Aviseringar
Rensa alla

Alkoholism - var går gränsen?


Gifted:

Den är från Islay, så ja.

sjysst.


   
SvaraCitera

Gifted:

Ja, det är verkligen sant.

Men du kan nog dricka ett glas whiskey eller så på kvällen utan att oroa dig. Faran är när det blir ett beroende, när du måste ha den där whiskeyn. [smile]


   
SvaraCitera

XMinGrönaLampaÄrDödX:

fullt medveten


   
SvaraCitera

Missbruk blir det när man går och längtar efter ruset och därför har en alltför hög frekvens eller mängd i sitt drickande. Man använder drogen fel, helt enkelt.


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Faran är när det blir ett beroende, när du måste ha den där whiskeyn.

Ja. Heh, köpte den och en flaska alkoholfritt vin på systemet, och de bad inte om leg. Kanske inte är något en person under 20 skulle försöka köpa...


   
SvaraCitera

får man delirium tremens nær man slutar dricka ær man alkis.
imo


   
SvaraCitera

Om jag utgår från mig själv, så händer det ofta att jag dricker ensam. Ibland några öl, ibland en flaska whiskey.
Är jag alkoholist? nej.
Det är svårt att besvara din fråga eftersom alkoholism beror på mer än hur mycket eller ofta man dricker. Det har med psyket att göra och är upp till varje person hur mycket dom känner att dom kan klara att dricka och ändå sköta sin vardag.

Personligen så dricker jag definitivt för mycket, men jag kan fortfarande kontrollera det och anser mig därför inte alkoholist. Ifall jag skulle bli alkoholist så skulle det inte bero på något fysiskt beroende (för det har jag redan) utan på att något annat hände i mitt liv som gjorde att jag inte kunde sluta dricka.


   
SvaraCitera

sable:

Ifall jag skulle bli alkoholist så skulle det inte bero på något fysiskt beroende (för det har jag redan)

då är du alkis ja. Förbered dig för delirium![cheers]


   
SvaraCitera

sable:

Ifall jag skulle bli alkoholist så skulle det inte bero på något fysiskt beroende (för det har jag redan) utan på att något annat hände i mitt liv som gjorde att jag inte kunde sluta dricka

Du vill alltså inte sluta dricka fastän du har utvecklat ett fysiskt beroende. Du verkar inte dum så jag antar att du är medveten om hur mycket du sliter på kroppen och hur illa ute du med stor sannolikhet kommer vara inom en snar framtid. T.ex. hjärnskador, leverskador och derlirium tremens (vilken ofta har döden som följd) Så varför vill du inte sluta om du tror att du fortfarande har den psykiska kraften för att bryta det?


   
SvaraCitera

Gifted:

2) Dricka på krogen/förfest med kompisar flera dagar i veckan

Inte ett bra beteende iaf.

Och när du skriver "en vardag" och "en helg", menar du varje helg och varje vardag eller en dag i veckan? Jag menar, jag kan ta mig en grogg åtminstone två gånger i veckan när jag kommer hem och är trött, och jag är inte alkis än (även om jag ska ta två nyktra veckor nu för att bli av med vanan).


   
SvaraCitera
Gifted
Ämnesstartare

Stringburka:

Jag menar, jag kan ta mig en grogg åtminstone två gånger i veckan när jag kommer hem och är trött, och jag är inte alkis än

Precis, det var väl något sådant jag ville komma fram till...


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera