Aviseringar
Rensa alla

Ålder - mentalt. Varför då så viktigt?


Ämnesstartare

Tänker mig att man kan identifiera sig med en fysisk ålder & en mental. Vissa som flytt från krig, kommer hit med felaktiga personnr - samtidigt som de inte vet hur gamla de är, identifierar de sig med den åldern de får när de kommer hit. Oavsett om de känner sig som 10 år äldre eller 10 år yngre så dras de med sin åldersgrupp osv.

jag tänker mig att det enda som kan ge dem en ledtråd till ungefär hur gamla de är, är deras fysiska tillstånd. men även det är individuellt och bestäms - till stor del - av livserfarenheter, miljön och gener.

Så nu till frågan... Varför tror ni åldern är så viktig när det egentligen handlar om "den mentala åldern" - alltså den åldern man identifierar sig med? Syftar främst på kärleksrelationer... för alla sådana behöver inte handla om äktenskap och fortplantning (för det kan påverkas av åldern).

Vet att åldern anses vara viktig för att man, i olika åldrar, befinner sig i olika delar av livet - håller på med olika saker osv. - men är det den enda anledningen (bortsett från den Biologiska/fysiska) till att för stor åldersskillnad mellan två förälskade personer är tabu?


   
Citera
Ämnesstartare

Den biologiska aspekten du beskriver, tillsammans med miljöfaktorer, innebär ju att den generella mognaden skiljer, vilket gör förhållandet ojämlikt om åldersskillnaden är stor och den ena i relation är mycket ung.  Ju äldre båda är, desto mindre roll spelar det ju.


   
SvaraCitera

Intressant, så då finns det alltså inget sätt på medicinsk väg att räkna ut hur gammal någon är mer exakt? År är jävligt konstigt att räkna egentligen, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: Nej, även pga. (att):

människor gillar att leka moralens väktare. tror det handlar om ytliga anledningar samt att folk gillar att se sig själva som någon typ av helgon som "minsann vet bättre".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Den biologiska aspekten du beskriver, tillsammans med miljöfaktorer, innebär ju att den generella mognaden skiljer, vilket gör förhållandet ojämlikt om åldersskillnaden är stor och den ena i relation är mycket ung.

Ja, alltså, om du läser om mitt sista stycke märker du att det du påpekade ovan var en upprepning av det jag redan konstaterat..

Och ja, men fortfarande... Vilken ålder ska man komma upp till tills att det inte ska spela någon roll? 25 åring med 60 åring? Det finns ju vissa oskrivna regler/gränser
och vad beror dem på? Varför kan vi inte acceptera/förstå att en annan person attraheras av en person som är mycket äldre (lr vice versa)- varför är det norm att tycka det är Konstigt?

Kan det vara för att vi lärt oss det? Hur har vi då lärt oss det? Filmer, "koder"? Förslag? Diskutera.

feministfittan: År är jävligt konstigt att räkna egentligen,

aa, det med... sitter jag, hela livet, i ett rum (eller "bor under en sten") utvecklas inte hjärnan på samma sätt/normalt

vrf är det mer normalt att förälska sig i ngn som är lika gammal som en än med någon som kompletterar t.ex. ens sexualitet och/eller syn på livet?
samtidigt som sex är så himla viktigt & säljer 

subhuman girl: ytliga anledningar

Ytliga anledningar... Är det fortfarande ytligt om en 30 åring vill vara med en 50+are?

sexuellt = ytligt? lr menar du ytligt som att framstå som ngt eller se det vackra i någon - utseendemässigt/visuellt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: Ja, alltså, om du läser om mitt sista stycke märker du att det du påpekade ovan var en upprepning av det jag redan konstaterat..

Det var inte helt tydligt att du inkluderade den biologiska bäringen på den mentala förmågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: Ja, den enda

tkr det är sjklart (tror*) att det grundar sig i att vår åldern kännetecknar 1) mognad och 2) erfarenhet 
att det återspeglats i film/teater och i "kodspråk" (ej helt rätt ordval) är bara ett par påföljder av det naturliga som blivit norm.

precis som att heteronormen grundar sig i naturliga Preferenser

erkänner. startade mest tråden för att se om ni håller med mig & om inte, vrf? hoppas på riktigt bra svar som motbevisar min hypotes & övertygar mig om ett & annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det var inte helt tydligt att du inkluderade den biologiska bäringen på den mentala förmågan.

finmatta:  man, i olika åldrar, befinner sig i olika delar av livet - håller på med olika saker osv. - men är det den enda anledningen (bortsett från den Biologiska/fysiska) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: finmatta:  man, i olika åldrar, befinner sig i olika delar av livet - håller på med olika saker osv. - men är det den enda anledningen (bortsett från den Biologiska/fysiska)

Ja, jag sa att det inte var helt tydligt, sedan kanske du tänkte så, gjorde du det är det ju inget att prata om.

Just att män inte ska vara med yngre kvinnor är ju en relativt ny företeelse och ett paradigmskifte eftersom det senare förut var norm, på grund av livslängd och kvinnans ställning som kuttersmycke, i vilket fall hon inte betraktades som en jämlik partner i alla fall och då lika gärna kunde vara i åldern hon ansågs som snyggast och fertilast. I modernare tid, när feminismen vunnit mark, drar sådant beteende tankarna till den typ av förmyndarskap och maktobalans som vi anser ha lämnat bakom oss. Vad gäller omvänt förhållande, med en äldre kvinna, är det ironiskt nog samma normer som förut vilka fastnat, då det anses "osedligt" och desperat för en kvinna att ha en yngre man, samtidigt som underställningen för mannen ifråga ses som omanlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Ja, jag sa att det inte var helt tydligt, sedan kanske du tänkte så, gjorde du det är det ju inget att prata om.

Hur är det otydligt om det står tydligt? Då är det ju du som missade det.. & blir fel om du påstår att jag var otydlig förslag på hur det kunde vara tydligare?

Nachac: Vad gäller omvänt förhållande, med en äldre kvinna, är det ironiskt nog samma normer som förut vilka fastnat, då det anses "osedligt" och desperat för en kvinna att ha en yngre man, samtidigt som underställningen för mannen ifråga ses som omanlig.

rent förenklat KÄNNER jag såhär:
Män "ska vara" stora och starka, kvinnor ska vara beroende av dem. det gör att det blir mer naturligt att kvinnor "är" mindre självständiga & behöver en stor, stark man (=erfaren, vis, mogen).

Jag tror faktiskt det mesta grundar sig i den idén. och även i det att kvinnan ska tillfredsställa mannen behov - exvis. genom att vara så vacker som möjligt. fin hud=skönhet. ung=fin hud.

När man tänker på en äldre kvinna som är tsmns med en yngre man gäller samma sak. killen bör se bra ut. man tänker sig sällan att killen är en finnig, överviktig datornörd som knappt klarar sig i sociala sammanhang. medan det är mer vanligt att en "ful" tjej dras till en mogen, stark man osv. för han behöver beskydda ngn och hon behöver ngn som beskyddar henne


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: rent förenklat KÄNNER jag såhär:
Män "ska vara" stora och starka, kvinnor ska vara beroende av dem. det gör att det blir mer naturligt att kvinnor "är" mindre självständiga & behöver en stor, stark man (=erfaren, vis, mogen).

Och detta var i princip vad jag skrev, om vi ska hålla på så. Du adderade något du ansåg var otydligt, precis som jag gjorde. Det enda biologiska du nämnde var yttre karaktäristika och förmåga till fortplantning, då är det relativt otydligt att du i en parentes med "biologiska/fysiska" menar något utöver detta. Kan vi lämna det nu.

finmatta:

Hur är det otydligt om det står tydligt? Då är det ju du som missade det.. & blir fel om du påstår att jag var otydlig förslag på hur det kunde vara tydligare?
rent förenklat KÄNNER jag såhär:
Män "ska vara" stora och starka, kvinnor ska vara beroende av dem. det gör att det blir mer naturligt att kvinnor "är" mindre självständiga & behöver en stor, stark man (=erfaren, vis, mogen).

Jag tror faktiskt det mesta grundar sig i den idén. och även i det att kvinnan ska tillfredsställa mannen behov - exvis. genom att vara så vacker som möjligt. fin hud=skönhet. ung=fin hud.

När man tänker på en äldre kvinna som är tsmns med en yngre man gäller samma sak. killen bör se bra ut. man tänker sig sällan att killen är en finnig, överviktig datornörd som knappt klarar sig i sociala sammanhang. medan det är mer vanligt att en "ful" tjej dras till en mogen, stark man osv. för han behöver beskydda ngn och hon behöver ngn som beskyddar henne

Och nu skrev du i princip samma sak som jag skrev, med skillnaden att du missade den historiska bakgrunden och aspekten att viss ytlighet och sexuellt driv hos en kvinna är "fult", varför en kvinna med en yngre kille tittas snett på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Och detta var i princip vad jag skrev, om vi ska hålla på så. Du adderade något du ansåg var otydligt, precis som jag gjorde. Det enda biologiska du nämnde var yttre karaktäristika och förmåga till fortplantning, då är det relativt otydligt att du i en parentes med "biologiska/fysiska" menar något utöver detta. Kan vi lämna det nu.
Och nu skrev du i princip samma sak som jag skrev, med skillnaden att du missade den historiska bakgrunden och aspekten att viss ytlighet och sexuellt driv hos en kvinna är "fult", varför en kvinna med en yngre kille tittas snett på.

lädte ej allt noggrant, drf upprepade jag kanske. har ej glasögonen på mig... Tog risken att upprepa & glömde skriva "var det det du menade?" 
bra att vi är överens iaf

men fick iaf, av att surrläsa, uppfattningne av att du beskrev normerna i samhället. jag beskrev mer var de kmr ifrån..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: Ytliga anledningar... Är det fortfarande ytligt om en 30 åring vill vara med en 50+are?

sexuellt = ytligt? lr menar du ytligt som att framstå som ngt eller se det vackra i någon - utseendemässigt/visuellt?

jag menar att folk tabubelägger åldersskillnader av ytliga anledningar, så som att man tycker att det "ser fel ut" eller att exempelvis en 16-åring inte "bör" tända på en 30-åring och vice versa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: lädte ej allt noggrant, drf upprepade jag kanske.

Precis efter att ha anklagat mig för närmast exakt samma sak.

finmatta: jag beskrev mer var de kmr ifrån..

Var ju detta du inte gjorde. Jag skrev hur de var idag och deras bakgrund och du upprepade ett brottstycke med andra ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte att åldern spelar någon roll. Men när man är ung är man sårbar, och risken är stor att man får dåligt inflytande eller utnyttjas av äldre. Därför måste man vara noggrann så att den äldre ger bra inflytande osv.


   
SvaraCitera