Aviseringar
Rensa alla

Alkoholberoende, eller?


Ämnesstartare

Jomen hejsan alla, jag fyllde 13 för typ 2 å halv månader sedan och just på min födelsedag så började jag dricka för första gången. Alltså jag drack 4 brukar öl på raken + några glas sprit. Jag tog det ifrån mina föräldrar å de märkte inget (antar jag). Men sedan dess har jag druckit nästan varje dag med mina kompisar. Alltså hur ska man säga? Tycker inte att jag är beroende på nån sätt. Och alkohol får mig på humör typ hela tiden. Fast problemet är att jag är  rädd för att jag ska blir beroende av alkohol. Jag kan liksom inte slutar. Blir nästan full vartenda gång.....
Så vad ska jag göra för att komma ifrån alkoholen? det är sjukt svårt att släppa Förvirrad


   
Citera
Ämnesstartare

Du börjar bli (om du inte redan är) beroende. Kan du inte sluta är det ett beroende. 

För att undvika alkohol behöver du undvika situationer där du automatiskt dricker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:
Du börjar bli (om du inte redan är) beroende. Kan du inte sluta är det ett beroende. 

För att undvika alkohol behöver du undvika situationer där du automatiskt dricker.

Det händer hela tiden ju. Så fort jag ser en flaska så ta jag den direkt. Liksom yeah jag är beroende kan man säga. Kan ju aldrig säga nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

underbarapastan02: Det händer hela tiden ju. Så fort jag ser en flaska så ta jag den direkt. Liksom yeah jag är beroende kan man säga. Kan ju aldrig säga nej

 Ledsen Jag tycker att du bör ta kontakt med skolans kurator, sjuksyster eller vem du har tillgänglig inom vården. Det vore också bra om du kunde prata med dina föräldrar om det. Det är svårt att göra något själv åt det, man behöver hjälp utifrån.


   
SvaraCitera
reben

därför gäller det att undvika att sätta sig i de situationerna. är naturligtvis väldigt svårt då man vill umgås med sina vänner, men om du på allvar är orolig för din hälsa osv måste du försöka ta det steget. har du några andra kompisar som inte dricker varje kväll? försök umgås med dem istället isf.

är du väldigt orolig borde du kanske ta kontakt med vård på något vis. citat från umo.se ( http://www.umo.se/Tobak-alkohol-droger/Alkohol/Alkoholberoende/ ):

"Om du funderar över ditt eget eller någon annans drickande eller vill veta vilken hjälp som finns, kan du kontakta en ungdomsmottagning eller vårdcentral. Om du vill vara anonym kan du ringa till någon av de stödorganisationer som finns eller till Alkohollinjen."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben: har du några andra kompisar som inte dricker varje kväll? försök umgås med dem istället isf.

+1 Det här var ett bra tips tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå på ett AA möte.

EDIT: Kommer väl bli bannad igen nu men om man är med i leken får man leken tåla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trollol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HAHAHHAHA 

MarcusKing:
Gå på ett AA möte.

EDIT: Kommer väl bli bannad igen nu men om man är med i leken får man leken tåla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

underbarapastan02:
HAHAHHAHA 

De tog bort det jag skrev först...


   
SvaraCitera
Arnie

Jag är 17 och är precis som dig och började också i den åldern skillnaden är att man dricker mer nu. Nu jag kan tex dra en platta öl på en helg och en flaska vodka utan problem! 
Jag skulle säga kör hårt och lev livet! Mitt motto varje helg
Supa Knulla Röka!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AHHAHAHAH, go for it ! vilken jävla snubbe du är dåe
Men vill också göra så . Men alkohol förstör hela mitt fotbolls "karriär " så ah you know what I mean

Arnie:
Jag är 17 och är precis som dig och började också i den åldern skillnaden är att man dricker mer nu. Nu jag kan tex dra en platta öl på en helg och en flaska vodka utan problem! 
Jag skulle säga kör hårt och lev livet! Mitt motto varje helg
Supa Knulla Röka!


   
SvaraCitera