Feberyra:
Om man endast är intresserad av att snygga till Sveriges placering i nästa PISA-undersökning så fungerar det säkert att göra som du föreslår, men för de människor som därmed nekas en chans att leva ett drägligt liv och åtminstone få en grundläggande utbildning är det ju mindre kul. Målet borde förstås vara att öka utbildningsspridningen och utbildningsnivån globalt sett, vilket knappast uppnås genom att utsatta människor i fattiga länder som är helt renons på både utbildningstradition och fungerande skolväsen (tänk Somalia) nekas en chans att tillgodogöra sig en grundläggande utbildning i rika och stabila länder; det torde tvärtom resultera i att situationen försämras ytterligare. Problemet är inte och har aldrig varit att Sverige tar emot ett visst antal flyktingar, utan snarare att andra länder inte tar sitt ansvar - och det gäller både de korrupta regimerna som styr de länder dessa människor flyr ifrån och de rika och stabila länder som inte gör tillräckligt för att förbättra deras situation.
Misstänker i och för sig att du inte kunde bry dig mindre om hur det går för människor i extremt fattiga och/eller konflikt- och krigshärjade länder, men det kanske bara är mina fördomar som talar?
Jag är intresserad av att i första hand skapa ett tryggt och välfungerande samhälle för samtliga svenska medborgare, oavsett vilken bakgrund människor har. Grunden till att ett mångetniskt samhälle ska vara fungerande är att det finns en sammanhållning och en gemenskap. När invandringen är för stor klarar samhällets naturliga integrering inte av att få in de nya människorna i samhället och istället skapas utanförskapsområden och splittring i samhället. Denna splittring syns både vad gäller fientlighet mellan grupper, skolresultat, arbetslöshet, trygghet, brottslighet och dessutom i direkta kostnader.
För att skolan ska fungera kan vi inte årligen ta in massvis med underpresterande och resurskrävande elever samtidigt som vi redan idag har massvis med elever som behöver hjälp. Resultatet blir, som weeaboo va inne på, att välpresterande elever flyr dessa skolor samtidigt som lågpresterande invandrarelever samlas i samma skolor, vilket försämrar skolresultaten för dessa elever ännu mer och dessutom bara leder till mer utanförskap. I det stora hela blir det ännu sämre resultat och ännu större kostnader för det svenska samhället. Lösningen är verkligen inte att tvinga svenska elever att gå i invandrartäta otrygga mångkulturella skolor med låga resultat, att överhuvudtaget föreslå något sådant är nästan direkt inhumant mot våra elever. Lösningen är naturligtvis att se till att vi kan ta emot så många människor vi klarar av att integrera in i vårt samhälle. Vi måste minska invandringen. Det säger sig självt att skolresultaten blir lidande för alla parter i en klass där en stor majoritet är nytillkomna lågpresterande elever.
När det gäller flyktingpolitiken och biståndspolitik i stort så måste fokuset ligga på katastrofhjälp och i längden att länderna bygger upp sina egna fungerande samhällen. Hela världens skolelever med låg kvalité på sin utbildning kan varken komma till Europa eller framförallt inte till Sverige. Hela världens flyktingar kan definitivt inte komma till Sverige eller Europa. Det ruinerar våra länder och det är ingen hållbar lösning i framtiden.
Sedan så är det naturligtvis så att jag prioriterar Sveriges välmående framför andra länders välmående, jag är nationalist. Första prioritet är att göra Sverige till ett så tryggt och välmående land som möjligt, och då är det första jag konstaterar att vi inte kan göra det med dagens invandringspolitik. Sedan får man i andra hand se hur man istället kan hjälpa människor runt om i världen utan invandringen och då är det faktiskt så att vi exempelvis kan hjälpa fler flyktingar genom bistånd än vad gör genom invandring. Jag bryr mig otroligt mycket över ifall människor lider runt om i världen och jag tycker att vi absolut ska göra allt vi kan, men det får inte gå ut över vårt egna lands välmående.