Aviseringar
Rensa alla

Alla människor lika mycket värda? Bullshit


Ämnesstartare

Vet du vad det innebär att säga att alla människor är lika mycket värda? Det innebär att oavsett hur många goda gärningar du gör och oavsett hur mycket gott du gör för andra, oavsett hur mycket du hjälper människor så är du fortfarande precis en lika bra människa som Hitler. Eftersom alla människor i grunden är lika värda, så kan inte våra handlingar definiera vilka vi är och därför spelar det ingen roll om du gör bra saker, eller dåliga saker. För alla är ju lika mycket värda. Och att mata de hemlösa är precis samma sak som att begå 20 stycken våld'täckter, för alla är lika mycket värda.

Du ska inte tro att du är ett dugg annorlunda från Hitler, eller Fritzl, eller hagamannen. Är du en bra människa, är Hitler en bra människa också. Det är vad konceptet av vad lika mycket värda innebär. Jag tror inte på att alla människor är lika mycket värda, och det gör fan inte du heller.


   
Citera

När man säger att alla människor är lika värda menar man inte det bokstavligen. Du vet precis vad man menar. 


   
SvaraCitera

Hybris att gå runt och bestämma värde på folk o grejer..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:
När man säger att alla människor är lika värda menar man inte det bokstavligen. Du vet precis vad man menar. 

- En arg blatte talar


   
SvaraCitera
mynona

Människor är principielt sett lika mycket värda och samhället bör ha det som princip och förhållning för att inte förvandlas till ett dåligt sådant. Personligt värde är något annat. Folk är alltid olika mycket värda inför individer, men inför samhället bör de principiellt ha samma värde


   
SvaraCitera

Pundarjävel: att mata de hemlösa är precis samma sak som att begå 20 stycken våld'täckter, för alla är lika mycket värda

Nja fast här anser jag inte att du längre pratar om alla människors lika värde, utan om värdet på enskilda individers handlingar. Att mata hemlösa är inte samma sak som att begå 20 våldtäkter, nej.

Hjärta


   
SvaraCitera

Alla människor är lika efterblivna. Ta det personligt


   
SvaraCitera

Ingen tror på detta egentligen.  Det är bara en  tumregel för att minska rasism.


   
SvaraCitera

du anser att lika bra och lika värda är synonymer?


   
SvaraCitera

Pundarjävel:
Vet du vad det innebär att säga att alla människor är lika mycket värda? Det innebär att oavsett hur många goda gärningar du gör och oavsett hur mycket gott du gör för andra, oavsett hur mycket du hjälper människor så är du fortfarande precis en lika bra människa som Hitler. Eftersom alla människor i grunden är lika värda, så kan inte våra handlingar definiera vilka vi är och därför spelar det ingen roll om du gör bra saker, eller dåliga saker. För alla är ju lika mycket värda. Och att mata de hemlösa är precis samma sak som att begå 20 stycken våld'täckter, för alla är lika mycket värda.

Du ska inte tro att du är ett dugg annorlunda från Hitler, eller Fritzl, eller hagamannen. Är du en bra människa, är Hitler en bra människa också. Det är vad konceptet av vad lika mycket värda innebär. Jag tror inte på att alla människor är lika mycket värda, och det gör fan inte du heller.

Vi tänker likadant på denna punkt. Bra skrivet också! Tumme upp


   
SvaraCitera

Du har missuppfattat det där med att vara lika mycket värd som människa.

Att man har ett värde som människa är en sak, att man gör gott/ont är något helt annat.

Det man gör, och inte gör, definierar vem du är.
Om du mördar någon så är du en mördare.
Om du räddar någon är du en räddare.

Ditt värde som människa minskar eller ökar inte för att du gör gott/ont, det har alltid samma värde. Men sättet som andra ser på dig med tanke på att du gör diverse saker är något helt annat.


   
SvaraCitera

Rent universellt sett är alla människor lika mycket värda, noll, precis som en sten eller en myra. För att något ska kunna ha ett värde behöver det finnas någon som aktivt värderar ett objekt. Det är alltså en smaksak. I övrigt håller jag med Mynona.


   
SvaraCitera

Spelar väl ingen roll...
Jag tycker att jag är en av de snällaste men det finns folk som skulle kunna putta ned mig för ett stup för att rädda någon annan. Har väl ingenting med mitt värde att göra och om det har det - att de tkr jag är mindre värd - så handlar det bara om åsikter... Och åsikter avgör fortfarande inte mitt riktiga värde.

Du finns för att din pappa fick orgasm, precis som att Hitler fanns för att hans pappa fick orgasm.
Ett liv=ett liv. Orka diskutera vidareGalen


   
SvaraCitera

Allt är relativt också. Ansåg Hitler att han begick onda handlingar? Om vi utgår från att gott och ont inte finns som begrepp applicerbara på allmänheten, vad är värde då?


   
SvaraCitera

Nä, varken biologiskt för vår arts överlevnad eller i samhället. 


   
SvaraCitera