Aviseringar
Rensa alla

"Alla ska få vara med och leka"


Ämnesstartare

Alltid lika jobbigt när det sker faktiskt. Det är förmodligen lika jobbigt för omgivningen som för den enskilde när en eller ett par är utanför. Och synd att det inte finns något riktigt enkelt sätt att hantera det. Tillvägagångssättet får väl varieras i förhållande till deras ålder. Det är skillnad på en som går i förskolan mot en som går i trean, för att inte tala om lågstadie och mellanstadiet. Ju äldre de blir desto jobbigare blir det givetvis att para ihop folk då de börjar få ett ökat självmedvetande. Det är bra att ge barn en push till att ta steget och leka med andra, liksom det är att acceptera nya personer i leken. Men det är bra om man blandar sig i för mycket så att tvång kommer med i bilden, det varken gynnar eller gillar någon av parterna.


   
SvaraCitera
reben

beror väl på, bättre att hitta på ngn ny lek elr hjälpa dom barnen som ej får va med än att säga åt de andra att inkludera de som ej har ngn att leka med i stunden då det för barnet inte kan kännas så kul. vet dock inte om man tänker så som barn. men är väl viktigt att prata i förskolan i övrigt om att inte låta ngn va utanför o så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OBS det handlar ej om att säga hallåå alla nu ser X ensam ut, får hen inte vara med elleh? utan om när X själv kommer och säger att hen vill vara med och leka men inte får


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hamsterhjul: Varför skulle man vara svag för att man föredrar att leka ensam. Jag HATADE när fröknarna tvingade mej att vara med och leka med de andra barnen. När fröken frågade om inte jag oxå fick vara med. Sa de "Okej" mkt sammanbitet. Jag kände hela tiden att de egentligen inte ville ha med mej, det var ingen rolig känsla. Jag hade föredragit mina egna lekar.

Precis en sådan person var jag med och det är därför barn måste närma sig själva egentligen. När man kommer till en viss ålder så blir man medveten om sin omgivning och hur vissa barn kanske inte egentligen vill leka med. Då känns det surt att gå dit och förstöra deras grej med sitt deltagande som en fröken initierat och som du får svårt att backa ur för att hon är påstridig.

Det råder nästan full konsensus inom skolväsendet att harmoni på skolgården är som bäst när alla ungar leker tillsammans, vilket inte alls stämmer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: OBS det handlar ej om att säga hallåå alla nu ser X ensam ut, får hen inte vävara med elleh? utan om när X själv kommer och säger att hen vill vara med och leka men inte får

Då får man finna sig i det. Det är bättre att ett barn lider istället för en hel grupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kom att tänka på en gammal skolbal. en gammal god vän till mig ville dansa med en tjej, men hon ville inte dansa med han. så han tjata på lärarna att dom skulle övertyga henne att dansa med han. det sjuka är att dom tvinga henne att dansa med han, hon såg helt bedrövad ut, och han var helt glad. såg helt sjukt ut hahahaha.


   
SvaraCitera

isola: ALLA ska ALLTID få vara med

Så man lär barnen att ha det som en grundtanke i framtida livet.Sen får man väl läsa av situationen och göra det man tror är bäst i enskilda fall. Eller nått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:
Då får man finna sig i det. Det är bättre att ett barn lider istället för en hel grupp.

Varför skulle de lida av att ha med en till? Det finns säkert någon roll X kan ha i leken. Att lära barn att det är okej att frysa ut andra är inte vägen att gå. Samtidigt så förstår man dem ju om det handlar om barnet är våldsamt eller inte har samma sociala förutsättningar som de har, men det är ju då man måste lära dem att de kanske kan anpassa sig lite. Att få fler vänner är ju aldrig en dålig grej. Kommer du till en grupp barn som redan leker en lek och säger att nej nu ska vi leka den här leken istället så är det ju en annan grej, men är det ju du som behöver lära dig att istället fråga om ni kan leka din lek när de lekt färdigt sin lek, och kanske fråga om du får vara med på den innan de lekt klart den.


   
SvaraCitera

Kommer ihåg hur sånt här retade upp mig nör jag var liten, var någon kille i klassen som klagade när han inte fick vara med i nån lek och när lärarna tvingade oss andra att låta han vara med så ville han direkt ändra massa saker i leken vilket gjorde resten ganska sura. I efterhand är situationen ganska lustig men när man var liten var sånna här saker seriöst och jag kan förstå att de som arbetar med barn har svårt att veta hur de ska lösa sånna här situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag satt mest och lekte att jag kunde skjuta ägg på övriga barn med de där resårbands-spännena som fanns på jackan.

ville inte bli tvingad att "vara med" och hade så vitt jag minns inte ens något koncept om vad "utanför" betydde eller varför det var dåligt.

isola: OBS det handlar ej om att säga hallåå alla nu ser X ensam ut, får hen inte vara med elleh? utan om när X själv kommer och säger att hen vill vara med och leka men inte får

aha den, då vet jag inte. det är nog oftast rätt att tvinga med folk som är helt ensamma, men man får väl vara flexibel. ska detta föreställa en principfråga?


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Vi pratar om detta en hel del på utbildningen (förskollärare) och att vuxna för ofta tvingar barnen in i konstellationer och inte värnar om barnens lek. För barn är leken väldigt viktiga och kan kännas magisk när man är inne i den med en kompis som är lika engagerad. Att då tvinga in ett barn i leken och säga "alla får vara med" förstör ofta leken. Som framtida pedagog tänker jag försöka ha koll på om barn systematiskt utesluter andra barn, då får man helt enkelt prata med barnen om hur de tror det känns/hur de tycker man borde lösa problemet/arbeta med bättre kamratkänsla i gruppen osv, för mobbning är ju aldrig okej. Vid enstaka fall där barn inte får vara med i vissa lekar för att leken redan är igång och väldigt intensiv så kommer jag föreslå att jag och det uteslutna barnet gör något tillsammans, att man gör det ensamma barnet populärt genom min närvaro (jag vet, det låter självgott, men barn funkar så, de älskar när vuxna leker). Så småningom kommer det komma andra barn som vill vara med oss, då kan jag antingen fortsätta vara med eller låta leken övergå till den nya barngruppen.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Sen har jag läst en bok som handlar om barns inträdesstrategier i lek och författaren (William Corsaro) listade 16 olika sådana strategier tror jag, väldigt intressant. Den mest använda som han såg var inte att fråga "får jag vara med?", den kom först på tredje eller fjärde plats tror jag. Det vanligaste kallade han för "icke-verbal entré", alltså att barnen bara hoppar in i leken och tar en roll i leken. Det kanske kan vara lättare för barnen som redan leker att acceptera än att någon frågar "Får jag vara med?", istället visar man att man är en kreativ och rolig lekkompis typ. Så om något barn kommer och säger "Jag får inte leka med Ella och Leo.." så kan man ge barnet tips på hur den ska ta sig in i leken, typ: "Vad leker de då?" "De leker skola.." "Då kanske de behöver någon som serverar mat? Kolla om du kan vara kock!" Typ så Party


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

isola: Men hur ska man göra egentligen?

vad tycker lektanten om mina seriösa, utförliga svar? Icke!
HjärtaSöt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell:
Sen har jag läst en bok som handlar om barns inträdesstrategier i lek och författaren (William Corsaro) listade 16 olika sådana strategier tror jag, väldigt intressant. Den mest använda som han såg var inte att fråga "får jag vara med?", den kom först på tredje eller fjärde plats tror jag. Det vanligaste kallade han för "icke-verbal entré", alltså att barnen bara hoppar in i leken och tar en roll i leken. Det kanske kan vara lättare för barnen som redan leker att acceptera än att någon frågar "Får jag vara med?", istället visar man att man är en kreativ och rolig lekkompis typ. Så om något barn kommer och säger "Jag får inte leka med Ella och Leo.." så kan man ge barnet tips på hur den ska ta sig in i leken, typ: "Vad leker de då?" "De leker skola.." "Då kanske de behöver någon som serverar mat? Kolla om du kan vara kock!" Typ så Party

Äldre barn, och speciellt ickesjälvsäkra sådana, frågar ju gärna om de får vara med och vad de ska anta för roll i leken. Det är väldigt intressant det där tycker jag. Att själv leka med barnet som inte får vara med är ju det självklara känner jag men tyvärr kan man ju inte alltid tillåta sig själv att leka speciellt länge med en unge när man har ansvar för så många (det ska ju sparas in åt höger och vänster) men jag brukar vilja engagera så många barn som möjligt i en lek, dels för att de ska se att alla "kan" leka men också för att de ska få knyta nya kontakter.

Bell:
Vi pratar om detta en hel del på utbildningen (förskollärare) och att vuxna för ofta tvingar barnen in i konstellationer och inte värnar om barnens lek. För barn är leken väldigt viktiga och kan kännas magisk när man är inne i den med en kompis som är lika engagerad. Att då tvinga in ett barn i leken och säga "alla får vara med" förstör ofta leken. Som framtida pedagog tänker jag försöka ha koll på om barn systematiskt utesluter andra barn, då får man helt enkelt prata med barnen om hur de tror det känns/hur de tycker man borde lösa problemet/arbeta med bättre kamratkänsla i gruppen osv, för mobbning är ju aldrig okej. Vid enstaka fall där barn inte får vara med i vissa lekar för att leken redan är igång och väldigt intensiv så kommer jag föreslå att jag och det uteslutna barnet gör något tillsammans, att man gör det ensamma barnet populärt genom min närvaro (jag vet, det låter självgott, men barn funkar så, de älskar när vuxna leker). Så småningom kommer det komma andra barn som vill vara med oss, då kan jag antingen fortsätta vara med eller låta leken övergå till den nya barngruppen.

Ja det är en faktor, men jag tycker nog att andra barn är mer värda än några lekar.
Självklart ska man inte tvinga in barn i lekar med andra då de då oftast får en mindre  aktiv roll i leken ("ah okej vi är en familj som bor i skogen, du kan vara ett träd och stå därborta någonstans").
När det är flera barn som inte får vara med tycker jag att det är rätt självklart att försöka få dessa att leka tillsammans istället för att stå och se ledsna ut invid andras lek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:
Då får man finna sig i det. Det är bättre att ett barn lider istället för en hel grupp.

Varför skulle gruppen lida av en till? Jag minns att mina kompisar resonerade så, och ja ibland kanske leken blev lite tråkig om man hade med någon som t ex inte hade samma sociala förmåga som resten av gruppen, men man måste samtidigt lära barn att det aldrig är fel med nya vänner. Ungar lär sig ju tyvärr tidigare och tidigare att etikettera både sig själva och andra ungar och utifrån det döma ut dem innan de lärt känna dem ordentligt.

den_fete:
kom att tänka på en gammal skolbal. en gammal god vän till mig ville dansa med en tjej, men hon ville inte dansa med han. så han tjata på lärarna att dom skulle övertyga henne att dansa med han. det sjuka är att dom tvinga henne att dansa med han, hon såg helt bedrövad ut, och han var helt glad. såg helt sjukt ut hahahaha.

Det är däremot absolut inte samma sak och något folk ibland ser som en fara med att "alla ska få vara med"-synen men det håller jag nog inte med om.
Man har ju aldrig rätt till någon annans kropp eller att vara delaktig i hens  val av partner.


   
SvaraCitera