Aviseringar
Rensa alla

Alliansen är nu enbart ett (1!) mandat ifrån majoritet


Ämnesstartare

Rödingajävel:

Det är den generella tendens i Europa.

Tendensen i Europa, vad jag har lagt märke till och läst mig till är den att efter att de radikala fått framgång så har övriga partier försökt "efterapa" de radikalas politik. Nu säger jag inte att Alliansen och de Rödgröna kommer bli främlingsfientliga, men de kommer kanske gå lite i SDs fotspår och exempelvis minska ner på invandringen till nivåer som gör att det inte påverkar välfärden negativt. Precis som länderna i övriga Europa har gjort. För just nu är det varken optimalt för välfärden eller humant att ta hit invandrare som hoppas på ett bättre liv, när vi inte ens kan erbjuda de jobb eller bostad utanför "ghettona".

Detta har dock medfört att de radikala i de länderna har fått ännu större stöd för att det har ansetts "mer legitimt" att rösta på de när även övriga partier har börjat anpassa sig efter de radikalas åsikter.

Nu säger jag inte att det är radikalt och främlingsfientligt att skära ner på invandringen, men det är nog först och främst därför som många har röstat på SD. Inte för att de är rasister.

Så enligt mig skulle det vara bättre att låta SD vara helt utan inflytande och låta Alliansen fortsätta bedriva den politik som de gör tills dess att folkstormen runt SD har lagt sig. Vilket den troligtvis gör förr eller senare om de inte får ett smack inflytande i politiken samtidigt som vi befinner oss i en högkonjunktur (Piratpartiet är ett annat exempel på en liknande "folkstorm) . Då kommer de försvinna, lagom till nästa val eller nästa igen.

Efter att de har försvunnit kan vi börja fokusera på varför de från första början kom upp.... genom att på något vis ändra den drivna invandringspolitiken, förbättre integrationen osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det slutgiltiga valresultatet

Mandatfördelning

Moderaterna 107 mandat
Centerpartiet 23 mandat
Folkpartiet 24 mandat
Kristdemokraterna 19 mandat
Socialdemokraterna 112 mandat
Vänsterpartiet 19 mandat
Miljöpartiet 25 mandat
Sverigedemokraterna 20mandat

Källa: Valmyndigheten (TT)

Blockfördelning

Alliansen: 173 mandat
Rödgröna röran: 156 mandat
Sverigedemokraterna: 20 mandat [smile] [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]Vågmästare[love]

Och SD fick ett mandat i min kommun, underbart! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BevaraSverigeSvenskt:

Alliansen: 173 mandat
Rödgröna röran: 156 mandat
Sverigedemokraterna: 20 mandat

Åh, nu börjar dramat! ska bli spännande att följa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Åh, nu börjar dramat! ska bli spännande att följa.

Det flummiga jag hörde var att någon från (s) tyckte att sossarna skulle samarbeta med (sd) för att bilda en majoritetsregering. [smile] [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

[love]Vågmästare[love]

Och SD fick ett mandat i min kommun, underbart! 😀

I min kommun Landskrona fick (sd) 9 mandat! Bara (s) med 18 mandat och (fp) med 15 mandat är större. Enda trista är att (sd) tappade 3 mandat jämfört med valet 2006 då (sd) hade 12 mandat. [sad] [sad] [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BevaraSverigeSvenskt:

Det flummiga jag hörde var att någon från (s) tyckte att sossarna skulle samarbeta med (sd) för att bilda en majoritetsregering.

Tror inte det var någon högt uppsatt va? Det vore nämligen politiskt självmord. ´

Missförstå mig inte, jag stödjer inte sd på något sätt och önskar att de aldrig blivit invalda, men just nu så ser jag faktiskt hellre lite drama än att alliansen kommer in på en räkmacka. Rör om i grytan lite, liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Tror inte det var någon högt uppsatt va? Det vore nämligen politiskt självmord. ´

Antingen var det på 18 nyheterna på SVT ikväll eller var det på någon av löpsedlarna (Expressen eller Aftonbladet). Ska leta och se om jag kan hitta det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BevaraSverigeSvenskt:

I min kommun Landskrona fick (sd) 9 mandat! Bara (s) med 18 mandat och (fp) med 15 mandat är större. Enda trista är att (sd) tappade 3 mandat jämfört med valet 2006 då (sd) hade 12 mandat. [sad] [sad] [sad]

Mjo, läste det. Fick ju skitmycket röster förra valet, ovanligt många. Funderar på att kandidera 2014, men just nu är det fem stycken som gör det, och vi har ett mandat nu. Känns onödigt att kandidera om man inte har en chans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Så enligt mig skulle det vara bättre att låta SD vara helt utan inflytande

Det är ju ren och skär naivitet att tro att det är möjligt. SD kommer att påverka politiken om inte högervridningen av samhället stoppas och en vänstervridning sker. Det tror jag endast är möjligt på parlamentarisk väg ifall V radikaliseras och bryter med socialdemokratin. Antingen det eller en radikal arbetarrörelse utanför parlamenten som kan peka på de verkliga problemen i samhället istället för att arbetare slåss inbördes. Men du är liberal så sånt här är inte lönt att diskutera med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Det är ju ren och skär naivitet att tro att det är möjligt. SD kommer att påverka politiken om inte högervridningen av samhället stoppas

Hur gick det för övrigt sist när Ny Demokrati kom in i Riksdagen? Partier av detta slag har en tendens att inte riktigt komma överens. Likaså gäller vänsterradikala partier.

Men varför skulle det vara naivt? Hur (rent i praktiken) skulle SD kunna påverka politiken om Alliansen hade fått majoritet i Riksdagen? På vilket vis skulle en högervridning påskynda SDs inflytande och tillväxt jämfört med en vänstervridning?

Jag skulle vilja påstå att en vänstervridning snarare skulle stärka SDs stöd bland folket. Sossarna och V har verkligen ingen lösning på integrationsproblemen.


   
SvaraCitera