Aviseringar
Rensa alla

Alla barn under 18 ska få gratis medicin


Ämnesstartare

barnlakemedel-br.jpg
Bild tagen från: dagensmedicin.se

Nu har regeringen tillsammans med Vänsterpartiet gjort upp i budgetförhandlingarna om att alla barn under 18 ska få gratis medicin från och med 1 juli 2015. 

Alla barn ska få den medicin de behöver, det ska inte styras av föräldrarnas inkomster, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson (V).

Satsningen kostar 410 miljoner kronor och ska finansieras med höjda inkomstskatter för personer som tjänar över 50 000 kronor i månaden.

Vad tycker ni om denna reform? 


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

Zymba: Dåligt för att:

Jag tycker alla skall betala, för det är något hela landet drar nytta av.

Men att barn alltid ska ha tillgång till medicin är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra. Barn är ju vår framtid och ska inte sparas in på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Jag tycker alla skall betala, för det är något hela landet drar nytta av.

ja let's låta folk med redan låg inkomst få betala mer så att de som redan har kan torka sig i arslet med ytterligare några sedlar det var ett bra förslag som empatismurfarna hoppar meterhögt av


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: ja let's låta folk med redan låg inkomst få betala mer så att de som redan har kan torka sig i arslet med ytterligare några sedlar det var ett bra förslag som empatismurfarna hoppar meterhögt av

Skatt betalas i procentsatser, så de som tjänar mer betalar redan en större summa. Det tycker jag låter rättvist.Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra, men dyrt, men bra och dåligt pga aa  dyrt :/ är för tho


   
SvaraCitera
reben

bra om föräldern oxo är sjuk
kan väl va bra vilket som iof

är d fortf så att alla i hushållet under 18 har samma högkostnadsskydd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är jätteför! Tycker inte barns hälsa ska vara beroende av deras föräldrars socioekonomiska situation. Det är en fin investering som jag tror och hoppas att folk förstår är viktig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
bra om föräldern oxo är sjuk
kan väl va bra vilket som iof

är d fortf så att alla i hushållet under 18 har samma högkostnadsskydd?

Tror högkostnadsskyddet ska slopas enl. SVT (står så i artikeln som länkas i trådstarten) 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 Jaaaaa!!! Älskar Sverige just nu. 


   
SvaraCitera
reben

Zymba:

Tror högkostnadsskyddet ska slopas enl. SVT (står så i artikeln som länkas i trådstarten) 

ah ja

d va mer en sidofråga men lite otydligt iof. kom att tänka på d apropå d här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är kluven fortfarande 

förstår mig på de som känner sig straffbeskattade. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Skatt betalas i procentsatser, så de som tjänar mer betalar redan en större summa. Det tycker jag låter rättvist.Tumme upp

fast du tycker ju att skatten ska höjas ännu mer för låginkomsttagare om du tycker att alla ska stå för denna kostnad då de ju redan betalar skatt som går till en massa annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
jag är kluven fortfarande 

förstår mig på de som känner sig straffbeskattade. 

hellre att folk känner så än att barn får välja mellan medicin och vinterstövlar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fast du tycker ju att skatten ska höjas ännu mer för låginkomsttagare om du tycker att alla ska stå för denna kostnad då de ju redan betalar skatt som går till en massa annat

Ja, jag tycker skatten skall vara samma för alla, oavsett vem du är, sån är jag.
Ju mindre du tjänar desto mindre betalar du, ju mer du tjänar desto mer betalar du. Det är därför man använder procentsatser vettuBlink


   
SvaraCitera