Aviseringar
Rensa alla

Alkoholist


Ämnesstartare

Tjena! 
Jag har funderat mycket på hur mycket och ofta en normal ungdom i åldrarna 15-16 år dricker. Anledningen till att jag undrar är för att jag mest umgås med äldre som dricker varje helg, så även jag. Det blir riktigt hårt supande minst en dag i veckan, ofta två, mer om det är lov och liknande. På veckodagarna är det inte ovanligt alls att jag tar mig en öl eller två. Så här har det varit sedan jag var kanske 13-14 år. Jag känner mig inte som en alkoholist på något sätt men det är ett kul ämne att diskutera. Jag undrar alltså, Hur ofta dricker ni och/eller era vänner? Ligger jag i någon sorts riskzon för att bli alkoholist?

Endast seriösa svarar! Vill inte få ännu en tråd förstörd av forumtroll.


   
Citera
Ämnesstartare

Drack inte alls när jag var i den åldern, var dock med både jämngamla och äldre kompisar när de drack.

Är arton nu, dricker väldigt sällan och har aldrig druckit "ordentligt". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker förövrigt det låter som mycket.

Mina kompisar går väl ut kanske två till fyra gånger i veckan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan ev. vara i riskzoonen ja.
Det är dock inte mängden alkohol som avgör ifall man är alkoholist eller inte, utan hur man dricker: så länge det inte påverkar din vardag och så länge du klarar av att sköta jobb/skola, social kontakt och så vidare så äre chill. 
Tycker du ska vara uppmärksam på hur du hanterar alkohol/avsaknaden av det, men det gäller samtliga människor och samtliga berusningsmedel iofs - ett missbruk som upptäcks snabbt är enklare att hantera och ta sig ur. 

Drack också väldigt mycket när jag var 13-17. Drack betydligt mycket mer då än vad jag gör nu (19 år). För mig var alkoholen ett problem och den verkade även som inkörsport till andra berusningsmedel som jag hade (har) betydligt svårare att hantera.
Kände allt oftare att jag inte klarade av att upprätthålla relationer och började skolka väldigt frekvent under flera års tid.
Fick ett jävligt obehagligt wake-up-call och sedan var jag helt nykter i ett halvår innan jag började berusa mig igen (men på ett hälsosammare sätt).
Numera tycker jag att jag håller det på en hanterbar och lagom nivå. Är dock jävligt noga med att reflektera över mitt intag eftersom jag vet att jag har lätt för att utveckla missbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Drack inte en enda droppe för ens jag var 18-19 någon gång. Med undantag för en skidsemester när jag var runt 10 år. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

drack ganska mycket förut.. nästan aldrig längre=(
började i nian o då var jag väl 14. drack inte så ofta men väldigt mycket på engång dom gångerna.


   
SvaraCitera

Jag dricker väl någon gång i månaden. Mest för att jag är arbetslös och vill spara på det lilla bidrag jag får.

Dock är båda mina föräldrar alkoholister dessvärre. Farsan häver i sig ett sexpack eller två starkisar på en vardag. Morsan konsumerar runt en liter vin om dagen. Tråkigt men sant.


   
SvaraCitera