Aviseringar
Rensa alla

Aldrig haft sexlust? Vad göra?


Ämnesstartare

shatter:

ja, det är sant. Men det finns en hel del framförallt homosexuella som inte accepterar sin sexualitet, alltså inte vill vara det. tror problemet är din läggning. 

Tror inte det är min läggning. Läggning handlar väl om vad man tänder på, inte på vad man inte tänder på. Även asexuella kan ju vara kåta. Om en människa inte kan bli kåt eller har någon sexlust så är det ju uppenbarligen något som är helt fel? Om de sen väljer att inte göra något åt det eller dylikt så är det ju upp till de. Eller om de bestämmer sig för att inte tända på någon osv. Det är ju så att jag försöker varje dag och jag vill verkligen! Så knappast en läggning som hindrar mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

flashback är allid hjälpsamt också  https://www.flashback.org/t1992484  eller a finns andra i din situation iaf,kan vara en tröst kanske :/

Tyvärr finns det ju inte andra då det är min tråd XD haha! Men bra försök 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

Välkommen att skriva till asexuell@gmail.com om du vill prata. 
Emilianen: När upptäckte du din asexualitet?
Miku Westerholm: Det var mer att jag upptäckte andras sexualitet. Som ungt barn (upp till 14) förväntades jag inte ha något sexuellt begär eller intresse (även om barn visst kan ha det, men det accepteras inte/förväntas inte). Så mina jämnåriga kamrater dolde det så jag var ovetandes. Sedan när jag var 14 kom det smygande från lärare lite antydningar om att vi nu (helt plötsligt) var intresserade av sex, hade sexlust samt blev sexuellt attraherade. Och det blev mindre smygande och mer uttalat rakt ut, men för mig hade inget förändrats så jag förstod ingenting.
Jag har alltså aldrig trott mig vara sexuell.
I gymnasiet blev det ännu konstigare när det i den nya klassen fanns flera som hade aktiva sexliv och tyckte att det var självklart och förväntat. I högstadiet hade bara en i min klass antytt att hen hade ett sexliv och nu var det, bara efter en sommar, helt normalt samt förväntat. Jättekonstigt! 

bara ett exempel som känns relevant till dig. här har du mer 🙂 http://www.dn.se/livsstil/hur-kanns-det-att-vara-asexuell/

Bådeoch: Hej! Tack för chansen att ställa frågor, min gäller definitionen av sexualitet, finns det sociala extatiska uttryck som man som asexuell kan få fysisk och kanske sexuell njutning av (som t ex dans eller god mat)? Av det jag läst hittills verkar mycket vara centrerat kring asexualitet kontra samlag, men hur är det med kringliggande sexuell stimulans, vad händer med definitionen asexuell då?
Miku Westerholm:

Hej! Jag fick googla på extatiska uttryck men förstår tyvärr fortfarande inte vad du menar med det, men jag skall försöka svara på frågan ändå. Jag är negativ till att likställa sex med samlag, jag tänker att sex är mycket större än så och kan innefatta allt möjligt.

Jag brukar säga att asexuella inte känner sexuell attraktion och/eller inte vill inkludera andra i sitt sexliv. En person som är asexuell kan fortfarande ha könsorgan som kan stimuleras, även om det är mycket olika hur intressant det är för olika personer. Men självstimulering av könsorganen betyder inte att du vill att någon annan är med. Som tidigare sagt kan också vissa asexuella tänka sig att ha sex och vissa kan t.o.m. tycka att det är trevligt, men de blir inte sexuellt attraherade av andra och de kanske inte själva känner ett sug efter sexet.
Fysisk njutning är ju ett väldigt brett begrepp och förmågan att känna det har ingenting med asexualitet att göra.

^ Där har du ett exempel.. "Fysisk njutning är ju ett väldigt brett begrepp och förmågan att känna det har ingenting med asexualitet att göra."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta stämmer även in på mig -->  http://sv.wikipedia.org/wiki/Avtrubbad_affekt


   
SvaraCitera

Verkligillusion:

Tror inte det är min läggning. Läggning handlar väl om vad man tänder på, inte på vad man inte tänder på. Även asexuella kan ju vara kåta. Om en människa inte kan bli kåt eller har någon sexlust så är det ju uppenbarligen något som är helt fel? Om de sen väljer att inte göra något åt det eller dylikt så är det ju upp till de. Eller om de bestämmer sig för att inte tända på någon osv. Det är ju så att jag försöker varje dag och jag vill verkligen! Så knappast en läggning som hindrar mig.

inte alla, det varierar från person till person. Asexuella väljer inte att inte ha någon sexlust. de har den helt enkelt inte bara. 

Verkligillusion:

Tyvärr finns det ju inte andra då det är min tråd XD haha! Men bra försök 😉

tyckte väl att jag kände igen det Rodnar hitta en annan också, men det kanske är oxå är du?  https://www.flashback.org/t2076577   

Verkligillusion: "Fysisk njutning är ju ett väldigt brett begrepp och förmågan att känna det har ingenting med asexualitet att göra."

mmm :/  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3940&artikel=5676169


   
SvaraCitera

Verkligillusion:
Detta stämmer även in på mig -->  http://sv.wikipedia.org/wiki/Avtrubbad_affekt

allt eller bara delar av det? Läste om nåt liknande idag under min psykologi lektion faktiskt. Det jag skulle rekomendera är allt träffa en psykolog eller psykiatriker, det kan vara så att du har en diagnos för problemet verkar ligga mentalt med tanke på att läkare inte har hittat ngt fysiskt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

inte alla, det varierar från person till person. Asexuella väljer inte att inte ha någon sexlust. de har den helt enkelt inte bara. 

tyckte väl att jag kände igen det Rodnar hitta en annan också, men det kanske är oxå är du?  https://www.flashback.org/t2076577   

mmm :/  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3940&artikel=5676169

Det där är faktiskt inte jag, haha! Hmm, ska kolla på länken på sveriges radio då ^^ Dock har du ju fel i att de inte har sexlust. De har ju sexlust och kan onanera och tycka det är trevligt och skönt, däremot så känner de inte behovet att göra det med någon annan eller känner inte sig attraherade av  något av könen, varken sitt eget eller det motsatta. I så fall, om det hade varit så för mig, hade jag kunnat acceptera det. För då är jag ju som jag är, jag är inte intresserad av något av det och då kan jag acceptera det som en blank läggning så att säga. Men nu har jag ju ingen lust heller till mig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

allt eller bara delar av det? Läste om nåt liknande idag under min psykologi lektion faktiskt. Det jag skulle rekomendera är allt träffa en psykolog eller psykiatriker, det kan vara så att du har en diagnos för problemet verkar ligga mentalt med tanke på att läkare inte har hittat ngt fysiskt 

Jag har ju en psykolog och en läkare ja. Dock får man ju tid var 3e månad om man har tur och trots jag tagit upp mina sexuella problem flera gånger så händer det ingenting. De gör verkligen ingenting. De tycker bara jag ska äta massa onödiga mediciner för andra problem som är mycket mindre. T ex för min diagnos som bipolär, får dock knappt några svängningar längre, är nästan aldrig manisk numera och dessutom är jag tyvärr inte deprimerad heller. Längtar efter att bli deprimerad så jag i alla fall får känna någonting alls. Lite därför jag slutat med tabletterna också, för att det hindrar mig från att kunna bli det. Har ju även haft vissa psykoser  och även fått tabletter mot de, men till och med psykoserna är ju fan bättre än att ha det såhär, även om de ofta är rätt obehagliga och skrämmande :C
Så vad rekommenderar du att jag säger exakt till min psykolog/läkare?

Tror att allt av det stämde förresten. (edit)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:
mmm :/  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3940&artikel=5676169

Jag blir mest irriterad och sur när jag hör sånt här. För ingen verkar ha det lika illa som mig. Lyssnade precis på detta programmet. Det verkar ju som den killen bara inte kan behålla ståndet eller dylikt och tappar kåtheten när han försöker ha sex eller något.. Men han har ju det och det fungerar väl tills han blir nervös eller något antar jag. Att det är det som är hans problem. Mitt är ju att jag aldrig blir det.. Så ja, det var annorlunda.. :C


   
SvaraCitera

Verkligillusion:

Okej, så du hade en gång i tiden, alltså precis i början av puberteten sexlust och kunde känna njutning, men numera går det inte alls? Och nu är du också runt 20+? Så hur löste du problemet, eller har du fortfarande noll sexlust och inte kan njuta alls?
Dock har jag ju inte ens varit där, att det fungerat när jag var yngre, utan det har alltid varit på samma sätt och det har till och med blivit sämre..
Några tips på vad jag kan göra?

Återkommer när jag har en dator tillgänglig (otympligt med mobil) 


   
SvaraCitera

Verkligillusion:

Det där är faktiskt inte jag, haha! Hmm, ska kolla på länken på sveriges radio då ^^ Dock har du ju fel i att de inte har sexlust. De har ju sexlust och kan onanera och tycka det är trevligt och skönt, däremot så känner de inte behovet att göra det med någon annan eller känner inte sig attraherade av  något av könen, varken sitt eget eller det motsatta. I så fall, om det hade varit så för mig, hade jag kunnat acceptera det. För då är jag ju som jag är, jag är inte intresserad av något av det och då kan jag acceptera det som en blank läggning så att säga. Men nu har jag ju ingen lust heller till mig själv.

inte alla, det varierar, vissa blir helt enkelt aldrig kåta, som han på sr, men snubben som svara lyssna inte på frågan vilket jag fann irriterande-.- 

Verkligillusion:

Jag har ju en psykolog och en läkare ja. Dock får man ju tid var 3e månad om man har tur och trots jag tagit upp mina sexuella problem flera gånger så händer det ingenting. De gör verkligen ingenting. De tycker bara jag ska äta massa onödiga mediciner för andra problem som är mycket mindre. T ex för min diagnos som bipolär, får dock knappt några svängningar längre, är nästan aldrig manisk numera och dessutom är jag tyvärr inte deprimerad heller. Längtar efter att bli deprimerad så jag i alla fall får känna någonting alls. Lite därför jag slutat med tabletterna också, för att det hindrar mig från att kunna bli det. Har ju även haft vissa psykoser  och även fått tabletter mot de, men till och med psykoserna är ju fan bättre än att ha det såhär, även om de ofta är rätt obehagliga och skrämmande :C
Så vad rekommenderar du att jag säger exakt till min psykolog/läkare?

Tror att allt av det stämde förresten. (edit)

då kanske du inte är asexuell trots allt utan har nåt mentalt som hindrar... jag tror nog att din läkare och psykolog inte riktigt vet vad dem ska göra. Hur länge har du haft dina diagnoser? Jag tänker att det sexuella borde ha funkat innan du blev sjuk om du var frisk tidigare alltså, men så är ju inte fallet, fast kan bero på din mentala ohälsa. Jag förstår det 🙁 käka du prozac då eller? usch vad jobbigt :'( är ganska underligt att de inte har hittat ngt eller gett dig någon typ av förklaring, jag ser det som om att de helt enkelt inte vet. 
Förklara hur det ligger till och vilken effekt det har på dig personligen och nämn också att du tror att det är mentalt så att din psykolog inte skickar tillbaks dig till läkaren eller så att läkaren inte kollar fysiken igen, fast det skulle ifs inte skada att kolla igen, men med tanke på budget och så skulle de säkert inte göra det ändå...


   
SvaraCitera

Verkligillusion:

Jag blir mest irriterad och sur när jag hör sånt här. För ingen verkar ha det lika illa som mig. Lyssnade precis på detta programmet. Det verkar ju som den killen bara inte kan behålla ståndet eller dylikt och tappar kåtheten när han försöker ha sex eller något.. Men han har ju det och det fungerar väl tills han blir nervös eller något antar jag. Att det är det som är hans problem. Mitt är ju att jag aldrig blir det.. Så ja, det var annorlunda.. :C

det var snubben som svara som fick det att låta så, killen som fråga sa att han hade problem att bli kåt. han sa att inte har någon kåtdrift men skulle vilja ha det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Återkommer när jag har en dator tillgänglig (otympligt med mobil) 

Det blir bra, gör så!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

inte alla, det varierar, vissa blir helt enkelt aldrig kåta, som han på sr, men snubben som svara lyssna inte på frågan vilket jag fann irriterande-.- 

då kanske du inte är asexuell trots allt utan har nåt mentalt som hindrar... jag tror nog att din läkare och psykolog inte riktigt vet vad dem ska göra. Hur länge har du haft dina diagnoser? Jag tänker att det sexuella borde ha funkat innan du blev sjuk om du var frisk tidigare alltså, men så är ju inte fallet, fast kan bero på din mentala ohälsa. Jag förstår det 🙁 käka du prozac då eller? usch vad jobbigt :'( är ganska underligt att de inte har hittat ngt eller gett dig någon typ av förklaring, jag ser det som om att de helt enkelt inte vet. 
Förklara hur det ligger till och vilken effekt det har på dig personligen och nämn också att du tror att det är mentalt så att din psykolog inte skickar tillbaks dig till läkaren eller så att läkaren inte kollar fysiken igen, fast det skulle ifs inte skada att kolla igen, men med tanke på budget och så skulle de säkert inte göra det ändå...

Jo, det var verkligen irriterande. De verkar ju bara svara och hjälpa de som de "kan" och det som är enkelt. Typ ge självklara tips.
Ja exakt, det är ju antagligen något mentalt som hindrar. Frågan är ju bara vad? Jag fick ju min bipolära när jag var runt 13, dock tog jag ju inte upp det sexuella redan då, men jag hade ju lika mycket problem då med det, det vill säga samma. Jo exakt, det sexuella borde ju fungerat som barn i så fall, då även barn har lustar. Nä, käkade litum, har dock käkat allt möjligt mot psykoser, manier, depressioner och dylikt, dock är jag medicinfri just nu och varit det rätt länge, så det är ju inte medicinerna som kan ha förstört något, då det varken fungerar nu eller innan jag ens började med medicinerna.
Jo, men vad kan de göra, hjärnröntgen kanske?
Det som dock är lite märkligt är att när jag haft en psykos har jag haft något som typ varit som kåthet, känt lite njutning och så, men det är ju endast i psykoserna. Och då har det varit behagligt men ännu mera obehagligt och jag har inte vågat göra något för jag trott jag ska dö mer eller mindre. 
Så frågan är ju, vad är skillnaden på när jag är nu och inte känner någonting? (Anohedoni typ) och när jag är psykotisk?
Dopaminet höjs vet jag? Kan det vara så "enkelt" att jag har en dopaminbrist? Och behöver något som höjer det? T ex amfetamin eller dylikt? (Finns ju medicinsk sådan).


   
SvaraCitera
Satrid

Verkligillusion: Dock så skulle det ju ha fungerat från första början, innan jag ens kom in på dessa tankar, eller hur? Om det nu skulle vara att jag nu tänker för mycket? Så det är ju inte tankar som kommer först och problemet sen, utan det är ju problemet som skapar tankarna, inte sant? Avslappnad känner jag mig ganska i alla fall, är ju inte så att jag går runt och spänner mig och oroar mig, utan bara det att jag har vetskapen nu att det aldrig går. Thats it. Även om jag försöker som om det skulle gå, men det funkar inte.. Jo, men spelar ju ingen roll om jag kallas för asexuell eller alibaba, det är ju fortfarande ett lika jobbigt och stort PROBLEM, right? Dock borde jag inte vara just asexuell, då det är ett problem för mig och något jag vill få bukt med, right?

jag förstår att du är frustrerad, jag förstår det. Jag kan ingenting om sådant här. Försöker bara hjälpa till med den lilla lilla vetskapen jag har, du kanske inte tänder på tjejer? Har du testat olika saker eller bara traditionellt sex (Man och kvinna)?  Har du någon sexfantasi? Detta är skitsvårt att relatera till. Men jag försöker verkligen, om du fick din bipolära diagnos när du var 13 betyder det att du har tagit mediciner sen du var 13? Kan det inte ha något med det tro? Jag tappade min sexlust jättemycket när jag åt antidepp.


   
SvaraCitera