Aviseringar
Rensa alla

Alla med social fobi - Kolla hit!


Ämnesstartare

Modestmouse_: Har du svårt att göra dig förstådd? Alltså att personer du pratar med har svårt att förstå vad du menar när du t.ex ska förklara någonting.

Ja. Just talet är mitt största komplex. Med nya människor behöver jag ofta "ta sats" när jag ska säga någonting. Det blir väldigt hämmat och onaturligt. Orden fastnar i halsen, kommer ut fel, är för tysta etc. Mitt uttal är inte det bästa, för den delen, vilket gör att jag undviker eller måste omformulera vissa grejer.

Modestmouse_: Sen undrar jag också om du ofta får upprepa dig när du pratar?

Typ alltid.


   
SvaraCitera

Schism:

Ja. Just talet är mitt största komplex. Med nya människor behöver jag ofta "ta sats" när jag ska säga någonting. Det blir väldigt hämmat och onaturligt. Orden fastnar i halsen, kommer ut fel, är för tysta etc. Mitt uttal är inte det bästa, för den delen, vilket gör att jag undviker eller måste omformulera vissa grejer.

Typ alltid.

Känner igen det du beskriver. Man är på väg att säga någonting men hindrar sig själv i sista sekunden. Och om man i det tillfället lyckas med att tvinga fram orden så blir det hela väldigt onaturligt/otydligt/konstigt precis som du säger.  Jag ska försöka spela in mig själv  på jobbet imorgon för att se exakt hur jag låter i dom situationerna, jag har alltid undrat hur illa det egentligen är 🙂


   
SvaraCitera
Mike96

Modestmouse_:

I feel you. Hade precis samma problem med att jag blev röd i ansiktet när jag var yngre. I skolan var det väl som värst då det räckte att t.ex ha gruppdiskussion i klassen så blev jag helt röd så fort det var min tur att prata. Jag tror det beror på att man är rädd för att göra bort sig/säga någonting fel. Men någon gång under mina gymnasieår så försvann det. Jag är fortfarande blyg och så men jag blir nästan aldrig röd i ansiktet längre (är 20 nu). Jag tror att man växer ifrån det tillslut :/  Den enda lösningen jag kan komma på är alkohol. Den dämpar nervositeten och får en att slappna av mer , men i längden är det ingen bra lösning 🙂 

Okej, Men jag är typ röd om kinderna hela tiden, Växer det med bort? Och när jag blir så himla nervös så skakar jag mycket, Men det var ju värre förr så det kan växa bort! är ju 18 nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mike96:

Okej, Men jag är typ röd om kinderna hela tiden, Växer det med bort? Och när jag blir så himla nervös så skakar jag mycket, Men det var ju värre förr så det kan växa bort! är ju 18 nu!

Acceptera det bara 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag blev diagnosticerad med social fobi när jag var åtta. Var en jobbig period fram tills att jag fyllde typ 13-14 och började komma in i puberteten, då avdiagnosticerade de mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mike96:
Tjenare, Jag har social fobi tror jag^^ Nemen När jag typ ska prata Längre meningar eller träffa nytt folk som jag jätte gärna vill göra! Men det är så himla jobbigt jag blir så himla nervös. och så skakar jag som är väldigt jobbigt 🙁 jag undrar hur det kommer bli nu när jag ska på bröllop, och så blir jag röd i ansiktet det är jag konstat hela tiden, och det är fett jobbigt, Vet du om man kan ta något på kinderna så det försvinner eller något, och hur man kan träna bort detta utan att gå till psykolog eller något liknande? 🙂 

Det som hjälper är helt enkelt att träna... Det låter skitjobbigt, men man får ta det i små steg. 🙂 Lovar att det kommer hjälpa!


   
SvaraCitera
Mike96

Mollybolly:

Det som hjälper är helt enkelt att träna... Det låter skitjobbigt, men man får ta det i små steg. 🙂 Lovar att det kommer hjälpa!

Okej, Tackar 🙂


   
SvaraCitera