Aviseringar
Rensa alla

"Alla ska få vara med och leka"


Ämnesstartare

Hej umisar.

Av någon anledning stod jag högt i kurs hos andra barn, men jag minns att det fanns ungar som inte tilläts vara med. Som fröken förmanade de som ville utesluta dem med att alla faktiskt skulle få vara med och leka. För mig personligen spelade det inte så stor roll även om jag nog hade föredragit att leka med dem jag själv valt att leka med och leka det vi ville leka pga någon hemlig lek, hemligt gömställe eller något. Men ju fler man är desto roligare har man ju, om alla är snälla och vill leka på lika villkor.
Sedan när jag själv blev den som ungar kom till och sade att de inte fick vara med så fick jag ju vara den som frågade varför de inte fick vara med, försöka hitta på någon lek som alla kunde vara med på etc.
Men hur ska man göra egentligen? Ungar måste ju få välja umgänge själva, men samtidigt inte mobba någon. Är det endast en unge som inte får vara med när en hel drös med ungar ska leka så är det ju en annan sak än om åtta ungar inte får vara med när två ungar ska leka.
Sedan finns det ju ungar som av olika anledningar inte kan bete sig och är våldsamma el dyl och därför inte har en självklar plast i alla lekar, vilket man ju förstår. Och då måste man ju jobba med den ungen, men hen blir ju inte bättre av att bli utesluten.
Jag har suttit på föräldramöten där föräldrar sagt att "det är den naturliga ordningen", pratat om svaga och starka individer osv.  Det är ju rätt  vidrigt att resonera så  och kanske ännu vidrigare att lära sina barn ett sådant resonemang.


   
Citera
Exner

Hum får leka bäst hum vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Men hur ska man göra egentligen?

Lärde du dig inte sådan där hantering på din utbildning?? 

isola: Annat svar:

Tar ungen som ej låter alla vara med i nackskinnet, alternativt ger hen ett kokt stryk. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Lärde du dig inte sådan där hantering på din utbildning?? 

Tar ungen som ej låter alla vara med i nackskinnet, alternativt ger en ett kokt stryk. 🙂 

Vill ha era åsikter duuh

Och nä, det gör du inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det där är så himla jobbigt.
minns att en kände sig överkörd när de vuxna la sig i - oavsett om en var med i leken eller utanför.
redan i tidig ålder lär ungarna sig ju att fortsätta uteslutningen i "tystnad". minns en massa lekar där vi blivit tillsagda att "alla måste få vara med" men att den utfryste fick en skitroll. till exempel om folk lekte häst så var alla hästar och ryttare och så fick en vara grindöppnare.
så jävla förnedrande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Och nä, det gör du inte.

På så vis lär sig ungjäveln att det är fel i tidig ålder. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

koalan:
det där är så himla jobbigt.
minns att en kände sig överkörd när de vuxna la sig i - oavsett om en var med i leken eller utanför.
redan i tidig ålder lär ungarna sig ju att fortsätta uteslutningen i "tystnad". minns en massa lekar där vi blivit tillsagda att "alla måste få vara med" men att den utfryste fick en skitroll. till exempel om folk lekte häst så var alla hästar och ryttare och så fick en vara grindöppnare.
så jävla förnedrande. 

Ja precis. Det är ju förnedrande för ungen, iaf i högre ålder, att behöva få en fröken att få de andra att ta med en i leken.
Jag brukar prata med alla ungar om varför, hur osv. Skitviktigt att få dem att kunna ifrågasätta sina beslut i tidig ålder tycker jag. Tyvärr nöjer ju sig ungar som vanligen inte får vara med och leka med att få vara den som alltid är ute och letar pinnar när övriga ungar leker att de åker iväg på tivoli eller dyl.
Det funkar oftast bra när man själv är med och leker och på så sätt kan få med alla, men tyvärr går det ju inte allt att göra så då man alltid ska hålla koll på så många ungar. Kasst att man inte kan göra alla lika nöjda och att alla ungar inte har samma förutsättningar.


   
SvaraCitera
mynona

tycker rent spontant att alla kanske inte vill vara med och leka med de andra små odjuren. Minns fortfarande något tillfälle där jag som barn av eget val föredrog mitt eget sällskap och inte bevärdigade de övriga dumma barnen med en blick, och sedan stördes av fröknarna som trodde att jag var mobbad och ville förhöra de andra barnen varför jag inte "fick" vara med trots att jag själv inte ville vara det. jag minns fortfarande hur förolämpad jag kände mig över förmätenheten


   
SvaraCitera
mynona

OnT: de vuxna bör aldrig tvinga fram umgänge, det gör ju att barnen reagerar med trots och tycker ännu sämre om den påtvingade ungen. kanske kan vuxna få in ungen - under förutsättningen att det inte handlar om någon som faktiskt är mer individualistiskt lagd - via någon mer smidig och omärklig metod där de andra små monstren inte lägger märke till att den uteslutne tvingas på, ungefär genom att fröken startar en lek och deltar i den och att på ett självklart sätt samlar ihop alla i leken utan att peka ut någon. något sådant


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
tycker rent spontant att alla kanske inte vill vara med och leka med de andra små odjuren. Minns fortfarande något tillfälle där jag som barn av eget val föredrog mitt eget sällskap och inte bevärdigade de övriga dumma barnen med en blick, och sedan stördes av fröknarna som trodde att jag var mobbad och ville förhöra de andra barnen varför jag inte "fick" vara med trots att jag själv inte ville vara det. jag minns fortfarande hur förolämpad jag kände mig över förmätenheten

nä men menar nu när någon kommer och säger att de inte får vara med


   
SvaraCitera
mynona

isola:

nä men menar nu när någon kommer och säger att de inte får vara med

något sådant här

mynona: kanske kan vuxna få in ungen - under förutsättningen att det inte handlar om någon som faktiskt är mer individualistiskt lagd - via någon mer smidig och omärklig metod där de andra små monstren inte lägger märke till att den uteslutne tvingas på, ungefär genom att fröken startar en lek och deltar i den och att på ett självklart sätt samlar ihop alla i leken utan att peka ut någon. något sådant

.... möjligen kan man tala en och en med ungarna, men de flesta försök som görs öppet  borde som jag ser det misslyckas då de bör leda till trots mot de vuxna och större avståndstagande mot en unge som tvingas på dem. vilken metod som än används, och det finns säkert flera, bör den vara smygande och hemlig och omärklig så ungarna inte riktigt fattar vad som händer och därför inte kommer in i trotsinställning


   
SvaraCitera

Jag har suttit på föräldramöten där föräldrar sagt att "det är den naturliga ordningen", pratat om svaga och starka individer osv.  Det är ju rätt  vidrigt att resonera så  och kanske ännu vidrigare att lära sina barn ett sådant resonemang.

Vadå svaga individer? Förvirrad

Varför skulle man vara svag för att man föredrar att leka ensam. Jag HATADE när fröknarna tvingade mej att vara med och leka med de andra barnen. När fröken frågade om inte jag oxå fick vara med. Sa de "Okej" mkt sammanbitet. Jag kände hela tiden att de egentligen inte ville ha med mej, det var ingen rolig känsla. Jag hade föredragit mina egna lekar.

När ja praktiserade på dagis, fanns det en autistisk kille där som inte kunde prata. De andra barnen var jättegulliga mot honom. Tjejerna satte honom i dockvagnen och körde runt honom. Han fick vara både bäbis och hund och  andra icke-pratroller. Han verkade mkt nöjd med det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hamsterhjul:

Vadå svaga individer? Förvirrad

Varför skulle man vara svag för att man föredrar att leka ensam. Jag HATADE när fröknarna tvingade mej att vara med och leka med de andra barnen. När fröken frågade om inte jag oxå fick vara med. Sa de "Okej" mkt sammanbitet. Jag kände hela tiden att de egentligen inte ville ha med mej, det var ingen rolig känsla. Jag hade föredragit mina egna lekar.

När ja praktiserade på dagis, fanns det en autistisk kille där som inte kunde prata. De andra barnen var jättegulliga mot honom. Tjejerna satte honom i dockvagnen och körde runt honom. Han fick vara både bäbis och hund och  andra icke-pratroller. Han verkade mkt nöjd med det hela.

Denna tråd handlar inte om barn som föredrar att leka ensamma. Det var heller inte det som var diksussionen på föräldramötet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hamsterhjul: När ja praktiserade på dagis, fanns det en autistisk kille där som inte kunde prata. De andra barnen var jättegulliga mot honom. Tjejerna satte honom i dockvagnen och körde runt honom. Han fick vara både bäbis och hund och andra icke-pratroller. Han verkade mkt nöjd med det he

de använde honom som en docka alltså.


   
SvaraCitera

isola:

de använde honom som en docka alltså.

Eh nja, inte som en riktig docka, de bytte inte kläder på honom och sånt, det hade han aldrig accepterat. Dessutom var han 4 år så han kunde hoppa ur vagnen och gå därifrån om han ogillat det. De retade honom aldrig för att han var annorlunda, var lixom det som var fint.


   
SvaraCitera