Aviseringar
Rensa alla

akutpsyk


Ämnesstartare

vad händer om man kommer in där?
erfarenheter?


   
Citera

Beror på varför man tas in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Beror på varför man tas in.

depression,
självmordsbenägen


   
SvaraCitera

asleep:

depression,
självmordsbenägen

Men om det är akutpsyk måste det ju vara i en akutsituation som man läggs in. Vill ha ett exempel på en sån situation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kommer in där.. akutpsyk finns som ett 24/7 psyk. om du ringer dit får du prata med någon. om du är för dåligt skick kommer du väll få läggas in, men tror prio nr 1 är att lugna ner dig och hitta en långsiktig lösning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Vill ha ett exempel på en sån situation.

det är alltså inte akut om X är självmordsbenägen? vad är akut?

Lounge fact:

kommer in där.. akutpsyk finns som ett 24/7 psyk. om du ringer dit får du prata med någon. om du är för dåligt skick kommer du väll få läggas in, men tror prio nr 1 är att lugna ner dig och hitta en långsiktig lösning.

ja, vet detta. men tänkte mer rent konkret. ifall skolsköterskan kommer dit med en, man har gråter osv. vad gör de för att lugna ned? medicin? samtal? får man ligga ned någonstans? man har ju den där obehagliga bilden av att det är överdrivet mkt bältesläggning på akutpsyk, sprutor och liknande, vilket gör tanken på att hamna där läskig.


   
SvaraCitera

asleep:

det är alltså inte akut om X är självmordsbenägen? vad är akut?

Har inte hundra procent koll, men det finns ju akutpsyk där man läggs in på en gång utan utredning eller eller så pga fara för sitt liv eller dyl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asleep:

osv.

alltså, om du kommer dit får du väll prata med någon. om du anses vara en stor fara för dig själv komemr du säkert få läggas in, men detta är ju inget permanent, de kommer antagligen hjälp dig få mera regelbunden kontakt med typ psyk.. eller vad nu som kan tänkas behövas. du kan säkert få lugnande eller liknande om det kan tänka sig behövas.

det kommer inte ske bältesläggning om du inte är en fara för någon annan :S

vad jag förstår så verkar du tro att akutpsyk står för någon långvarig inläggning, vilket det inte gör.. det är som ett fack man hamnar på om man anses vara en fara för sig själv/andra/inte kan ta hand om sig själv i väntan på annan behandling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får piller och sedan prata massa när man blir med kontaktbar, sedan görs det väl någon form av utredning om huruvida man behöver läggas in på psykavdelningen eller om man får åka hem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan jämföra det med akuten på ett sjukhus. Man kommer dit akut men man är ju bara kvar där tills de avgjort vart du skall härnäst.


   
SvaraCitera

Om du hamnar där så är det nog för det bästa [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får prata med en läkare och en annan person (skötare/psykolog/whatever, listade aldrig ut riktigt vilket). De bedömer (eventuellt tillsammans med dig) om du behöver läggas in för dygnet runt-vård eller om du behöver mediciner. Vad som händer sedan beror lite på vad de kommer fram till.

Skulle man komma in akut med ett maniskt skov eller en kraftig psykos antar jag att annorlunda saker sker.


   
SvaraCitera
Pardon

Jag blev tvångseskorterad av polis dit efter ett psykiskt sammanbrott. Du läggs alltid in (nästan) åtminstone över natten. De visiterar dig...bokstavligen...jag fick inte ens ha mina hörlurar till mobilen för de trodde jag skulle hänga mig i dem. Så jag fick demonstrera hur jävla omöjligt det var. Nån tjock kärring kommer in mitt på natten och frågar hur jag mår "nejmen jag ligger på akutpsyken, jag mår helt jävla underbart", du får inte gå in på muggen själv utan någon måste följa med dig,...kort sagt är det ett helvete fyllt med idioter

Men kort sagt behandlar det dig som om du skulle ta självmord vid första bästa tillfälle. Beroende på situationen får du diverse mediciner. Sen ligger man där tills de tycker att du är tillräckligt frisk i huvudet för att få gå hem, sen blir det bup-besök 4-5 gånger i veckan och dylikt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pardon:

Nån tjock kärring kommer in mitt på natten och frågar hur jag mår "nejmen jag ligger på akutpsyken, jag mår helt jävla underbart"...kort sagt är det ett helvete fyllt med idioter

Du verkar ju inte direkt vara helt öppen för hjälp, hur då mår behöver inte betyda att du ska svara att du mår bra, utan i vilken pass grad du mår dåligt.


   
SvaraCitera
Pardon

Lounge fact:

Du verkar ju inte direkt vara helt öppen för hjälp, hur då mår behöver inte betyda att du ska svara att du mår bra, utan i vilken pass grad du mår dåligt.

Med tanke på att jag inte sovit på över en vecka och hade fått lite hjälp på traven att somna, så ska hon väcka mig 2 timmar senare och inte fan kunde jag sova sen...klart som fan jag blir irriterad. för övrigt är det där ett avslutat kapitel i mitt liv


   
SvaraCitera