Aviseringar
Rensa alla

akuthjälp efter snedtripp


Ämnesstartare

Jag behöver hjälp och det nu. I lördags begick jag det största misstaget i mitt liv och testade att röka på tillsammans med några nya vänner. Hade då druckit några öl och var lite smått påverkad. Kan tillägga att jag tidigare bara har druckit alkohol, inte ens cigaretter eller snus har jag hållit på mer med än "att testa".

Drog typ 3 halsbloss och kände direkt hur det började snurra men blev inte rädd. Gick in och satt mig med alla andra och de första 10 minuterna märkte jag ingenting speciellt. Kändes bara som att jag var lite mer trött än vanligt, samt lite fullare. Min kompis som också testade för första gången blev mer borta så ett tag tänkte jag att "jaha, verkar som att det slog mer för henne än för mig".

Efter några minuter hamnade jag utanför samtalet och det var då det hände. Jag försvann in i mig själv. Har känt det tidigare i nyktert tillstånd, alltså att man försvinner lite, känner sig onärvarande, men det brukar vara lätt att komma ifrån. Den här gången var det dock annorlunda och jag kunde verkligen inte komma tillbaka till verkligheten. Ju mer jag tänkte på det desto längre ifrån hamnade jag och desto räddare blev jag. Till slut fick jag panik och det är det värsta jag har varit med om i hela mitt liv. Visste inte om jag existerade och trodde att jag höll på att bli galen. Mitt hjärta slog sjukt fort och jag var SÅ JÄVLA RÄDD. Bad dom jag var med att ringa ambulans flera gånger men dom sa att dom hade koll på läget och gjorde det inte utan försökte prata med mig för att hjälpa mig. Jag hade världens behov av att snacka, tror det var mitt sätt att komma tillbaka till verkligheten. Efter 3 "ångesttoppar" och efter runt 2 h var jag "bra" igen och vågade gå och lägga mig.

Saken är den att det nu har gått 3 dagar (tisdag idag) och jag fortfarande inte känner mig helt återsälld. Känner mig fortfarande ofrånvarande ibland och både i söndags och igår var jag nära att få en till ångestattack. Igår jobbade jag och i slutet av dagen när jag var som mest trött och stod och gjorde en enformig sak kände jag den här känslan av att försvinna i mig själv igen och blev sådär äckligt rädd igen. Lyckades dock lugna ner mig någorlunda och ballade inte ur så totalt som jag gjorde i lördags.

Jag behöver hjälp!! Funderar på att ringa hem och berätta för mina föräldrar (bor i en annan stad) eventuellt ta kontakt med något sjukhus, men då kommer ju allt komma fram. Är så rädd att jag har "öppnat någon dörr" i mitt psyke som gör att jag kommer ha lättare att få panikångest. Har aldrig haft några som helst psykiska problem sedan innan och därför känns det SÅ SJUKT JÄVLA ONÖDIGT om jag skulle ha fått något nu efter det här. Alla säger åt mig att sluta noja men jag har svårt att inte göra det då det fortfarande känns som att jag har bomull i huvudet. Hjärtat slår dessutom lite extra fort på morgonen och när jag anstränger mig. Min största rädsla just nu är att jag aldrig ska komma tillbaka till verkligheten till hundra procent. Har sovit ganska mycket men tycker inte att det blivit så stor skillnad.

Behöver råd nu!! Har någon upplevt samma? Känner någon som upplevt det? Vad ska jag göra? Är det någon fara? Snälla hjälp mig!


   
Citera
Ämnesstartare

Om någon har något svar som kan hjälpa så skulle jag uppskatta det. Vad som helst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du borde lugna ner dig, traumatiska upplevelser tar väl alltid ett tag att smälta. Tänk inte på det i några dagar så ska du se att det går över, blir det värre efter det så kanske det kan börja vara värt att kolla upp. [confused]

Har aldrig lyckats må dåligt på cannabis, men de gånger jag sneat ur och haft helvetesresor på LSD, 2c-b m.m. har jag också mått rätt kefft i några dagar efteråt. Reflektera kring vad som händer och sluta oroa dig, så löser det sig säkert.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, jag antar att jag fortfarande är i något slags chocktillstånd. Blir rädd för mig själv när jag känner mig allmänt nere nu, sjukskrev mig från jobbet idag tillexempel. Är rädd att jag fått något permanent och att jag aldrig kommer komma ur min lilla bubbla. Skulle jag tänka mer på det här nu skulle jag förmodligen kunna återskapa en ångestattack. Känns som att det ligger så nära mig nu, men jag antar att det blir bättre med tiden.

Har du någon aning om hur lång tid det stannar i kroppen och fortfarande kan påverka mig psykiskt? Kan det hända att jag har det kvar fortfarande och att jag känner som jag gör därför (borta och hjärtklappning)? Eller är allt psykiskt? Hoppas inte det för det skulle kännas värre, som om jag inbillar mig allt och verkligen blivit galen. Det här hände natten till söndag. Är det normalt att jag känner som jag gör? Känner mig psykiskt trött, som om jag inte är här, men är inte fysiskt trött. Har du några tips på vad jag kan göra idag för att må bättre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

msofie:

Har du någon aning om hur lång tid det stannar i kroppen och fortfarande kan påverka mig psykiskt?

Metaboliterna kan stanna några veckor, men de är inaktiva. Hur länge de kan påverka dig? Några timmar från intag.

msofie:

Kan det hända att jag har det kvar fortfarande och att jag känner som jag gör därför (borta och hjärtklappning)? Eller är allt psykiskt?

Det är bara du. Lär ju bli värre om du går runt och tror att du är galen.

Edit: Testa att umgås med folk och distrahera dig med annat i några dagar. Att du mådde dåligt under ett cannabisrus och sedan återskapar känslan för dig själv ett tag efteråt betyder inte att det är något fel på dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för dina svar. Ska försöka att bara ignorera det nu, även fast jag innerst inne känner att det inte är inbillning. Låter det konstigt? Kan det vara för att jag är trött mentalt efter ångestattackerna?

Om någon annan har erfarenhet/råd får han/hon gärna skriva!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tar upp till tre veckor att återställas till 100% efter en rejäl fylla...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så med det menar du att jag kan känna mig lugn? Har du någon erfarenhet av det själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

msofie:

Så med det menar du att jag kan känna mig lugn? Har du någon erfarenhet av det själv?

Hur förväntar du dig att vi ska kunna veta hur just ditt psyke ser ut? Du kan antagligen känna dig lugn, men vi som inte vet vem du är kan väl omöjligen lova något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Hur förväntar du dig att vi ska kunna veta hur just ditt psyke ser ut? Du kan antagligen känna dig lugn, men vi som inte vet vem du är kan väl omöjligen lova något.

Det är klart att jag förstår att jag inte kan ta era svar som några expertutlåtanden. Vet att det kan vara olika från person till person men eftersom det här är den hjälp jag nu väljer att ta så försöker jag bara få ut något av den. Är lite av en kontrollmänniska och vill ha svar på vad som egentligen händer med mig. Tänker att om ni själv har upplevt det som jag beskriver, eller har vänner som varit i samma situation så kanske ni också vet hur det kan gå. Kanske inte går så för mig, men det är ett alternativ. Vill bara lugna ner mig själv nu. Känns som att det är steg ett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

msofie:

Är lite av en kontrollmänniska

Är nog det som orsakar mest problem för dig just nu. [y]

msofie:

Vill bara lugna ner mig själv nu. Känns som att det är steg ett.

Tror som sagt inte att det är några problem. Att du innerst inne vet att du triggat igång något större kan väl om något leda till större krångel, har du bestämt dig redan för att du fått en psykos lär du väl börja må dåligt på riktigt över det. Lugna ner dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är rätt vanligt att efter en panikångestattack själv locka fram liknande känslor igen. Vare sig du tagit droger eller inte.
Akta dig för att applicera känslan på olika saker i vardagen, det kan bli svårt att ta sig ur det då.
Distrahera dig med något avslappnande eller roligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår. Så det som spökar nu är egentligen inte någon eftersläng av drogen utan eftersläng av panikångesten? Ju fler dagar jag klarar mig utan att den här attacken kommer tillbaka, minimeras risken för att den verkligen kommer tillbaka då också eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

msofie:

Så det som spökar nu är egentligen inte någon eftersläng av drogen utan eftersläng av panikångesten?

Alltså, hela det där området med hur cannabis är relaterat till psykiska men är rätt hazy. Generellt sett är cb en himla harmlös drog och risken för att du ska ha en latent psykos liggandes som triggas igång av den är rätt liten. Mycket troligare är att den upplevelse du hade fick dig att börja stressa upp dig över panikångesten igen och kanske återuppleva en del av de problemen, på samma sätt som om något traumatiskt i nyktert tillstånd hade kunnat innebära samma sak.

msofie:

Ju fler dagar jag klarar mig utan att den här attacken kommer tillbaka, minimeras risken för att den verkligen kommer tillbaka då också eller?

Vet inte hur det ser ut med risk-statistiken, men låter du det gå ett tag utan att något händer skulle jag inte oroa mig om jag var du. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

msofie:

Så det som spökar nu är egentligen inte någon eftersläng av drogen utan eftersläng av panikångesten?

Jag vet väldigt lite om droger men det kan mycket väl vara så ja. Du har blivit traumatiserad.

msofie:

Ju fler dagar jag klarar mig utan att den här attacken kommer tillbaka, minimeras risken för att den verkligen kommer tillbaka då också eller?

Kanske, jag antar att du blir lugnare och säkrare ju längre tid du slipper en attack och därför inte frammanar den lika lätt.


   
SvaraCitera