Aviseringar
Rensa alla

alkohol + alvedon?


Ämnesstartare

Har hört att det är farligt att blanda alkohol med alvedon!

men är det farligt att ta en alvedon morgonen efter fyllan?


   
Citera

Jag tror inte att det är så farligt om du inte överdoserar. Men så bra för levern kan det ju knappast vara.


   
SvaraCitera

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta i alla fall det aldrig det när du dricker - det kan vara dödande. Tror helst inte man ska ta det förrän alkoholen är helt ute ur kroppen


   
SvaraCitera

saaaaraaaah:

Har hört att det är farligt att blanda alkohol med alvedon!

men är det farligt att ta en alvedon morgonen efter fyllan?

De jag pratat med brukar ta Ipren istället, eftersom det inte innehåller paracetamol, som är anledningen till att man inte ska kombinera det med alkohol.

Är det någon speciell anledning till att du tänkt på just Alvedon? Eller skulle Ipren kunna fungera också? Isåfall röstar jag för Ipren!


   
SvaraCitera

saaaaraaaah:

Har hört att det är farligt att blanda alkohol med alvedon!

men är det farligt att ta en alvedon morgonen efter fyllan?

Jag har hört att den verksamma substansen i alvedon som fungerar dåligt med alkohol är borttagen och att man ska kunna äta alvedon och samtidigt kunna dricka. Jag vet inte om det är sant så för säkerhets skull kan du ju prova andra tabletter till exempel Ipren eller Ibumetin.


   
SvaraCitera

Står väl på paketet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag brukar inte ta det innan eller under tiden jag dricker, men dagen efter tar jag det om det krävs även om det är smartare att ta Ipren om du har :p har iaf inte hittills dött av alvedon dan efter [wink]


   
SvaraCitera

Jag trodde att det var läkemedel med acetylsalicylsyra och inte paracetamol som var dåliga att blanda med alkohol? Men, fråga på apoteket eller ring läkemedelsrådgivningen om du behöver veta nu.


   
SvaraCitera

Jag har aldrig brytt mig, har jag fått huvudvärk eller något när jag har haft alkohol i blodet så har jag tagit alvedon och treo och allt mäjligt utan att bry mig. Har aldrig haft några problem.


   
SvaraCitera

Paracetamol är ett väldigt giftigt ämne. Det låter inte som det är så farligt, det är ju receptfritt på apoteket. Men tillsammans med alkohol krävs inte många tabletter för att levern ska ta ordentligt med stryk. Anledningen till att paracetamol inte skall tas tillsammans med alkohol är att det krävs färre antal tabletter för att få kraftiga leverskador. Och dessa leverskador kan, om inte motgift ges i tid, bli så allvarliga att den enda möjliga behandling som finns är en levertransplantation. Ta det försiktigt med alkohol och paracetamol!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera