Aviseringar
Rensa alla

Alla rätt men dåliga betyg?


Ämnesstartare

Jag tror att min SO lärare hatar mig. Jag har ofta nästa alla rätt (85-100 procent rätt) på prov men får ändå bara typ D eller C i betyg. Jag upptäckte att han gett mig 28 poäng istället för 32 av 40, vilket skulle a gett mig ett B, inte ett C i slutbetyg. Jag visade det för honom och han sa att det var ett misstag han skulle ändra, men han har aldrig gjort det. Vi fick just tillbaka våra geografi prov, vilket jag vet att jag kunnat alla frågor på,  men jag fick ändå bara ett C. Jag fattar inte vad jag gjort fel?! Jag menar, ibland kan man få 5 poäng på en fråga där svaret är typ Gustav Vasa? Hur fan kan man få 2 poäng på det då? Borde man inte få 5? Jag tänker fråga honom när vi får tillbaka proven, för vad i helvete har formulering med Historia att göra? Och om det är så jävlust viktigt måste han väl säga det? Jag blir bara så besviken när jag pluggar veckor i förväg, har alla rätt, och sedan får ett C fr att jag inte formulerade mig annorlunda.


   
Citera

Snacka med rektorn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Snacka med rektorn

Varför? Han är ju en bra lärare, men så himla orättvis och har favoritelever så det bara smäller om det, men som sagt han är extremt bra lärare och alla älskar honom, jag förstör bara för alla andra om han typ blir avskedad p.g.a. ge de han inte gillar sämre betyg


   
SvaraCitera

Du ger inte tillräckligt utvecklade svar? Betygskraven kräver ju mer utvecklat för högre betyg.


   
SvaraCitera

nighttimemytime:

Varför? Han är ju en bra lärare, men så himla orättvis och har favoritelever så det bara smäller om det, men som sagt han är extremt bra lärare och alla älskar honom, jag förstör bara för alla andra om han typ blir avskedad p.g.a. ge de han inte gillar sämre betyg

Du behöver ju inte direkt be om att han ska bli avskedad, men rektorn skulle kunna kontrollera huruvida läraren har giltiga skäl eller ej att ge dig det betyg du får. Om han inte har det så lär han sannolikt bli tvungen att ändra betyget, inte bli avskedad. Du skulle ju även kunna poängtera att han i övrigt är en bra lärare och att du vill ha kvar honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Du behöver ju inte direkt be om att han ska bli avskedad, men rektorn skulle kunna kontrollera huruvida läraren har giltiga skäl eller ej att ge dig det betyg du får. Om han inte har det så lär han sannolikt bli tvungen att ändra betyget, inte bli avskedad. Du skulle ju även kunna poängtera att han i övrigt är en bra lärare och att du vill ha kvar honom.

Ok! 


   
SvaraCitera

Men öh handlar ju mkt om att föra resonemang oså. Krävs mer än att man kan memorera namn och årtal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:
Du ger inte tillräckligt utvecklade svar? Betygskraven kräver ju mer utvecklat för högre betyg.

Ja, fast jag menar, om frågan är ex. När dog martin luther king? och man svarar: Martin Luther King dog "1978" (exempel) och man får 3 av 5 poäng. Hur ska man formulera sig annorlunda då för att få 5 av 5? Sedan allmänt så vad gör det för skillnad, man vet ju fortfarande att han dog 1978 om man skriver en längre formulering eller om man bara skriver 1978!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rotorblad:
Men öh handlar ju mkt om att föra resonemang oså. Krävs mer än att man kan memorera namn och årtal.

Jag vet, fast på våra prov har vi poängdel, där det är "namn och årtal frågor" och essäfråga, där man skriver längre resonemang, jag syftar på poängdelen


   
SvaraCitera

I alla ämnen är det så. För att kunna nå ett E så måste man arbete/prestera översiktligt på prov eller inlämning. Och för att kunna få ett C så måste man arbete/prestera översiktligt och utförligt och för att kunna nå ett A så måste du ha nyanserade svar. 


   
SvaraCitera

nighttimemytime:

Ja, fast jag menar, om frågan är ex. När dog martin luther king? och man svarar: Martin Luther King dog "1978" (exempel) och man får 3 av 5 poäng. Hur ska man formulera sig annorlunda då för att få 5 av 5? Sedan allmänt så vad gör det för skillnad, man vet ju fortfarande att han dog 1978 om man skriver en längre formulering eller om man bara skriver 1978!

Det där låter ju dock skumt.


   
SvaraCitera

nighttimemytime:

Ja, fast jag menar, om frågan är ex. När dog martin luther king? och man svarar: Martin Luther King dog "1978" (exempel) och man får 3 av 5 poäng. Hur ska man formulera sig annorlunda då för att få 5 av 5? Sedan allmänt så vad gör det för skillnad, man vet ju fortfarande att han dog 1978 om man skriver en längre formulering eller om man bara skriver 1978!

Jag förstår din poäng men hade du svarat 1978 hade du fått fel eftersom rätt svar är 1968.
Kan inte alls de nya betygssystemet men jag gissar vilt på att du kanske måste resonerar och utveckla din svar på svårare frågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Jag förstår din poäng men hade du svarat 1978 hade du fått fel eftersom rätt svar är 1968.
Kan inte alls de nya betygssystemet men jag gissar vilt på att du kanske måste resonerar och utveckla din svar på svårare frågor.

Jo men det är bara det när alla frågor har ett svar uppbyggda: [blank] ex. dog |blank], då går det ju inte att utveckla, eller så är jag helt dum i huvudet


   
SvaraCitera

nighttimemytime: Jo men det är bara det när alla frågor har ett svar uppbyggda: [blank] ex. dog |blank], då går det ju inte att utveckla, eller så är jag helt dum i huvudet

Om du tycker betyget är felaktigt ta upp de med lärare lyssnar inte läraren gå till rektorn eller annan lärare.


   
SvaraCitera

Min biologi/kemi lärare är likadan. Gissa vem som kommer få ett långfinger på skolavslutningen nästa vecka...


   
SvaraCitera