Aviseringar
Rensa alla

Allmänbildning


Ämnesstartare

isola:
Var dessa boende i Sverige?

Haha ja born and raised. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
På ett sätt är det förståeligt att man då och då stöter på individer som helt enkelt inte har koll på det man själv tycker är självklart. Vi förväntas besitta sådana mängder information idag att detta är ett fenomen som måste bli allt vanligare.

Men handlar väl också om definitionen "allmänbildning", den är inte samma om du frågar olika individer.

Ja men det verkar som att ganska semi-normal kunskap helt enkelt inte existerar hos ganska många ungdomar. I alla fall det som jag träffat t.ex. klasskompisar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jkpg_kille:

Vissa borde helt klart inte ha rösträtt om de har så skrämmande dålig bild på världen.  Går de aldrig ut ur sina hem? Lever de fullständigt isolerade från allt och alla eller hur kan man ha så dålig koll??

Näe det är ganska läskigt. Jag och en kompis funderade lite skämtsamt på om det skulle vara bättre om folk var tvungna att genomgå t.ex. såna tester som adoptivföräldrar går igenom när de ska skaffa barn. Inte för att en IQ del ingår i det vad jag vet men ibland undrar man om vissa verkligen ska ha tillåtelse att skaffa barn...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:
Du umgås med utvecklingsstörda antar jag

om så vore.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FNÖ:
JAG VET det är allt för många outbildade till exempel feminister och justin bieber fans 

Hur är feminister outbildade?


   
SvaraCitera

Varamara:

Hur är feminister outbildade?

dom är ju bara ett enda stort skämt inte kan väl en normal människa tro att dom har rätt med någon dom håller på med


   
SvaraCitera

Varamara:

Ja men det verkar som att ganska semi-normal kunskap helt enkelt inte existerar hos ganska många ungdomar. I alla fall det som jag träffat t.ex. klasskompisar. 

Har träffat flera vuxna amerikaner som inte kan skilja på Sverige och Spanien.


   
SvaraCitera

Stinker aftonbladetläsare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FNÖ:

dom är ju bara ett enda stort skämt inte kan väl en normal människa tro att dom har rätt med någon dom håller på med

Håller nog inte med om det där.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Har träffat flera vuxna amerikaner som inte kan skilja på Sverige och Spanien.

Finns nog många vuxna svenskar som inte kan skilja på Arizona och Montana heller, för del delen.


   
SvaraCitera

Untouchable:
Stinker aftonbladetläsare

Mmm, skrämmande att det finns så många såna.  🙁


   
SvaraCitera

Jkpg_kille: Finns nog många vuxna svenskar som inte kan skilja på Arizona och Montana heller, för del delen.

Precis, så varför förvånas?


   
SvaraCitera

De flesta bryr sig inte helt enkelt... 

D


   
SvaraCitera

FNÖ:
JAG VET det är allt för många outbildade till exempel feminister och justin bieber fans 

med tanke på din svenska verkar du inte heller vara särskilt välutbildad.


   
SvaraCitera

reben:
måste man veta saker när man har internet

det här är ett förvånansvärt relevant inlägg. håller till stor del med. men konstant internettillgång har fört med sig en del knepiga konsekvenser. jag förväntar mig att folk har större mängd övergripande kunskap, men har inte lika stora förväntningar på detaljkunskaper. men det förutsätter att folk faktiskt utnyttjar möjligheterna som de har, och faktiskt läser på om saker on-the-fly, så att säga. men mina förväntningar på folks långtidsminne är definitivt mindre än om inte internet hade existerat. nu förväntar jag mig snarare att folk faktiskt kan googla och ta in mycket information snabbt, vilket är färdigheter som alla borde utveckla.


   
SvaraCitera