Aviseringar
Rensa alla

Alkoholist, hur hjälper man?


Ämnesstartare

Hej,

Jo jag undrar om det är någon som vet vad man kan göra för att hjäpa en alkoholist, ska man slänga spritflaskor eller strunta i det? Ska man konfrontera eller förvärrar det bara situationen och drickandet? m.m..

Om det är någon som vet så svara gärna! ...och för er som tycker att det är kul att skämta, så gör inte det här.


   
Citera

Hittar du alkohol ska du kasta den, för alkoholistens bästa, och tänk då på att hälla ut alkoholen ur flaksorna o så och inte bara kasta det direkt.

Bor du tillsammans med alkoholisten se till att det absolut inte finns någon alkohol i hemmet, det betyder att även du (om ni nu bor i samma hus) måste hålla dig nykter.

Försök att stötta alkoholisten, du kan inte förändra han/hon men du kan hjälpa och stötta. Försök att finnas där, försök att hålla han/hon syselsatt, hitta på saker så att han/hon slipper tänka på alkoholen.

Är denna person medveten om att han/hon dricker för mkt? om inte, försök då förklara för denna personen att han/hon dricker för mkt, utan att inse sina problem kommer man aldrig ifrån dom.


   
SvaraCitera

Är det en smygare?


   
SvaraCitera

Inte för att jag egentligen har någon kunskap på området, men det är förmodligen lättare att förneka att man har problem om alla omkring en låtsas som ingenting. Sedan så lär det knappast uppskattas eller bemötas med en trevlig och tacksam reaktion, men det är en annan sak.


   
SvaraCitera

en till grymt viktig sak jag kom på!

sätt gränser och håll dom.
tex, har du sagt till den här pesonen att är han/hon inte får vara i din lägenhet (detta är bara ett exempel) när han/hon är onykter får du inte låta honom/henne vara där om han/hon är onykter.
Säger du en sak och sen inte håller det låter du alkoholisten fortsätta, du säger ungefär att det är ok för alkoholisten att fortsätta dricka.


   
SvaraCitera

Det är svårt att stoppa en alkohlist från att dricka.


   
SvaraCitera

annpeta:

Det är svårt att stoppa en alkohlist från att dricka.

men det går.
Det är helt och hållet upp till alkoholisten själv att ta steget att sluta, men som anhörig till en alkoholist kan man hjälpa och stötta för att alkoholisten ska kunna ta det beslutet.


   
SvaraCitera

minimojen:

Det är helt och hållet upp till alkoholisten själv att ta steget att sluta, men som anhörig till en alkoholist kan man hjälpa och stötta för att alkoholisten ska kunna ta det beslutet.

Det är sant.[tard]


   
SvaraCitera

villskämtavillskämtavillskämtavillskämta [chocked]


   
SvaraCitera

minimojen:

Bor du tillsammans med alkoholisten se till att det absolut inte finns någon alkohol i hemmet, det betyder att även du (om ni nu bor i samma hus) måste hålla dig nykter.

Bor man under samma tak och slänger iväg alkoholen kanske personen blir elak istället, om den fungerar på det sättet. Då faller man ju själv offer, mer än innan...


   
SvaraCitera

Bluff:

Bor man under samma tak och slänger iväg alkoholen kanske personen blir elak istället, om den fungerar på det sättet. Då faller man ju själv offer, mer än innan...

Jag förstår hur du menar, men trotts om det skulle vara så att du faller som mer offer än innan måste du kunna våga ta alkoholen ifrån personen.
Det är också en sån där grej att man måste hålla det man säger, man kan inte ta bort alkoholen en gång o sen aldrig igen, tar di ifrån alkoholisten sin alkohol en gång måste du fortsätta göra det för att säga att det är inte ok att du köper nytt.

Sen är det ju olika stor riskfaktor på det där, vissa alkoholister har ju förstört sig själva så pass mkt att dom faktiskt kan bli sjuka och dö om dom dricker, då är det ett ännu större krav att man tar ifrån denna personen alkoholen.


   
SvaraCitera

Det är ju jävligt individuellt, men jag har själv varit lite smått alkoholiserad ( inget större problem, påverkade aldrig någon annan) och många i min närhet har varit och är också alkoholister. Min erfarenhet är att man givetvis själv måste inse att det är ett problem och man måste vilja sluta själv.

De jag känner som har slutat efter ett tyngre missbruk har oftast gjort det efter en omvälvande händelse såsom ett dödsfall, invalidisering eller total utblottning...

Man måste inse att det är ett problem och det kräver ofta stora händelser...Inte så mycket man kan göra för att påverka, mer än att vara närvarande och vara snäll, inte få några jävla utbrott och gapa och skrika det gör bara saker och ting värre...

Givetvis också aldrig vara full när alkisen är närvarande, det är jävligt störande...


   
SvaraCitera

Inte ett skit.


   
SvaraCitera

Jag tror inte man kan hjälpa en alkholist att sluta dricka, jag tror att bara dem kan hjälpa sig själva och genom ta itu med det "riktiga" problemet, alltså anledningen till varför dem började dricka från första början.


   
SvaraCitera

Pepparkaksgubbe:

Jag tror inte man kan hjälpa en alkholist att sluta dricka, jag tror att bara dem kan hjälpa sig själva och genom ta itu med det "riktiga" problemet, alltså anledningen till varför dem började dricka från första början.

minimojen:

Det är helt och hållet upp till alkoholisten själv att ta steget att sluta, men som anhörig till en alkoholist kan man hjälpa och stötta för att alkoholisten ska kunna ta det beslutet.


   
SvaraCitera