringar" och börsen i allmänhet.

Sedan kan man ju dra vissa slutsatser som någon gjorde på ett annat forum för några år sedan... mat, bostad och kläder måste alla ha varför dessa tre branscher rimligen borde gå hyfsat även i framtiden.
Om detta är sant vet jag inte men jag kan ju i vart fall hålla med om att rimligtvis borde inte livsmedels- och fastighetsbranschen tillhöra förlorarna.

Men visst är aktie- och fondinvesteringar ett bättre sätt att bli rik än alla jävla "spel och dobbel" som de gör reklam för i alla TV-kanaler idag. Där med största sannolikhet ALLA blir förlorare.   Tumme ned  Arg

Här kommer utvecklingen på Swedbank Rubor Småbolagsfond Sverige som PR nämner ovan om.

swedbank-rubor-smabolagsfond-sverige.png


   
SvaraCitera