Aviseringar
Rensa alla

allergisk mot penicillin


Ämnesstartare

Jag är allergisk mot penicillin, kan jag vaccinera mig mot svininfluensan?

Tack![smile]


   
Citera
Åtta

Du är inte allergisk mot alla sorters penicillin. Och ja, det borde inte vara något problem att vaccinera, men fråga din läkare för säkerhets skull. Om du har svårt att hitta en penicillinsort som fungerar så är det väldigt bra om du kan vaccinera dig, eftersom du skulle behöva penicillin om du nu blev sjuk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du är inte allergisk mot alla sorters pe

inte för att vara en besservisser (jo föresten - just exakt därför[smile]), men om man är allergisk mot penicillin så är man allergisk mot all sorts penicillin, dvs fenoximetylpenicillin, bensylpc samt i stort sett alla närbesläktade. Däremot är man inte (per automatik) allergisk mot all antibiotika. Jag förstår att det var det du menade egentligen, jag ville bara vara odräglig.


   
SvaraCitera
Åtta

glxblt:

Däremot är man inte (per automatik) allergisk mot all antibiotika.

Prexakt. När gemene man säger "penicillin" så åsyftas vanligen ett allmänt begrepp för antibiotika. Men sure, du har rätt.

glxblt:

Jag förstår att det var det du menade egentligen, jag ville bara vara odräglig.

Gillar besserwissers. [wink]


   
SvaraCitera

Yiran:

kan jag vaccinera mig mot svininfluensan?

Du överlever utan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Gillar besserwissers

klart du gör, det gör alla [smile]

Yiran:

svininfluensan

så länge du inte är allergisk mot ägg så går det antagligen bra.


   
SvaraCitera

Åtta:

fråga din läkare för säkerhets skull.


   
SvaraCitera

Jag är säkert ute och cyklar, men svininfluensa sprids ju av ett virus och är således ingen bakterie, och pencillin påverkar ju inte virus (eller?), så varför skulle vaccinet innehålla det i så fall?

(på lappen man fick innan var det ingen fråga om man inte tålde pencillin iaf, bara ägg, kcicksilver och några andra saker vad jag kan minnas)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Jag är säkert ute och cyklar, men svininfluensa sprids ju av ett virus och är således ingen bakterie, och pencillin påverkar ju inte virus (eller?), så varför skulle vaccinet innehålla det i så fall?

tror hon menade på allergin och inte på penicillinet i sig, dvs om det fanns risk att hon skulle vara allergisk mot vaccinet också


   
SvaraCitera

glxblt:

tror hon menade på allergin och inte på penicillinet i sig, dvs om det fanns risk att hon skulle vara allergisk mot vaccinet också

aha.. fast om hon är allergisk mot vaccinet har det ju inget med hennes pencillinallergi att göra sålänge vaccinet inte innehållet pencillin...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

aha.. fast om hon är allergisk mot vaccinet har det ju inget med hennes pencillinallergi att göra sålänge vaccinet inte innehållet pencillin...

det har du rätt i, inte direkt i alla fall. (tror jag, då jag inte känner till exakta beståndsdelarna i vaccinet i fråga). Däremot skulle man kunna tänka sig att en atopiker "lättare" reagerar med allergi. Krävs dock att hon är sensibiliserad sedan tidigar, och det kan hon mycket väl vara mot någon av de ingående komponenterna. Det är dock nästintill omöjligt att svara på över ett internetforum...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

naturligtvis kan man reagera, men då är det ingen typ-I-reaktion.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera