Aviseringar
Rensa alla

Alliansen utökar försprånget


Ämnesstartare

Chryseus:

Kan väl snarare bero på vilket umgänge du har.

Ja, fattiga människor som inte blivit tillfrågade i din undersökning.

Chryseus:

Ger en rätt bra fingervisning, ja. Självklart är där säkerligen en viss avvikelse. Men det blir ju inte direkt tvärtom om du tror det, i en s.k "vetenskaplig belagd undersökning".

Om du på allvar tror att en internetundersökning ger en bra fingervisning så borde du nog gå en kurs i källkritik. Det är en jävligt smal grupp människor som går in på Aftonbladets hemsida för att kommentera riksdagsdebatten.

Chryseus:

[shake]

Tycker inte det är nån större skillnad på dig och Sming utöver att ni gillar olika högerpartier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men kom igen nu, det enda smarta man kan göra är att rösta blått juu[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Tycker inte det är nån större skillnad på dig och Sming utöver att ni gillar olika högerpartier.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Björklund är den vidrigaste människa jag sett på en ministerpost i Sverige (världen?) någonsin.

Tycker Ask slår honom, men bara nätt och jämnt. Hade gärna sett att båda träffade tåget.

Rödingajävel:

Tycker inte det är nån större skillnad på dig och Sming utöver att ni gillar olika högerpartier.

Till chryseus försvar får man ge honom att en gång i tiden så var han betydligt bättre, en av UM's bättre högerdebattörer t.om. Plus att han spammar inte RIKTIGT lika mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ja, fattiga människor som inte blivit tillfrågade i din undersökning.

Valet av respondenter sker slumpvis av seriösa undersökningsinstitut. Visst finns risken att alla som tillfrågas är "överklass".. men sen kan du gå en kurs i sannolikhetslära och sedan räkna ut sannolikheten på det.

Rödingajävel:

Om du på allvar tror att en internetundersökning ger en bra fingervisning så borde du nog gå en kurs i källkritik.

En kurs i källkritik? Nej, kanske i Statistik men det har jag redan läst. Att en undersökning genomförd på en av Sveriges största tidningar är en bra fingervisning är fortfarande ett faktum. En bra fingervisning behöver inte vara 100% rättvisande. Men kul att du själv tror på att resultatet hade blivit annorlunda om SIFO genomfört den.

Rödingajävel:

Det är en jävligt smal grupp människor som går in på Aftonbladets hemsida för att kommentera riksdagsdebatten.

Det är även en "jävligt smal grupp människor" som står för senaste SIFO-undersökningen. 1500 personer.

Sedan är Aftonbladet en sossetidning. Det var just därför jag valde Aftonbladets poll. Går du in på Expressen så ser du ett helt annat, mer övertygande resultat. Att dra ett snitt på båda kanske är mer rättvisande? [smile]

Rödingajävel:

Tycker inte det är nån större skillnad på dig och Sming utöver att ni gillar olika högerpartier.

Haha, intressant kuriosa. Sen så bryr jag mig faktiskt inte ett dugg om vad du tycker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

F.ö har Sverige näst högst skattetryck i Europa. Så vad har du att klaga på?

Att det har dragits ner väldigt mycket på olika håll i samhället där man inte borde ha dragit ner.
Jag tjänar gärna några hundralappar mindre för att ge dem till skatten och göra det bättre i samhället på dessa områden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tycker Ask slår honom, men bara nätt och jämnt. Hade gärna sett att båda träffade tåget.

Mjo, kanske. Men Janne är så mycket mer mot mig[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Mjo, kanske. Men Janne är så mycket mer mot mig[sad]

Vadå, har inte du fått mängder med lila kuvert?


   
SvaraCitera

Mona Sahlin är det bästa som någonsin hänt moderaterna.. Undrar hur det hade sett ut om en vettig man som Göran Persson Den Store hade suttit kvar på partiledare..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vadå, har inte du fått mängder med lila kuvert?

Skojar du? De har satt upp en lila brevlåda tillochmed


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Till chryseus försvar får man ge honom att en gång i tiden så var han betydligt bättre, en av UM's bättre högerdebattörer t.om.

Stringburka, på den tiden fanns där användare som höll samma mått. Ingen kallade varandra för rasister, handikappade, SDare osv. På den tiden hade man motivation till att föra seriösa debatter. Nu får man liksom sjunka ner till kvarvarande debattörers nivå.

Jag saknar debattörer som Ghosty, Karl Marx, passaro, mossad, dåvarande du.. och ja.. många fler som tyvärr har avregistrerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Hade gärna sett att båda träffade tåget.

istället för flickorna som blev påkörda i Stenungsund? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Jag tjänar gärna några hundralappar mindre för att ge dem till skatten och göra det bättre i samhället på dessa områden.

Sådär kan man ju dock hålla på i evigheter. Jag föredrar hellre att alla individer och företag ges rätt, och tar sin rätt till större eget ekonomiskt ansvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Valet av respondenter sker slumpvis av seriösa undersökningsinstitut. Visst finns risken att alla som tillfrågas är "överklass".. men sen kan du gå en kurs i sannolikhetslära och sedan räkna ut sannolikheten på det.

Ja, och alla svarar inte heller. Det finns ett tydligt samband mellan inkomst och röstningsfrekvens, dvs. att fattiga människor i lägre utsträckning röstar i valet. Samma samband finns med den här typen av undersökningar och anses vara ett växande problem för forskningen. Har ej ork att leta fram källor åt dig dock så du får väl tro vad du vill.

Chryseus:

En kurs i källkritik? Nej, kanske i Statistik men det har jag redan läst. Att en undersökning genomförd på en av Sveriges största tidningar är en bra fingervisning är fortfarande ett faktum. En bra fingervisning behöver inte vara 100% rättvisande. Men kul att du själv tror på att resultatet hade blivit annorlunda om SIFO genomfört den.

Jag har inte sagt ett ord om SIFO, de använder också löjligt små urvalsgrupper för att något ska kunna räknas som statistiskt belagt. Skillnaden är dock enorm för i fallet SIFO blir folk kontaktade, i fallet Aftonbladets internetundersökning har folk själva aktivt sökt sig till sidan. Den där statistikkursen kan inte gått särskilt bra ifall du inte begriper den stora skillnaden däri.

Chryseus:

Det är även en "jävligt smal grupp människor" som står för senaste SIFO-undersökningen. 1500 personer.

Och därför varierar också SIFOs undersökningar enormt, 1500 personer kan inte ses som representativa för de ca 7 033 000 röstberättigade svenska medborgarna.

Chryseus:

Sedan är Aftonbladet en sossetidning. Det var just därför jag valde Aftonbladets poll. Går du in på Expressen så ser du ett helt annat, mer övertygande resultat. Att dra ett snitt på båda kanske är mer rättvisande? [smile]

Internetundersökningar är den statistiskt sämsta typen av undersökningar och går i princip inte att använda till något annat än ideologiproduktion.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Chryseus:

Karl Marx, passaro

Båda dem är kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Har ej ork att leta fram källor åt dig dock så du får väl tro vad du vill.

Ja, och jag tror inte på dig.
Läste du några "representativa" källor när du kom fram till det?[smile]

Rödingajävel:

Internetundersökningar är den statistiskt sämsta typen av undersökningar och går i princip inte att använda till något annat än ideologiproduktion.

Beror helt och hållet på vad det är för undersökning. Att klicka ja eller nej är inte speciellt svårt. Internetundersökningar lämpar sig åt enkla frågeställningar.

Rödingajävel:

Och därför varierar också SIFOs undersökningar enormt, 1500 personer kan inte ses som representativa för de ca 7 033 000 röstberättigade svenska medborgarna.

Inget kan anses representativt mer än när just de ca 7 033 000 har gett sin röst. Dock verkar du inte förstå meningen med dessa undersökningar och internetpollar. Meningen är inte att ge ett representativt 100% korrekt utfall. Utan att ge en fingervisning.

Om du inte förstår det så vet jag faktiskt inte vad du ska ta dig till.

Rödingajävel:

Båda dem är kvar.

Dock inte speciellt aktiva i debatter längre, right?

F.ö att jämföra mig med Sming är ungefär som att jag jämför dig med Stalin. Och det vet vi ju båda vad du tycker om. Skärp dig och tänk på vad du häver ur dig i fortsättningen.


   
SvaraCitera