Aviseringar
Rensa alla

Allmän åsikt om denna laptop?


Ämnesstartare

Skulle bara vilja ha er åsikt om denna laptop som jag funderar på att köpa. Motivera gärna varför och nämn även vissa för och nackdelar. Eller presentera gärna förslag på andra passande datorer inom samma prisklass (10 000 kr)

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/73479?opendocument&markID=20-20-13

Allmänna användningsområden för denna laptop:

Spel (wow och COD)
Adobe program (Indesign och photoshop)
chatta surfa
kolla filmer

Med andra ord lite vad som. Eftersom detta är ungdomar.se vet jag inte riktigt vad jag förväntar mig för tråd men jag hoppas på det bästa...

HP-Pavilion-HDX-X16-1300EO.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Jag gillar inte OnOff.
Jag gillar inte HP.
Är du säker på att du vill ha en 16 tums släpbar? 3,2 kg är en del.
4 GB RAM. Bra om du ska hålla på med en massa Adobeprogram.
HDMI-utgång. Trevligt.
eSATA. Trevligt.
802.11n(draft). Trevlig.

Alla datorer är bra datorer. Det handlar helt enkelt om vad du ska använda den till och hur du ska använda den. Och såklart hur mycket pengar du vill lägga ner.
Men den där lär ju klara allt utom värstingspel på maxgrafik...?


   
SvaraCitera

Om jag var i din position skulle kag köpa en stationär och kanske kompletera med en netbook. den fär datorn är så stor så att den blir jobbig att ha med sig ändå kommer den inte att prestera speciellt bra(väldigt få laptops gör det).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

den fär datorn är så stor så att den blir jobbig att ha med sig ändå kommer den inte att prestera speciellt bra(väldigt få laptops gör det).

Jag har ingen egen erfarenhet om vikten på en laptop och hur den påverkar dess förmåga att vara portabel.
Jag kommer inte ta med denna datorn vardaglig utan jag vill ha en laptop för möjligheten att kunna ta med den till kompisar för att spela tillsammans ibland och därför tror jag att vikten på datorn inte kommer vara något minus för mig.

grön_apa:

ändå kommer den inte att prestera speciellt bra(väldigt få laptops gör det).

Jag är inte väldigt teknisk och förstår ej innebörden av all hårdvara i datorn. Men jag har fått höra av väldigt många att bärbara förlorar mycket prestanda med tiden (mer än stationära) Kommer min dator att bli "seg" om jag använt den ett tag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cool bakgrundsbild!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jag gillar inte OnOff.
Jag gillar inte HP.

Onoff är inte jag heller förtjust i men dem hade den billigast[smile]
HP verkar vara helt okej men som sagt jag vet inte så mycket om det


   
SvaraCitera
Åtta

Som grön_apa redan skrivit så skulle jag verkligen inte rekommendera dig att köpa en laptop om du ska ha den till att spela spel på. Den absolut största anledningen är att du måste ha ett ordentligt grafikkort - och dessa producerar hetta som norrland producerar stugrasister. Sedan känns det onödigt stort med 16" skärm. Den kommer verkligen att bli släpbar. Lägg sedan till det faktum att den kommer att suga i sig ström i stora mängder, så får du antingen vänja dig vid att alltid ha en dieselgenerator med dig, eller få ut 1½ timmes batteritid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns redan en klistrad tråd om råd vid datorköp.

Tråd låst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst


   
SvaraCitera